Dwa projekty koordynowane przez naukowców z Politechniki Śląskiej uzyskały dofinansowanie w ramach akcji 2 – Partnerstwa Strategiczne na rzecz szkolnictwa wyższego, w tym 1 na Wydziale Górnictwa, Inżynierii Bezpieczeństwa i Automatyki Przemysłowej. Konkurs był organizowany przez Narodową Agencję Programu Erasmus+.
Gospodarka odpadami w przemyśle wydobywczym
Projekt, któremu przyznano dofinansowanie, jako swój cel zakłada stworzenie narzędzia szkoleniowego, z którego będą mogli korzystać studenci. Projekt pt. „Strategic partnership for fostering circular economy approach in extractive industry related study programme” („Partnerstwo strategiczne na rzecz promowania podejścia opartego na gospodarce o obiegu zamkniętym w programach studiów związanych z przemysłem wydobywczym”) jest koordynowany przez dr. hab. inż. Marcina Lutyńskiego, prof. PŚ. — Dążymy do opracowania kompleksowej platformy szkoleniowej, która będzie pomocna w modyfikacji i aktualizacji programów edukacyjnych związanych z przemysłem wydobywczym o najnowszą i praktyczną wiedzę. Wiedza ta jest związana z efektywnym zastosowaniem zasad gospodarki odpadami w obiegu zamkniętym (ang. circular economy) — wyjaśnia naukowiec.
Przedsięwzięcie stanowi przykład współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, a także współpracy w skali międzyuczelnianej. Jego partnerami są: Montanuniversitaet Leoben (Austria), TU Delft (Holandia), Universidad Politécnica de Madrid (Hiszpania) oraz Technical University of Tallin (Estonia). — Niezmiernie istotnym wsparciem projektu jest udział dwóch partnerów przemysłowych JSW Innowacje S.A. oraz COBANT Group S.A., a także organizacji pozarządowej Polskiego Towarzystwa Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Skład konsorcjum pozwala na bardzo szerokie podejście do problematyki gospodarki odpadami w przemyśle wydobywczym, zaczynając od kopalin energetycznych, w tym ropy, gazu, łupków bitumicznych i węgla, kończąc na kopalinach pospolitych oraz metalicznych — podkreśla prof. Marcin Lutyński. — Realizacja projektu pozwoli stworzyć europejską platformę, której efekty będą mogły być łatwo transponowane do programów nauczania szkół wyższych. Umożliwi też zacieśnienie współpracy Politechniki Śląskiej z uczelniami europejskimi o podobnym profilu nauczania przy jednoczesnym wsparciu firm stosujących innowacyjne rozwiązania procesowe. W przyszłości pozwoli to na kształcenie inżynierów, którzy zostaną zaznajomieni z koncepcją gospodarki o obiegu zamkniętym i będą potrafili ją zastosować dla dobra Europy — dodaje.