A A+ A++

Metodyka pomiaru odległości międzyprzystankowych dla obszaru, na którym organizatorem jest Zarząd Transportu Metropolitalnego z siedzibą w Katowicach

 

Przedmiotem pracy naukowo-badawczej było opracowanie sposobu określania odległości międzyprzystankowych oraz długości linii komunikacyjnych, co ma stanowić wsparcie dla rozliczania pracy eksploatacyjnej przyjętej przez ZTM z gminami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

W ramach realizacji przedmiotu zamówienia opracowana została metodyka pomiaru pozwalająca na ich fizyczną realizację przez pracowników ZTM, z wykorzystaniem powszechnie stosowanych rozwiązań w systemach informacji przestrzennej GIS, systemach nawigacji satelitarnej GNSS, ponadto z obsługą baz danych, arkuszy kalkulacyjnych na stosowanych obecnie systemach komputerowych. Realizacja fizycznych pomiarów odległości nie wymaga dodatkowych uprawnień określonych przepisami prawa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zrealizowane w ramach przedmiotu zamówienia niniejsze opracowanie obejmuje następujące warianty metody pomiaru odległości międzyprzystankowych oraz długości linii komunikacyjnych:

  • wariant I z wykorzystaniem rozwiązań Systemów Informacji Przestrzennej,
  • wariant II z wykorzystanym rozwiązań Systemów Nawigacji Satelitarnej.

Ponadto w ramach opracowania sformułowano rekomendacje dotyczące określania punktów pomiaru, pomiędzy którymi należy mierzyć odległości międzyprzystankowe z podziałem na przystanki bez zatoki, z zatoką oraz dworce oraz rekomendacje dla przyjęcia przez ZTM określonego wariantu metody pomiaru odległości międzyprzystankowych oraz długości linii komunikacyjnych, z uwzględnieniem dokładności oraz błędu tolerancji odległości realizowanych pomiarów, jednocześnie przyjmując, że odległości międzyprzystankowe stanowią kluczowy składnik w modelu rozliczeń za pracę eksploatacyjną między ZTM, a gminami GZM. Przedstawiono również procedurę identyfikacji granic gmin członkowskich Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w procesie wyznaczania odległości międzyprzystankowych zgodnie z metodologią rozliczania pracy eksploatacyjnej przyjętą przez ZTM, a gminami GZM. Dla opracowanych wariantów metodyki oszacowano czasochłonności i pracochłonności realizacji pomiarów międzyprzystankowych i długości linii komunikacyjnych na obszarze, na którym organizatorem transportu publicznego jest ZTM.

ZTM_fig1
ZTM_fig3

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie