Metodyka pomiaru odległości międzyprzystankowych dla obszaru, na którym organizatorem jest Zarząd Transportu Metropolitalnego z siedzibą w Katowicach
Przedmiotem pracy naukowo-badawczej było opracowanie sposobu określania odległości międzyprzystankowych oraz długości linii komunikacyjnych, co ma stanowić wsparcie dla rozliczania pracy eksploatacyjnej przyjętej przez ZTM z gminami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
W ramach realizacji przedmiotu zamówienia opracowana została metodyka pomiaru pozwalająca na ich fizyczną realizację przez pracowników ZTM, z wykorzystaniem powszechnie stosowanych rozwiązań w systemach informacji przestrzennej GIS, systemach nawigacji satelitarnej GNSS, ponadto z obsługą baz danych, arkuszy kalkulacyjnych na stosowanych obecnie systemach komputerowych. Realizacja fizycznych pomiarów odległości nie wymaga dodatkowych uprawnień określonych przepisami prawa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zrealizowane w ramach przedmiotu zamówienia niniejsze opracowanie obejmuje następujące warianty metody pomiaru odległości międzyprzystankowych oraz długości linii komunikacyjnych:
- wariant I z wykorzystaniem rozwiązań Systemów Informacji Przestrzennej,
- wariant II z wykorzystanym rozwiązań Systemów Nawigacji Satelitarnej.
Ponadto w ramach opracowania sformułowano rekomendacje dotyczące określania punktów pomiaru, pomiędzy którymi należy mierzyć odległości międzyprzystankowe z podziałem na przystanki bez zatoki, z zatoką oraz dworce oraz rekomendacje dla przyjęcia przez ZTM określonego wariantu metody pomiaru odległości międzyprzystankowych oraz długości linii komunikacyjnych, z uwzględnieniem dokładności oraz błędu tolerancji odległości realizowanych pomiarów, jednocześnie przyjmując, że odległości międzyprzystankowe stanowią kluczowy składnik w modelu rozliczeń za pracę eksploatacyjną między ZTM, a gminami GZM. Przedstawiono również procedurę identyfikacji granic gmin członkowskich Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w procesie wyznaczania odległości międzyprzystankowych zgodnie z metodologią rozliczania pracy eksploatacyjnej przyjętą przez ZTM, a gminami GZM. Dla opracowanych wariantów metodyki oszacowano czasochłonności i pracochłonności realizacji pomiarów międzyprzystankowych i długości linii komunikacyjnych na obszarze, na którym organizatorem transportu publicznego jest ZTM.

