A A+ A++

Analiza i planowanie systemów transportowych

Studenci w ramach zajęć dydaktycznych zapoznają się z zagadnieniami dotyczącymi organizacji ruchu w systemach transportowych zarówno w obszarach zurbanizowanych, jak i poza nimi. W tym zakresie poznają typowe rozwiązania stosowane w miastach (np. projektowanie ruchu jednokierunkowego i uspokojenia ruchu, zasad organizacji ruchu samochodów ciężarowych). Studenci sporządzają również projekty stałej i tymczasowej organizacji ruchu uwzględniając zagospodarowanie przestrzenne obszaru oraz uwarunkowania prawne i techniczne dotyczące stosowania, hierarchii i lokalizacji elementów oznakowania, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i sygnalizatorów.

Zaprojektowanie właściwej organizacji w sieci transportowej wymaga przeprowadzenia badań i analiz ruchu. Systemowe podejście do rozwiązywania problemów transportowych prowadzi do wieloaspektowej poprawy jakości procesów przewozowych osób i ładunków oraz umożliwia ich integrację. Ponadto w zakresie prognozowania zjawisk i procesów transportowych studenci pozyskują wiedzę dotyczącą budowy scenariuszy rozwoju oraz wykorzystania metod taksonomicznych, modeli probitowych i logitowych oraz zastosowania analizy dyskryminacyjnej.

Dobrym narzędziem wspomagającym proces planowania potoków ruchu jest model transportowy, umożliwiający prowadzenie różnego typu analiz. Pełne odwzorowanie ruchu w sieci transportowej obejmuje opis powstawania ruchu w sieci, rozkładu przestrzennego ruchu, podziału zadań przewozowych na środki transportu oraz rozłożenia potoków na sieć transportową. Podczas zajęć na specjalności studenci poznają podstawy budowy modeli transportowych oraz korzystają ze specjalistycznego oprogramowania umożliwiającego prowadzenie badań i analiz systemów transportowych.

Jednym z najważniejszych zadań inżyniera ruchu jest wyznaczanie przepustowości i ocena warunków ruchu zarówno w odniesieniu do pojedynczych elementów sieci transportowej, jak i całych układów komunikacyjnych. Oprócz analiz prowadzonych w tym zakresie studenci pozyskują również wiedzę dotyczącą oceny kolizyjności i przejezdności skrzyżowań, określania charakterystyk ruchu drogowego, pieszego i rowerowego, prowadzenia pomiarów parametrów ruchu oraz oceny struktury i dostępności sieci transportowej.

Ważnym aspektem w planowaniu układów komunikacyjnych jest także bezpieczeństwo ruchu. Właściwa ocena stanu zagrożenia oraz okoliczności i przyczyn zdarzeń drogowych wymaga wykorzystania odpowiednich baz danych dotyczących kolizji i wypadków drogowych. Istotną część badań prowadzonych w ramach zajęć stanowi wybór miejsc niebezpiecznych w sieci transportowej oraz ich szczegółowa analiza. Studenci nabywają również wiedzę z zakresu metod zarządzania prędkością, sposobów ustalania komunikacyjnych stref prędkości oraz środków fizycznych zmuszających kierowców do zmniejszenia prędkości na odcinkach międzywęzłowych i skrzyżowaniach.

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie