Start - Historia
Historia Katedry Stosowanych Nauk Społecznych
Katedra Stosowanych Nauk Społecznych powstała w roku 1995 przy Wydziale Organizacji i Zarządzania Politechniki Śląskiej. Katedra liczy w chwili obecnej 29 zatrudnionych osób w tym 7 profesorów, 20 adiunktów i 2 magistrów.Sekretariat Katedry
ul. Roosevelta 26-28 41-800 Zabrze Budynek A, pokój 219 tel: 32-277-73-23 fax: 32-277-73-61 e-mail: roz2@polsl.plWładze jednostki
![]() |
Kierownik Katedry: Dr hab. Aleksandra Kuzior, prof. PŚ | |
  | ||
![]() |
z-ca Kierownika Katedry: Dr hab. inż. Józef Ober, prof. PŚ |
Działalność naukowo-badawcza
Główne kierunki badań w Katedrze to:- Badania z obszaru technologii kognitywnych i mediów społecznościowych
- zastosowanie technologii kognitywnych w przemyśle 4.0, 5.0 i Smart City
- automatyzacji i robotyzacji biznesu
- rola technologii kognitywnych w modernizacji procesów biznesowych
- zdolność interpretowania obrazów i mowy dzięki nauczaniu maszynowemu
- wpływ sztucznej inteligencji na działanie człowieka i szerzej zarządzania zasobami ludzkimi
- marketing cyfrowy
- monitoring mediów, reklamy społecznej i badania wizerunku w mediach
- etyka zawodowa specjalisty ds. technologii kognitywnych
- Zarządzanie zasobami ludzkimi, w szczególności:
- teoria i praktyka marketingu kadrowego
- kulturowe aspekty praktyki zarządzania
- teoria komunikacji i public relations
- edukacja menedżerów, przygotowanie i kształcenie kadr kierowniczych dla administracji i przemysłu
- współczesne koncepcje zarządzania zasobami ludzkimi, m.in. zarządzanie wiedzą, zarządzanie talentami
- problematyka elastycznego zatrudnienia oraz nowoczesnych form organizacji pracy i ich wpływu na zarządzanie zasobami ludzkimi
- Socjologia i psychologia przemysłowa, w szczególności:
- socjologia miasta
- socjologia przemysłu
- socjologia życia publicznego, w tym badania nad lokalnymi społecznościami obywatelskimi
- ludzie i instytucje w procesach transformacji miejskich społeczności lokalnych
- zagadnienia etyki biznesu i etyki menedżera
- psychologiczne aspekty wirtualizacji zarządzania
- Komunikacja społeczna, w szczególności:
- istota i funkcje PR
- komunikowanie interpersonalne i społeczne
- kultura języka
- psychologiczne aspekty komunikacji społecznej i PR
- kreowanie wizerunku
- strategie i techniki negocjacji
- Badania rynku i reklamy, w szczególności:
- badania marketingowe
- ewaluacja
- socjologia reklamy
- Zagadnienia behawioralnej szkoły zarządzania, w szczególności:
- metodologia nauki, nauk technicznych i nauk o zarządzaniu
- społeczne i ekonomiczne aspekty zarządzania organizacją
- motywowanie do pracy
- zarządzanie informacją i wiedzą w przedsiębiorstwach uczących się
- kultura organizacyjna a kształtowanie postaw pracowniczych
- edukacja menedżerów w Polsce na tle tendencji kształcenia menedżerów w Europie Środkowej i Zachodniej
- ekologiczne konteksty zarządzania regionem przemysłowym
- zasady zrównoważonego rozwoju
- Badania z obszaru edukacji, w szczególności:
- pedagogika i pedagogika specjalna
- neuroedukacja i jej implikacji do codziennej praktyki edukacyjnej na wszystkich szczeblach nauczania
- nowe technologie w edukacji oraz terapii osób z niepełnosprawnością
- społeczny wymiar jakości w edukacji i przestrzeni społecznej