A A+ A++

Nazwa projektu:

Zrównoważony rozwój mobilności miejskiej na przedmieściach

Sustainable Urban MObility Development in Outskirts (SUMODO)

Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu
DUT Driving Urban Transitions

Driving Urban Transition jest jednym z 49 partnerstw europejskich w ramach programu Horyzont Europa i jedynym, które zajmuje się rozwojem obszarów miejskich w całej ich złożoności, będąc też ściśle powiązany z europejską misją neutralnych dla klimatu i inteligentnych miast.

Głównym celem projektu jest dostarczenie narzędzi, które pomogą urbanistom w: a) zdefiniowaniu i b) optymalizacji koncepcji 15-minutowych miast w ich dzielnicach. W szczególności dostarczymy narzędzia przeznaczone do automatycznego identyfikowania dzielnic na przedmieściach, gdzie zagęszczenie głównych miejsc zainteresowania (POI) umożliwia zdefiniowanie 15-minutowego miasta. Ponadto narzędzie automatycznie określi rozwiązanie w zakresie usprawnienia możliwości poruszania się pieszo, rowerem czy innym środkiem transportu ostatniej mili oraz dostępność infrastruktury w celu przekształcenia nieodpowiednich obszarów na przedmieściach w 15-minutowe miasto. W tym celu projekt połączy 4 komponenty:

  1. SUMODO 15-min złożony indeks: zestaw wskaźników do kompleksowej oceny 15-minutowego miasta. Zestaw wskaźników będzie narzędziem do monitorowania postępów w kierunku 15-minutowych miast i umożliwi analizę porównawczą obszarów miejskich i miast.
  2. SUMODO model zachowania: model zachowania pozwalający uchwycić związek między danymi demograficznymi, zapotrzebowaniem na podróże, infrastrukturą i wyborem środka transportu. Na podstawie tego modelu można zidentyfikować parametry demograficzne, które wpływają na powodzenie 15-minutowej zabudowy miasta. Możemy przypisać wagi do typów POI, aby odzwierciedlić znaczenie usługi w 15-minutowym mieście. Ponadto można prognozować udział modalny dla różnych typów punktów POI, oceniać wpływ rozwoju infrastruktury i określać, w jaki sposób można wpływać na wybór środka transportu.
  3. SUMODO multimodalny planer podróży: oparty na aktywności multimodalny planer podróży dostosowany do pieszych, rowerów i współdzielonych środków transportu. Obywatele otrzymają rozszerzone narzędzia do planowania podróży, które poza wskazaniem najlepszej trasy do miejsca docelowego, przede wszystkim zwiększy świadomość podróżujących na temat nowych możliwości w okolicy, takich jak punkty POI oraz przyjaznych dla środowiska rozwiązań transportowych.
  4. SUMODO platforma optymalizacyjna: multiagentowa platforma symulacyjna, która będzie wykorzystywać algorytmy ewolucyjne do optymalizacji wdrażania 15-minutowych miast. Platforma optymalizacyjna wykorzysta model zachowania SUMODO do stworzenia realistycznych potrzeb podróżowania ludności. Następnie z wykorzystaniem multimodalnego planera podróży SUMODO dokona symulacji ruchu na przedmieściach kandydujących na 15-minutowe miasto. Następnie do oceny rozpatrywanej strefy pod kątem jej przydatności zostanie wykorzystany złożony wskaźnik SUMODO 15 min. Wreszcie platforma optymalizacyjna pozwoli na wykorzystanie wielu kryteriów w celu zdefiniowania optymalnego zestawu granic dla 15-minutowych miast i wszelkich potencjalnych modyfikacji lokalizacji POI w celu maksymalizacji jego przydatności.

Platforma symulacyjna SUMODO będzie implementacją 4 komponentów w systemie GIS i zostanie zweryfikowana w teście demonstracyjnym oceniającym strefy wyznaczone przez trzy miasta uczestniczące w projekcie (Katowice, Veszprém i Szeged).

Umowa Konsorcjum międzynarodowego została zawarta między Liderem – firmą Saitec (Hiszpania) oraz partnerami projektu: Budapest University of Technology and Economics (Węgry), City of Veszprém, Veszprém (Węgry), City of Szeged, Szeged (Węgry), Politechnika Śląska (Polska), Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice (Polska), Miasto Katowice (Polska).

Link do głównej strony projektu: http://sumodo-project.com/

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie