A A+ A++

Electric travelling - platforma wspierająca wdrażanie elektromobilności w inteligentnych miastach w oparciu o aplikacje ICT

 

Projekt Electric Travelling ma ułatwić wdrożenie i dalszy rozwój elektromobilności na obszarach miejskich i podmiejskich. Wyniki projektu zapewniają odpowiednie narzędzia ICT do identyfikacji inteligentnych rozwiązań elektromobilności dostosowanych do konkretnych obszarów oraz ułatwiają wprowadzenie pojazdów elektrycznych i wymaganych stacji ładowania w istniejącej infrastrukturze transportowej. Projekt wspiera podróżujących w wyborze trybu podróży (obejmującego pojazdy elektryczne) i trasy (za pomocą aplikacji ICT), a także wspiera władze lokalne w określeniu odpowiednich kierunków rozwoju elektromobilności.

Projekt o skróconej nazwie Electric Travelling realizowano w latach 2018-2020. Dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach projektu międzynarodowego w programie ERA-NET CoFund Electric Mobility Europe pt.: "Electric travelling - platforma wspierająca wdrażanie elektromobilności w inteligentnych miastach w oparciu o aplikacje ICT". Projekt realizowano w ramach konsorcjum badawczego, którego liderem była firma Saitec Engineering (Hiszpania), a partnerami Politechnika Śląska (Polska), Factor CO2 (Hiszpania), DeustoTech (Hiszpania), Budapest University of Technology and Economics (Węgry), Delft University of Technology (Holandia) i Over Morgen (Holandia).

Celem projektu było opracowanie i ulepszenie rozbudowanego systemu ETSys w celu ułatwienia wdrażania i dalszego rozwoju elektromobilności (elektromobilność) w obszarach miejskich i podmiejskich w oparciu o dwa innowacyjne elementy:

  1. Z perspektywy mikro, rozszerzenie obecnych algorytmów trasowania i narzędzi planowania podróży z naciskiem na elektromobilność, które obejmowały między innymi możliwość priorytetyzacji obszarów elektromobilności z wykorzystaniem heurystycznego podejścia do sieci drogowej miasta, algorytm optymalizacji łańcucha codziennych aktywności, otwarty dla niezależnych informacji wejściowych z funkcjonujących elementów ITS. Te elementy powodują, że ETPlanner jest bardziej "przyjazny dla użytkownika pojazdu elektrycznego", a w dłuższej perspektywie czasowej wpłyną na szybszy wzrost liczby "użytkowników pojazdów elektrycznych" w mieście.
  2. Z perspektywy makro, finalne zintegrowane narzędzie ETSys objęło aktualne, sprawdzone elementy oraz kilka modułów, które pozwoliły rozszerzyć funkcjonalność systemu o: optymalną lokalizację stacji ładowania zależną od wielu parametrów, szczegółową analizę emisji oraz możliwość porównania scenariuszy (ETCharge, ETSim , ETReport). System jest narzędziem wspierającym rozwiązywanie problemów decyzyjnych dla władz lokalnych (zarządców infrastruktury, władz publicznych itp.). Zaimplementowane funkcje (między innymi: Big Data w celu zrozumienia codziennych wzorców podróży i ich codziennych fluktuacji, narzędzie LCA obejmujące pojazdy elektryczne, symulacja multi-agentowa i porównanie scenariuszy) mogą zapewniać istotne wsparcie w opracowywaniu właściwej strategii w projektowania i wdrażania infrastruktury ładowania.

Produkt projektu był testowany w trzech wybranych miastach (zlokalizowanych w Holandii, Polsce i na Węgrzech).

Finalny produkt projektu – ETSys – zawiera poniższe zintegrowane moduły:

ETPlanner – planer podróży "od drzwi do drzwi" z optymalizatorem trasowania (zawierającym proekologiczne kryteria, w celu minimalizowania wpływu na środowisko), uwzględniający samochody elektryczne i skierowany do promowania tego trybu podróży, obejmujący metodę optymalizacji łańcucha podróży codziennych (implementacja przez Budapest University of Technology and Economics) i zaawansowane podejście heurystyczne, aby umożliwić władzom lokalnym priorytetowe traktowanie obszarów elektromobilności w mieście (Politechnika Śląska). Multimodalny planer podróży pozwala na zbieranie danych z zapytań użytkowników.

ETCharge – moduł zawierający wielokryterialny algorytm optymalnej alokacji stacji ładowania. Moduł ten umożliwia obsługę planowania infrastruktury do ładowania w miastach poprzez oszacowanie bieżącego zapotrzebowania stacji ładujących i prognozowanie przyszłych wymagań.

ETSim - symulator multi-agentowy, który pozwala symulować podróżujących ludzi na wybranym obszarze (w oparciu o ETPlanner). Wyniki symulacji mogą być porównane dla różnych scenariuszy (stan bieżący oraz stan prognozowany dla nowych punktów ładowania z ETCharge i wybranych zachęt).

ETReport - moduł raportowania przeznaczony dla władz lokalnych prezentujący wyniki symulacji. Może służyć jako przewodnik sugerujący, jak rozwinąć system transportu, aby osiągnąć szybsze postępy we wprowadzaniu pojazdów elektrycznych lub zwiększaniu ich liczby w mieście.

Oczekiwane skutki w perspektywie długoterminowej:

  • Zwiększenie liczby punktów ładowania na obszarach miejskich i podmiejskich (w wyniku uproszczenia procedury podejmowania decyzji o lokalizacji stacji ładowania).
  • Zwiększenie liczby użytkowników pojazdów elektrycznych (dzięki przełamaniu barier związanych z postrzeganiem pojazdów przez ludzi z perspektywy ograniczonego zasięgu, słabej infrastruktury itp.).
  • Zwiększenie liczby osób znających wpływ transportu na środowisko i zmiana zachowań w zakresie podróży w kierunku bardziej proekologicznych rozwiązaniach (poprawa akceptacji społecznej dla elektromobilności) poprzez wykorzystanie produktu końcowego projektu (bezpośrednio i pośrednio).
  • Uwzględnienie pojazdów elektrycznych w bieżącym podziale modalnym ruchu, również w literaturze (zwiększając znaczenie pojazdów elektrycznych w ruchu drogowym - zmiany zachowań podróżnych). Obecnie podział modalny w modelach ruchu bardzo często pomija elektryczne samochody osobowe.
  • Redukcja zanieczyszczenia i hałasu na obszarach miejskich (zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w Europie, poprawa jakości powietrza, zmniejszenie zanieczyszczenia hałasem oraz wspieranie wzrostu gospodarczego poprzez zwiększenie odsetku samochodów elektrycznych w podróżach).
  • Poprawa obecnych systemów transportowych zgodnie z rzeczywistą potrzebą osób podróżujących w oparciu o Big Data zebrane od użytkowników systemu.
  • Większa integracja istniejących systemów transportowych w miastach (proponowany system to kompleksowe rozwiązanie, które można połączyć z innymi obecnie istniejącymi w miastach)
  • Przyspieszanie rozwoju elektromobilności w Europie (proponowany system będzie uniwersalny w odniesieniu do danych wejściowych, które można gromadzić również w różnych częściach Europy, co oznacza, że ETSys może być wdrażany w innych miastach).

Strona projektu: http://www.electrictravelling.com/index.html

 

 

 

ElectricTravelling_schemat
ETPlanner
ElectricTravelling_stopka

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie