Start - Aktualnosci

Tor treningowy dla niewidomych
Dnia 4 kwietnia 2022 na zasceniu auli budynku X otwarto wyjątkowy obiekt - ŚCIEŻKĘ EDUKACYJNA – TOR TRENINGOWY DLA OSÓB NIEWIDOMYCH I SŁABOWIDZĄCYCH. Jest to projekt badawczo–dydaktyczny realizowany na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej w ramach Project Based Learning. Od pomysłu minęło 8 lat. Ten innowacyjny w skali kraju projekt doczekał się realizacji w ramach zajęć PBL oraz BK Rezerwy Dziekana. Podkreślić należy ogromną determinację zespołu w urzeczywistnienie pomysłu oraz duże zaangażowanie studentów architektury. Efekt końcowy jest wynikiem wielu badań, w tym ankietowych on-line, analiz projektowych, a także w zakresie optymalizacji, ekonomiki, uniwersalności, zmienności, mobilności, BHP itp. Konstrukcja umożliwia dowolne konfiguracje układu i symulowanie różnych scenariuszy, przeszkód fizycznych, głosowych, świetlnych, odczuć sensorycznych itp. Tor będzie uzupełniany o kolejne elementy i technologie monitorowania przebiegu badań. Po okresie badań wstępnych na Wydziale „tor treningowy” pojedzie na testy z udziałem użytkowników do dwóch ośrodków dla niewidomych i słabowidzących. Istotą jest prowadzenie obserwacji i badań na stworzonym własnym obiekcie. Tor umożliwia również współpracę edukacyjno-popularyzatorską z liceum akademickim. Obiekt przeznaczony jest dla osób słabowidzących i niewidomych oraz wszystkich, w tym architektów chcących poznać warunki funkcjonowania osób niepełnosprawnych. Tor wyposażono w zestaw okularów symulujących różnego typu ograniczenia widzenia i choroby wzroku. W ramach dni otwartych tor odwiedzili nasi przyszli kandydaci.
W otwarciu uczestniczyli m.in. Prorektor Prof. PŚ. Tomasz Trawiński, Prezydent Śląskiej Izby Budownictwa Mariusz Czyszek, Dziekan Prof. PŚ. Klaudiusz Fross, Prodziekan. Prof. PŚ. Katarzyna Ujma-Wąsowicz, Prodziekan dr Tomasz Bradecki, dyrektorzy ośrodków współpracujących z Wydziałem.
Projekt opracował zespół: kierownicy projektu: dr hab. inż. arch. Klaudiusz Fross, prof. PŚ; dr hab. inż. arch. Katarzyna Ujma-Wąsowicz, prof. PŚ., konsultantka projektu - dr hab. Małgorzata Dobrowolska, prof. PŚ, studenci architektury - Szyman Świderski (lider zespołu studenckiego) oraz Paweł Aleksy, Patrycja Baran, Karolina Kaczor, Julia Owsińska, Agnieszka Stawinoga.
Celem projektu było opracowanie wytycznych zgodnych z zasadami projektowania uniwersalnego dla toru przeszkód o różnych scenariuszach przestrzennych i przemieszczania się we współpracy z architektami oraz potencjalnymi użytkownikami. Projekt realizowany był z naciskiem na rozwijanie wśród studentów tzw. umiejętności miękkich, podnoszących ich świadomość o problematyce niepełnosprawności i dostępności architektonicznej, obejmujących kooperację interdyscyplinarną, a także umiejętność pracy w zespole i zarządzania czasem.
Realizowany projekt jest elementem szerszej inicjatywy badań autorów prowadzących PBL: Katarzyny Ujmy-Wąsowicz oraz Klaudiusza Fross, przedstawionych na Interdyscyplinarnej i Międzynarodowej Konferencji AHFE 2014 „Advences in Human Factors and Ergonomics”, których idea została zapisana w następujących słowach:
The assumption of the project was to develop a new, innovative methodology for designing and educating future architects and urban planners, which would allow for a more thorough consideration of human factors in built environment ["Greenhouse of Senses" - a new quality of educational space for the blind; Katarzyna Ujma-Wąsowicz, Klaudiusz Fross; Ed.: Advances in Human Factors and Sustainable Infrastructure. Ed. by J. Charytonowicz, AHFE Conference, 2014]
Aktualności
Pokaż wszystkie










Więcej aktualności Mniej aktualności
Wydarzenia
Pokaż wszystkieWspółpraca:

Santander Universidades to jeden z fundamentów społecznego zaangażowania Banku Zachodniego BZWBK oraz Grupy Santander.
Współpraca:

Santander Universidades to jeden z fundamentów społecznego zaangażowania Banku Zachodniego BZWBK oraz Grupy Santander.