A A+ A++
Cele programu IDUB

Cele programu IDUB

Cele główne

 
 

Zwiększenie rozpoznawalności i pozycji Politechniki Śląskiej, budowanie prestiżu Uczelni w gronie world-class universities oraz wzrost pozycji w renomowanych rankingach międzynarodowych.

Prowadzenie wysokiej jakości badań naukowych oraz wdrażanie innowacji w celu poprawy warunków życia i zdrowia społeczeństwa oraz rozwoju gospodarczego.

Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia na I i II poziomie kształcenia oraz w szkole doktorskiej, opartego o badania naukowe i innowacje.

Wspieranie rozwoju naukowego pracowników i doktorantów. Wzrost umiędzynarodowienia

Wzrost umiędzynarodowienia nauki i kształcenia.

Cele szczegółowe

 
 

I. Cele służące zwiększeniu wpływu działalności naukowej uczelni na rozwój światowej nauki, w szczególności w priorytetowych obszarach badawczych, o dużym potencjale rozwoju, w których uczelnia planuje zintensyfikować działalność naukową.

  • Zapewnienie zrównoważonego rozwoju badań podstawowych i stosowanych
  • Wybór i wspieranie badań przełomowych
  • Pobudzenie aktywności B+R
  • Zwiększenie liczby publikacji TOP1 i TOP10 oraz liczby
  • Pozyskanie i zatrudnianie wybitnych doświadczonych pracowników naukowych i wybitnych młodych osób po doktoracie
  • Zaproszenie noblistów w celu zainspirowania badań i zmotywowania naukowców oraz rozwinięcia współpracy z najlepszymi ośrodkami
  • Zwiększenie liczby uzyskiwanych patentów krajowych oraz międzynarodowych
  • Rozwijanie transferu technologii i działalności spółki celowej
  • Zwiększenie liczby projektów i prac naukowo-badawczych w POB
  • Wzrost liczby projektów typu Horyzont, w szczególności pozyskanie projektów ERC
  • Zwiększenie przychodów Uczelni z tytułu posiadanego potencjału i prowadzonych prac B+R w POB
  • Zwiększenie liczby profesorów wizytujących o dużym dorobku naukowym
  • Budowa Centrum Superkomputerowego na wzór Centrum w Barcelonie zapewniającego dla całego regionu, w tym jednostek naukowych i przemysłowych, odpowiednie moce obliczeniowe oraz kadrę naukową z zakresu przetwarzania danych i sztucznej inteligencji, a także włączenie go w sieć europejskich centrów
  • Doposażenie kluczowych dla POB laboratoriów w unikatową w skali światowej aparaturę, która zachęci wybitnych naukowców z zagranicy i przemysł do współpracy
  • Koordynacja aktywności dla każdego POB w formie centrów lub instytutów badawczych
  • Zwiększenie liczby publikacji z listy JCR we współpracy z instytucjami z zagranicy oraz z przemysłem

II. Cele służące wzmocnieniu współpracy badawczej z instytucjami naukowymi o wysokiej renomie w skali międzynarodowej, w szczególności w priorytetowych obszarach badawczych.

  • Aktywny udział w międzynarodowych zrzeszeniach uczelni, sieciach współpracy i towarzystwach naukowych pracowników pełniących funkcje w zarządach towarzystw międzynarodowych
  • Utworzenie sieci z zagranicznymi uczelniami badawczymi i pełnienie roli pomostu pomiędzy uczelniami z Europy Zachodniej i Europy Środkowo-Wschodniej
  • Wzrost odsetka publikacji naukowych we współpracy z najlepszymi ośrodkami naukowymi
  • Występowanie w roli lidera konsorcjum lub partnera w projektach międzynarodowych, zwłaszcza Horyzont i ERC
  • Wzrost liczby staży naukowych, w szczególności długoterminowych, w najlepszych ośrodkach zagranicznych
  • Zwiększenie mobilności pracowników i doktorantów w celu nawiązania współpracy i podjęcia badań z wiodącymi ośrodkami naukowymi
  • Wzrost odsetka podwójnych doktoratów realizowanych z uczelniami badawczymi
  • Zwiększenie liczby prestiżowych, międzynarodowych kongresów i spotkań naukowych organizowanych w Uczelni w celu zwiększenia rozpoznawalności pracowników Uczelni oraz prezentacji jej potencjału
  • Wykorzystanie możliwości płynących z już zawartych ok. 250 umów międzynarodowych o współpracy z konkretnymi uczelniami oraz partnerami przemysłowymi
  • Zmiana praktyki zawierania porozumień z ogólnych listów intencyjnych na umowy zawierające szczegółowe zadania oraz harmonogram ich realizacji
  • Promocja Uczelni oraz jej oferty i osiągnięć w środowisku międzynarodowym
  • Zaczerpnięcie najlepszych praktyk z kolejnych wiodących uczelni badawczych

III. Cele służące podniesieniu jakości kształcenia studentów i doktorantów, w szczególności na kierunkach i dyscyplinach naukowych związanych z priorytetowymi obszarami badawczymi, z uwzględnieniem potrzeby włączenia studentów i doktorantów w prowadzenie badań naukowych, a także potrzeby skutecznego konkurowania o najzdolniejszych kandydatów na studia i do szkół doktorskich, również z zagranicy, oraz zarządzania talentami.

