A A+ A++

Obszary badawcze

Dyscyplina inżynieria lądowa i transport

Wszyscy pracownicy badawczy WTIL zadeklarowali przynależność do dyscypliny naukowej inżynieria lądowa i transport.

 

POB4 – inteligentne miasta i mobilność przyszłości

Rada dyscypliny wpisała w strategię czwarty z przyjętych na uczelni sześciu priorytetowych obszarów badawczych. Prowadzone w nim prace badawcze oraz wdrożeniowe można podzielić na dwa główne podobszary:

  • identyfikacja potrzeb związanych z istniejącą infrastrukturą oraz potrzeb społecznych
  • rozwój technologiczny i przestrzenny umożliwiający zaspokajanie zidentyfikowanych potrzeb, pokonanie współczesnych ograniczeń, poprawę efektywności rozwiązań oraz ograniczenie negatywnego wpływu ekspansji działalności ludzkiej na środowisko i jakość życia człowieka.

Działalność naukowa wydziału

Działalność naukowo-badawcza koncentruje się w następujących grupach tematycznych:

  • badania transportowe
  • sterowanie ruchem w transporcie
  • eksploatacja pojazdów
  • budowa maszyn i pojazdów
  • transport przemysłowy
  • systemy informatyczne transportu
  • telematyka transportu.

W ramach tych grup prowadzone są badania z zakresu:

  • oddziaływań środowiskowych i na człowieka w transporcie
  • modeli niezawodnościowych i eksploatacyjnych w transporcie
  • drgań i hałasu w transporcie
  • metod spajania w środkach transportu
  • elektromobilności
  • ekomobilności
  • materiałów stosowanych w pojazdach
  • optymalizacji sieci transportowych
  • techniki mikroprocesorowej i badań symulacyjnych w transporcie
  • modelowania matematycznego procesów spalania w silniku
  • zastosowania paliw alternatywnych w transporcie samochodowym
  • zużycia elementów maszyn transportowych
  • wspomagania komputerowego projektowania zespołów maszyn transportowych
  • badania przekładni zębatych, sprzęgieł i taśm przenośników
  • wibroakustycznej diagnostyki maszyn i pojazdów
  • dynamiki zawieszeń
  • zastosowania metod numerycznych w projektowaniu i optymalizacji zestawów kołowych oraz układu koło-szyna
  • zastosowania magnetycznych metod diagnozowania w transporcie
  • wideodetekcji zdarzeń w transporcie
  • komfortu i bezpieczeństwa transportu.

Obszary badawcze katedry RT1

Prace pracowników Katedry Transportu Drogowego obejmują następujące obszary badawcze:

  • badania stanowiskowe oraz przemysłowe drgań i hałasu przekładni zębatych
  • wspomaganie projektowania przekładni zębatych z uwzględnieniem zjawisk dynamicznych
  • badania dynamiki układów zawieszenia pojazdów samochodowych
  • badania dynamiki ruchu pojazdu (GPS oraz CAN, OBD)
  • analiza modalna elementów maszyn i pojazdów
  • badania hałasu komunikacyjnego, odziaływania hałasu na człowieka i otoczenie
  • badania w zakresie ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy operatorów środków transportu
  • badania systemów i elementów układów zasilania alternatywnymi paliwami gazowymi
  • badania symulacyjne procesu spalania w silnikach zasilanych paliwami gazowymi
  • badania obciążeń cieplnych, naprężeń termicznych i odkształceń wybranych elementów silników spalinowych
  • badania w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, badania i opinie z zakresu rekonstrukcji i analizy wypadków drogowych
  • diagnostyka wibroakustyczna łożysk tocznych i układów przeniesienia napędu oraz metody napraw pojazdów samochodowych
  • analiza uszkodzeń oraz stopnia zużycia elementów pojazdów przy wykorzystaniu metod wibroakustycznych
  • badania właściwości tribologicznych materiałów używanych w węzłach tribologicznych maszyn
  • technologie wytwarzania pojazdów
  • procesy spawalnicze w budowie i naprawach pojazdów samochodowych m.in. z wykorzystaniem techniki mikrostrumieniowej
  • ochrona środowiska w transporcie
  • eko- i elektromobilność
  • analiza cyklu życia LCA
  • carsharing oraz współdzielenie środków transportu.

Obszary badawcze katedry RT2

W Katedrze Transportu Kolejowego realizowane są prace naukowo-badawcze i badawczo-rozwojowe w następujących obszarach:

  • niezawodność i zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie kolejowym
  • projektowanie, budowa, diagnostyka i utrzymanie pojazdów szynowych
  • komputerowe wspomaganie projektowania i wytwarzania w transporcie kolejowym (CAD/CAM)
  • analizy wytrzymałościowe MES w transporcie szynowym
  • diagnostyka i utrzymanie nawierzchni dróg szynowych
  • sterowanie ruchem kolejowym,
  • prowadzenie ruchu kolejowego i sygnalizacja
  • organizacja i technologia przewozów kolejowych
  • trakcja elektryczna
  • materiały i technologie wytwarzania w transporcie kolejowym
  • systemy informatyczne w transporcie kolejowym
  • systemy zarządzania jakością, bezpieczeństwem i utrzymaniem w transporcie kolejowym
  • ergonomia i BHP w transporcie kolejowym
  • ochrona środowiska i paliwa alternatywne w transporcie kolejowym
  • nowe rozwiązania w transporcie szynowym (certyfikacja i dopuszczenie do eksploatacji).

Obszary badawcze katedry RT3

Prace pracowników Katedry Transportu Lotniczego obejmują następujące obszary badawcze:

  • nowoczesne technologie w lotnictwie cywilnym
  • systemy automatyzacji vs. poziom bezpieczeństwa realizacji zadań lotniczych
  • nowoczesne technologie w badaniu atmosfery ziemskiej
  • systemy informatycznego wsparcia w lotnictwie
  • systemy napędowe konstrukcji lotniczych
  • badania konstrukcyjne silników lotniczych
  • techniki i technologie wytwarzania elementów konstrukcyjnych
  • badania właściwości użytkowych materiałów i powłok ochronnych
  • diagnostyka techniczna w transporcie
  • implementacja technik i technologii satelitarnych w działaniach operacyjnych ekosferycznych systemów bezzałogowych
  • systemy nawigacji satelitarnej w transporcie lotniczym
  • oddziaływanie transportu na środowisko realizacji zadań operacyjnych
  • badania modelowe i doświadczalne układów napędowych
  • energy harvesting
  • nieliniowa dynamika układów mechanicznych
  • metody numeryczne w mechanice (FEM, MBD)
  • bezpieczeństwo systemów lotniczych
  • systemy monitorowania bezpieczeństwa energetycznych linii przesyłowych
  • badania incydentów i wypadków lotniczych.

 

Obszary badawcze katedry RT4

Prace pracowników Katedry Systemów Transportowych, Inżynierii Ruchu i Logistyki obejmują następujące obszary badawcze:

  • bezpieczeństwo w systemach transportowych i logistycznych

  • zrównoważony rozwój systemów transportowych i logistycznych

  • modelowanie, analiza i optymalizacja procesów transportowych i logistycznych

  • organizacja i inżynieria ruchu drogowego i kolejowego

  • planowanie i integracja systemów transportowych

  • publiczny transport zbiorowy

  • sterowanie i zarządzanie w systemach transportowych i logistycznych

  • analizy przestrzenne w transporcie i logistyce

  • infrastruktura logistyczna i transportowa.

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie