Start - Technologie kognitywne i media społecznościowe
Technologie kognitywne
i media społecznościowe
nowy kierunek studiów pierwszego stopnia
(w języku polskim)
Wydział Organizacji i Zarządzania
Katedra Stosowanych Nauk Społecznych
41-800 Zabrze, ul. Roosevelta 26,
www.polsl.pl/roz2, roz2@polsl.pl
Stopień studiów: | Studia pierwszego stopnia |
Czas trwania studiów: | 6 semestrów (3 lata) |
Forma studiów: | Studia stacjonarne |
Studia Technologie kognitywne i media społecznościowe to interdyscyplinarna kombinacja wiedzy z zakresu psychologii, zarządzania, informatyki, sztucznej inteligencji oraz nauk o komunikacji społecznej i mediów. Dzięki niej zrozumiesz, jak funkcjonują i jak można wykorzystywać technologie kognitywne oraz połączyć tak szeroką wiedzę z możliwościami mediów społecznościowych.
Są to studia pierwszego stopnia (licencjat), stacjonarne, trzyletnie (6 semestrów), zajęcia odbywają w Zabrzu, na Wydziale Organizacji i Zarządzania, w kompleksie Politechniki Śląskiej przy ulicy Roosevelta 26-28.
Ze względu na interdyscyplinarność studiów, część zajęć (w szczególności laboratoryjnych) może się odbywać w kampusie uczelni w Gliwicach.
Technologie kognitywne?
Technologie kognitywne to interdyscyplinarna dziedzina nauki zajmująca się rozwojem i stosowaniem algorytmów, narzędzi i systemów opartych na teoriach z zakresu psychologii, neurobiologii, informatyki i sztucznej inteligencji. Może być wykorzystywana do modelowania, interpretacji i automatyzacji złożonych zachowań poznawczych, takich jak myślenie, rozumienie języka, rozpoznawanie obrazów i dźwięków, podejmowanie decyzji i uczenie się. Technologie kognitywne w połączeniu z wyspecjalizowaną wiedzą o człowieku umożliwiają opracowanie narzędzi i metod, dających możność automatyzacji procesów i ich wykorzystanie w różnych dziedzinach, takich jak zarządzanie, informatyka, marketing, usługi finansowe, bezpieczeństwo cyfrowe, czy efektywne szkolenia.
Przykłady technologii kognitywnych to obecnie różne realizacje sztucznej inteligencji (AI), w tym uczenie maszynowe wykorzystujące sieci neuronowe, rozpoznawanie mowy i obrazu, przetwarzanie języka naturalnego, narzędzia do analizy danych, takie jak chatboty, systemy oceny ryzyka oraz rekomendacji. Technologie kognitywne są aktualnie bazą do rozwiązywania różnorodnych problemów biznesowych i naukowych, co ważne, mają potencjał do znaczącego oddziaływania na nasze codzienne życie i pracę.
W ramach kierunku student wybiera jedną z dwu ścieżek dyplomowania (specjalność):
- Monitoring i analiza mediów - specjalność poświęcona badaniom marketingowym i reklamie w mediach społecznościowych, metodyce badań wizerunku w mediach, analizie, monitoringowi i kontroli jakości przekazów medialnych,
- Technologie informacyjno-komunikacyjne - specjalność skupiona na badaniach marketingowych w technologiach informacyjno-komunikacyjnych, pracy z kompetencjami miękkimi w ICT, metodyce badań w tym sektorze oraz na zarządzaniu projektami ICT.
Zapraszamy do zapoznania się ze spisem przedmiotów, które będą realizowane podczas studiów.
Co stanowi o unikalności tego kierunku studiów?
Kierunek studiów Technologie kognitywne i media społecznościowe jest unikalny ze względu na jego interdyscyplinarne podejście do tematu. Studia zostały zaprojektowane pod kątem potrzeb nowoczesnych branż, koncentrując się na kształtowaniu tzw. kompetencji przyszłości, do których zaliczają się m.in.:
- Media literacy: umiejętność efektywnego korzystania z mediów, w tym społecznościowych, zakładająca zdolność do krytycznej oceny i opracowywania treści publikowanych w mediach oraz wykorzystania ich w skutecznej komunikacji;
- Transdisciplinarity: interdyscyplinarność rozumiana jako umiejętność docierania do źródeł informacji i rozumienia pojęć w wielu dyscyplinach;
- Cognitiveload management: zdolność do zmaksymalizowania funkcjonowania poznawczego i przyswajania wielu bodźców przy użyciu różnych narzędzi i technik;
- Virtual collaboration: zdolność do pracy i współpracy wirtualnej oraz hybrydowej rzeczywistości, w sposób wydajny, zaangażowany i bezpieczny dla jednostek i zespołu.
Po zakończeniu studiów pierwszego stopnia istnieje możliwość uzyskania tytułu magistra inżyniera na dwuletnich studiach drugiego stopnia, na kierunku Cognitive Technologies.
Staże i praktyki
Uczelnia oferuje możliwość uczestniczenia w praktykach zawodowych lub projektach naukowych, co pozwala studentom na zdobycie praktycznego doświadczenia i rozwijanie swoich umiejętności.
Twoja kariera
Proponowany kierunek Technologie kognitywne i media społecznościowe pozwala zdobyć praktyczne umiejętności z zakresu wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz monitoringu i analizy mediów społecznościowych.
Stając się absolwentem kierunku możesz między innymi zostać:
- analitykiem mediów i danych,
- projektantem i specjalistą systemów sztucznej inteligencji,
- ekspertem systemów informatycznych z wykorzystaniem usług telekomunikacyjnych do przekazywania i zdalnego przetwarzania informacji,
- specjalistą technologii informacyjno-komunikacyjnych,
- specjalistą procesów poznawczych,
- analitykiem zachowań społecznych,
- specjalistą ds. marketingu cyfrowego.
Co zrobić, aby studiować Technologie kognitywne i media społecznościowe?
Możliwość aplikowania na studia rozpoczynające się od października 2023 jest dostępna w systemie rekrutacyjnym Politechniki Śląskiej - tu bezpośredni link do kierunku.
Zapraszamy do przejrzenia typowych pytań, które mogą zadać kandydaci przed podjęciem decyzji o wyborze kierunku Technologie kognitywne i media społecznościowe.
Zainteresowanych bardziej szczegółowymi informacjami prosimy o kontakt mailowy z Panią dr hab. Aleksandrą Kuzior, Prof. PŚ: Aleksandra.Kuzior@polsl.pl