  • Wprowadzanie na całej Uczelni kształcenia zorientowanego problemowo
  • Wprowadzanie na całej Uczelni kształcenia zorientowanego projektowo
  • Wprowadzenie metody oksfordzkiej nauczania przedmiotów podstawowych
  • Wprowadzenie metody harvardzkiej zajęć interaktywnych
  • Rozwój kształcenia dualnego we współpracy z pracodawcami
  • Pozyskiwanie najlepszych kandydatów na studentów
  • Rozwój studenckiego ruchu naukowego
  • Stworzenie przez studentów i wykorzystanie Centrum Kreatywności
  • Rozwój przedsiębiorczości akademickiej
  • Rozwój umiędzynarodowienia kształcenia
  • Pełnienie roli lidera w regionie w zakresie kształcenia doktorantów
  • Znaczne zwiększenie efektywności kształcenia doktorantów
  • Pozyskanie wybitnych doktorantów
  • Zwiększenie umiędzynarodowienia kształcenia doktorantów
  • Zaangażowanie przemysłu w kształcenie doktorantów

IV. Cele służące przygotowaniu i wdrożeniu kompleksowych rozwiązań służących rozwojowi zawodowemu pracowników uczelni, w szczególności młodych naukowców, w rozumieniu art. 360 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

  • Umożliwienie wyboru najlepszej dla pracownika i Uczelni ścieżki rozwoju kariery
  • Wspieranie osób najaktywniejszych
  • Zidentyfikowanie w Uczelni i otoczanie opieką oraz udzielenie szczególnego wsparcia liderom naukowym
  • Zwiększenie zaangażowania pracowników w realizację projektów i prac naukowo-badawczych
  • Wzrost zdolności pozyskiwania projektów i prac naukowo-badawczych, w szczególności dotyczących POB, oraz budowanie kompetencji w zakresie ich realizacji
  • Uzyskanie projektów Horyzont 2020, w szczególności ERC
  • Rozwój przedsiębiorczości akademickiej
  • Eksponowanie osiągnięć pracowników
  • Zwiększenie liczby profesorów wizytujących oraz zatrudnienie osób wybitnych w celu budowy zespołów badawczych w Uczelni oraz ubiegania się o prestiżowe projekty międzynarodowe
  • Przyspieszenie rozwoju kariery naukowej oraz wzrostu liczby osób ze stopniem doktora habilitowanego i tytułem profesora
  • Przygotowanie młodych naukowców o dużym potencjale badawczym
  • Wspieranie rozwoju karier we współpracy z przemysłem
  • Zwiększenie wsparcia ze strony administracji Uczelni

V. Cele służące podniesieniu jakości zarządzania uczelnią, w tym projakościowym zmianom organizacyjnym.

  • Wdrożenie dwupoziomowej struktury w jednostkach podstawowych w celu ułatwienia współpracy naukowej
  • Uproszczenie obsługi administracyjnej i finansowej w zakresie badań i kształcenia
  • Rozwój współpracy dzięki centrom badawczym, oryginalnym co najmniej w skali w kraju, o unikatowych kompetencjach i charakterze międzynarodowym, działających we współpracy z wiodącymi ośrodkami krajowymi i zagranicznymi
  • Zwiększenie wsparcia ze strony administracji centralnej i odciążenie naukowców od pracy organizacyjnej przy realizacji dużych projektów i transferze technologii
  • Wprowadzenie nowoczesnych zasad komunikacji w Uczelni oraz eksponowanie osiągnięć i posiadanego potencjału w celu nawiązania współpracy wewnętrznej i zewnętrznej
  • Umożliwienie wyboru najlepszej dla pracownika i Uczelni ścieżki rozwoju kariery zawodowej
  • Konsolidacja kompetencji i infrastruktury między jednostkami
  • Rozwijanie mechanizmów transferu technologii i działalności spółki celowej
  • Szczegółowe bieżące monitorowanie i analiza osiągnięć pracowników w celu identyfikowania i dedykowanego wspierania liderów naukowych oraz dorobku w dyscyplinach
  • Wzrost aktywności pracowników
  • Konsolidacja kapitału – kontynuowanie rozmów z wybranymi uczelniami i instytutami z regionu śląskiego na temat utworzenia federacji, a także z partnerskimi uczelniami zagranicznymi na temat utworzenia sieci uniwersytetów badawczych.
  • Rozwój kadr – utworzenie działu HR
  • Uelastycznienie systemu kształcenia

VI. Inne szczegółowe cele służące podniesieniu międzynarodowego znaczenia działalności uczelni

  • Poprawa pozycji Uczelni w rankingach krajowych i międzynarodowych
  • Pozyskanie najbardziej prestiżowych akredytacji międzynarodowych
  • Wzmocnienie wizerunku Politechniki Śląskiej jako uczelni o charakterze badawczym oraz centrum kompetencji i rzetelnego partnera do współpracy w zakresie realizacji innowacyjnych badań, analiz i ekspertyz
  • Wzrost aktywności wydziałów w kierunku umiędzynarodowienia
  • Integracja naukowców wokół POB, intensyfikacja współpracy, eksponowanie osiągnięć i pozyskiwanie partnerów
  • Utworzenie szkół lub kolegiów kształcenia z partnerami zagranicznymi
  • Wzrost rozpoznawalności Uczelni w międzynarodowych repozytoriach naukowych
  • Wzrost liczby prestiżowych projektów międzynarodowych
  • Organizacja prestiżowych wydarzeń międzynarodowych w Uczelni
  • Integracja z zespołami realizującymi granty ERC
  • Wdrożenie i rozwój umiędzynarodowienia na miejscu (internationalisation at home)

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie