Start - Geoinformatyka – studia I stopnia - Program studiów
Geoinformatyka

Poziom studiów
studia I stopnia
Profil studiów
ogólnoakademicki
Czas trwania
3,5 roku (7 semestrów)
Uzyskiwany tytuł
inżynier
Program studiów






Jak wynika z rozpoznania rynku pracy, utworzenie studiów na kierunku Geoinformatyka spełnia wzrastające zapotrzebowanie na specjalistów w zakresie nauk geologicznych i środowiskowych, posiadających wiedzę inżynierską, zdolnych do rozwiązywania problemów na styku różnych dziedzin na rzecz środowiska nowoczesnymi metodami informatycznymi (komputerowymi).
Postępujący rozwój w tworzeniu komputerowych modeli, służących do prognozowania środowiskowego, przetwarzania obrazów, czy też wykorzystania systemów informacji geograficznej itp., stwarza konieczność kształcenia specjalistów w tym zakresie, bowiem kursy i warsztaty z zakresu obsługi specjalistycznego oprogramowania, bez znajomości podstawowej wiedzy z nauk o Ziemi i środowisku, nie spełniają takich oczekiwań.
Świadomość skomplikowanej problematyki środowiskowej w połączeniu z wiedzą geologiczną, będzie pozwalać absolwentom tego kierunku na współpracę w zespołach złożonych ze specjalistów reprezentujących wiele różnych dziedzin nauki i techniki.
Wiedza matematyczna, statystyczna, informatyczna, jak również z zakresu geologii i środowiska, a także znajomość modeli funkcjonujących w wielu programach komputerowych i ich obsługa stwarza całkowicie nowego specjalistę zarówno do prognozowania zmian zachodzących w środowisku, obsługi geologicznej na potrzeby złożowe, jak i doskonalenia, tworzenia nowych modeli i weryfikacji uzyskiwanych prognoz.
Specjaliści po takim kierunku studiów są już obecnie poszukiwani na rynku pracy, bowiem dotychczasowe kształcenie na innych kierunkach stwarzało okazję do zapoznania się albo z wiedzą z zakresu nauk geologicznych, albo z wiedzą informatyczną i inżynierską. Tymczasem kierunek Geoinformatyka zaspokaja w pełni potrzeby rynkowe pod tym względem
Zestawienie cech odróżniających tworzone studia od już istniejących
Nowatorska koncepcja kształcenia na kierunku Geoinformatyka dzięki zwiększeniu udziału zajęć prowadzonych w trybie kształcenia zorientowanego problemowo i projektowo, uwzględnia zdobywanie wiedzy przez studentów poprzez realizację projektów, stwarza możliwość działalności w kołach naukowych, a przede wszystkim umożliwia indywidualizację ścieżki kształcenia poprzez moduły zajęć obieralnych. Ponadto przewidziane jest prowadzenie zajęć w systemie blokowym. Począwszy od 3 semestru w programie przewidziane są moduły przedmiotów obieralnych pozwalające studentowi na elastyczne dobieranie treści kształcenia.
Kształcenie świadomych inżynierów, posiadających wiedzę z nauk o Ziemi i środowisku oraz umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich, gotowych do działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego w zakresie swoich kompetencji jest uzasadnione ze względów społecznych, a jednocześnie zgodne z efektami uczenia się.
Jak dotychczas, tego typu kierunek studiów nie jest oferowany w polskich uczelniach. Także program studiów, który łączy elementy wiedzy w zakresie Nauk o Ziemi i środowisku oraz informatyki i GIS (systemów informacji geograficznej) jak wykazały ankiety przeprowadzone wśród uczniów szkół średnich może być atrakcyjny i innowacyjny dla kandydatów.
Proponowany kierunek kształcenia i jego unikatowy program zyskał także zainteresowanie w środowisku wśród podmiotów gospodarczych i instytucjach, za czym przemawiają deklaracje o chęci współpracy.
Wybór profilu klasy w szkole średniej często utrudnia zmianę profilu dalszego kształcenia na studiach. Przy typowych technicznych kierunkach studiów przy rekrutacji uwzględnia się ocenę z matury rozszerzonej z matematyki / fizyki / chemii. Jak podkreślali ankietowani respondenci warto na uczelni technicznej tworzyć kierunek studiów, dla którego przy rekrutacji uwzględnia się również ocenę z matury rozszerzonej z geografii.
Utworzenie studiów na kierunku Geoinformatyka spełnia wzrastające zapotrzebowanie, jak wynika z rozpoznania rynku pracy, na specjalistów w zakresie nauk o Ziemi i środowisku, posiadających wiedzę inżynierską, zdolnych do rozwiązywania problemów na styku różnych dziedzin na rzecz środowiska nowoczesnymi metodami informatycznymi (komputerowymi).
Kształcenie na kierunku Geoinformatyka zyskuje na znaczeniu z uwagi na potrzeby poszukiwań alternatywnych źródeł surowców, w szczególności krytycznych, a także rosnące zapotrzebowanie świadomości społecznej w sferze ochrony środowiska.
Absolwent uzyskuje wykształcenie w zakresie przedmiotów podstawowych oraz wybranych dziedzin inżynierskich, ze szczególnym uwzględnieniem systemów informacji geograficznej (GIS) i informatyki podpartych przez przedmioty związane z naukami o Ziemi.
Wiedza matematyczna, statystyczna, informatyczna, jak również z zakresu geologii i środowiska, a także znajomość modeli funkcjonujących w wielu programach komputerowych i ich obsługa stwarza całkowicie nowego specjalistę zarówno do prognozowania zmian zachodzących w środowisku, obsługi geologicznej na potrzeby złożowe, jak i doskonalenia, tworzenia nowych modeli i weryfikacji uzyskiwanych prognoz.