A A+ A++

Koncepcja Kolei Metropolitalnej dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii
z wykorzystaniem metod inżynierii systemów

Koncepcja Kolei Metropolitalnej to wstęp i podstawa do dalszych prac nad optymalizacją transportu szynowego na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). W ramach prac studialnych opracowano cztery warianty rozwoju kolei – od podstawowego do najbardziej rozbudowanego. W pracy wykorzystano specjalistyczną metodę inżynierii systemów o charakterze czteroetapowym (tzw. V-model).

Do najważniejszych zadań władz Związku Metropolitalnego należy kształtowanie obsługi potrzeb transportowych mieszkańców zgodnej z kierunkami długookresowego rozwoju Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Istotne znaczenie mają przy tym działania ukierunkowane na równoważenie mobilności. Tego rodzaju rozwiązania generują wiele korzyści, wśród których można wymienić poprawę dostępności celów podróży, pozytywny wpływ na aktywność ekonomiczną i społeczną mieszkańców GZM oraz oddziaływanie na zachowania komunikacyjne ludności, prowadzące do większej gotowości do rezygnacji z użytkowania samochodu na rzecz podróży publicznym transportem zbiorowym. Przedsięwzięcia zgodne z zasadami zrównoważonej mobilności zapewniają poprawę stanu środowiska naturalnego na obszarze GZM, eliminację lub zmniejszenie zatłoczenia komunikacyjnego oraz wzrost konkurencyjności publicznego transportu zbiorowego poprzez atrakcyjną ofertę przewozową. Tego rodzaju działaniem jest projekt budowy systemu Kolei Metropolitalnej, poprzedzony koniecznością opracowania jego koncepcji.

Koncepcja Kolei Metropolitalnej przedstawia wstępną konstrukcję efektywnego systemu kolejowego na obszarze GZM, spełniającego aspiracje interesariuszy. System Kolei Metropolitalnej tworzą trzy zasadnicze podsystemy:

  • podsystem strukturalny, którego elementami są: infrastruktura transportu szynowego, urządzenia srk i tabor przewozowy,
  • podsystem funkcjonalny, obejmujący takie systemy jak: organizacja ruchu kolejowego, aplikacje telematyczne dla transportu pasażerskiego i utrzymywanie oraz obsługa techniczna i diagnostyczna,
  • podsystem organizacyjny, którego składnikami są: organizacja przewozów, system taryfowo-biletowy, integracja transportu metropolitalnego, finansowanie przewozów.

W procesie opracowywania wariantów Kolei Metropolitalnej wykorzystano specjalistyczne metody inżynierii systemów o charakterze czteroetapowym (tzw. V-model), obejmujące m.in. zdefiniowanie założeń, opracowanie wymagań systemowych, budowę projektu wysokiego poziomu oraz projektu szczegółowego. Poszczególne etapy rozpatrywane były dwukrotnie, najpierw podczas analizy (dekompozycji) systemowej, a następnie podczas syntezy (integracji) systemowej. W ramach projektu przeprowadzono wiele analiz, m.in. analiza otoczenia społeczno-gospodarczego, techniczno-organizacyjna, ekonomiczna, finansowa, instytucjonalna i prawna oraz ocena oddziaływania na środowisko. 

Koncepcja Kolei Metropolitalnej stanowi ważne opracowanie wspomagające działania, których celem jest przywrócenie znaczenia transportu szynowego na obszarze GZM. Dokument ten został wykorzystany w dalszych pracach projektowych (m.in. przy opracowaniu studium wykonalności), prowadzących do zbudowania systemu Kolei Metropolitalnej i uruchomienia przewozów, stanowiących kręgosłup transportu publicznego w Metropolii.

TERMIN REALIZACJI:

sierpień 2018 – grudzień 2018

Celem projektu było opracowanie Koncepcji Kolei Metropolitalnej, obejmującej obszar gmin uczestniczących w Związku Metropolitalnym oraz wybranych gmin stanowiących bezpośrednie otoczenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. W ramach prowadzonych analiz wykorzystano metody inżynierii systemów oparte na tzw. V-modelu. Przedstawione warianty były zgodne z wymogami systemowymi sformułowanymi na podstawie zidentyfikowanych aspiracji i wymogów interesariuszy. W pracy przeprowadzono m.in. analizy techniczno-organizacyjne, ruchowe, ekonomiczne, finansowe i prawne wariantu rekomendowanego koncepcji Kolei Metropolitalnej.

nazwa linku: „Koncepcja_Kolei_Metropolitalnej”

Obszary badawcze:

- Zrównoważony rozwój systemów transportowych i logistycznych

- Planowanie i integracja systemów transportowych

- Publiczny transport zbiorowy

- Infrastruktura logistyczna i transportowa

Warianty K-KM

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie