A A+ A++

Zorganizowanie i przeprowadzenie w 2015 roku pomiarów ruchu na sieci dróg wojewódzkich, dla których zarządcą jest Zarząd Województwa Śląskiego w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2015 wraz z dokonaniem obliczeń i analiz

Przedmiotem pracy naukowo-badawczej było zorganizowanie i przeprowadzenie pomiarów ruchu na sieci dróg wojewódzkich w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2015 oraz przeprowadzenie następujących obliczeń i analiz:

  1. obliczenia średniego dobowego ruchu rocznego,
  2. obliczenia struktury rodzajowej ruchu,
  3. analizy porównawcze pomiędzy SDRR 2015 a SDRR 2010,
  4. obliczenia prognozy ruchu na rok 2020,
  5. analizy charakteru ruchu,
  6. obliczenia obciążenia,
  7. obliczenia pracy przewozowej,
  8. wyznaczenie rozkładu obciążenia SDRR.

Powyższe analizy i obliczenia przeprowadzono na podstawie danych otrzymanych od Zamawiającego oraz danych z pomiarów ruchu przeprowadzonych w ramach przedmiotowej pracy. Pomiary ruchu oraz obliczenia średniodobowego ruchu rocznego oraz struktury rodzajowej ruchu zostały wykonane wg Wytycznych Generalnego Pomiaru Ruchu na Drogach Wojewódzkich w 2015 roku, opracowanych w Departamencie Przygotowania Inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Departamentu Dróg i Autostrad.

Do opracowania wymagane było wykonanie obliczeń i przeprowadzenie analiz dla powiązania otrzymanych wyników SDRR na drogach krajowych i wojewódzkich. Pomiary ruchu w ramach GPR 2015 realizowano zgodnie z zdefiniowanym przez GDDKiA harmonogramem (sześć serii pomiarów w tym jeden pomiar nocny). Czas trwania pomiaru dziennego był zależny od typu punktu pomiarowego i wynosił 16 godzin dla punktu typu P i M (6:00 – 22:00) oraz 8 godzin dla punktów typu W (8:00 – 16:00). Pomiar nocny realizowany był wyłącznie dla punktów typu P i M, i trwał 8 godzin (22:00 – 6:00).

Podczas realizacji pomiarów ruchu zliczano pojazdy następujących kategorii:

  1. rowery
  2. motocykle, motorowery (skutery), quady
  3. samochody osobowe (do 9 miejsc z kierowcą), mikrobusy (do 24 miejsc z kierowcą), pickupy i samochody kempingowe, z przyczepą lub bez
  4. lekkie samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, z przyczepą lub bez przyczepy
  5. samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t bez przyczep, samochody specjalne, ciągniki siodłowe bez naczep
  6. samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t z jedną lub więcej przyczep, ciągniki siodłowe z naczepami, ciągniki balastowe z przyczepami standardowymi lub niskopodwoziowymi
  7. autobusy, trolejbusy
  8. ciągniki rolnicze z przyczepami lub bez, maszyny samobieżne (walce drogowe, koparki itp.)

Pomiary ruchu przeprowadzono w zdefiniowanych 262 punktach pomiarowych sieci dróg wojewódzkich o nawierzchni twardej z wyłączeniem odcinków dróg znajdujących się w miastach na prawach powiatu. Długość sieci dróg wojewódzkich województwa śląskiego na dzień realizacji pracy wynosiła 1217,104 km.

Podstawą realizacji pracy naukowo-badawczej była umowa pomiędzy Zamawiającym: Województwem Śląskim, a Wykonawcą - Konsorcjum firm: Politechnika Śląska (lider konsorcjum) oraz TLD Project Tomasz Bzdyra (członek konsorcjum).

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie