A A+ A++

Projekt PLATON

Celem projektu PLATON było zaplanowanie procesu planowania wdrożenia autobusów elektrycznych oraz zaimplementowanie zestawu narzędzi do konwersji konwencjonalnej lub mieszanej floty do 100% floty autobusów elektrycznych. Głównym zadaniem zespołu badawczego Politechniki Śląskiej było planowanie procesu konwersji oraz utworzenie modelu ekonomicznego całkowitych kosztów posiadania autobusów elektrycznych w przedsiębiorstwie komunikacji miejskiej.

Projekt o akronimie PLATON (Proces planowania i narzędzie do etapowej konwersji konwencjonalnej lub mieszanej floty do 100% floty autobusów elektrycznych), prowadzony by w latach 2018-2020. Liderem projektu jest Instytut Automatyzacji i Komunikacji z Magdeburga, a w skład konsorcjum wchodzą również dwa instytuty Narodowej Akademii Nauk Białorusi (Joint Institute of Mechanical Engineering oraz United Institute of Informatics Problems), austriacki Effiziente.st Energie und Umweltconsulting e.U. oraz białoruski producent autobusów elektrycznych Belkom munmash. Partnerami stowarzyszonymi projektu PLATON są Volvo Bus Citymobility, PKM Sosnowiec oraz PKM Jaworzno, jak również białoruski oddział firmy Stadler. Wydział Transportu Politechniki Śląskiej jest głównym wykonawcą zadań związanych z zaangażowaniem dwóch partnerów towarzyszących – operatorów publicznego transportu zbiorowego (PKM Sosnowiec, PKM Jaworzno) oraz producentów autobusów elektrycznych, w celu zaprojektowania procesu konwersji floty operatorów publicznego transportu zbiorowego z autobusów o napędzie konwencjonalnym lub mieszanym do floty w 100% opartej na napędzie elektrycznym oraz jej implementacji jako aplikacji sieciowej, realizowanej przez lidera projektu.

W ramach procesu planowania przedstawiono sieć zależności pomiędzy elementami procesu konwersji floty. Dokonano przydziału poszczególnych atrybutów do odpowiadających im obszarów tematycznych. Proces planowania odbywa się na „obiekcie” zdefiniowanym jako operator transportu publicznego eksploatujący autobusy na konkretnej sieci transportowej i mający do dyspozycji niezbędne urządzenia techniczne. Na początku analizy sieć transportowa obsługiwana jest przez zbiór pojazdów napędzanych konwencjonalnie lub z wykorzystaniem floty mieszanej zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy (obsługa zadań przewo-zowych przez poszczególne pojazdy). Celem procesu planowania jest próba osiągnięcia stanu, w którym 100% taboru autobusowego będzie zasilane bateryjnie. Opracowany model całkowitych kosztów posiadania TCOModel przedstawia główne kategorie kosztów wraz z kosztem zakupu autobusów elektrycznych dla całej floty oraz odpowiedniej infrastruktury. Uwzględniono również koszty deprecjacji wartości autobusów związane z czasem eksploatacji, jako różnicę pomiędzy kosztami ich zakupu, a ich wartością w chwili odsprzedaży / likwidacji.

 

 

 

 

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie