PolSl Racing zamyka sezon z imponującymi wynikami!
Zespół PolSl Racing w tym roku wziął udział w dwóch rundach zawodów – Formula Student Romania oraz Formula Student Poland. Zawody te wymagają nie tylko niezawodnego przygotowania bolidu, ale również zaangażowania, poświęceń oraz niebywałej wiedzy inżynierskiej i ogólnej. Aby osiągnąć sukces trzeba być przygotowanym na każdą okoliczność – i to właśnie osiągnął zespół z Politechniki Śląskiej!
Czym jest Formula Student?
Formula Student to międzynarodowe zawody, na których studenci z całego świata mają okazję zaprezentować bolidy wyścigowe, które sami zaprojektowali, skonstruowali oraz przetestowali zaledwie w jeden rok! Zespoły mają szansę zaprezentować się w 7. konkurencjach – zarówno statycznych, jak i dynamicznych. Konkurencje statyczne mają na celu przedstawienie swojego toku myślenia podczas projektowania oraz produkcji bolidu, a także sprawdzają umiejętności biznesowe i marketingowe w konkurencji Business Plan Presentation, która dodaje całym zawodom możliwość zaprezentowania umiejętności miękkich uczestników. Natomiast konkurencje dynamiczne skupiają się na pokazaniu osiągów, wytrzymałości oraz zwrotności bolidów, a także umiejętności kierowców i strategicznych całego zespołu.
PolSl Racing zajęło 2. miejsce w klasyfikacji generalnej klasy EV w Rumunii oraz 4. w Polsce, równocześnie zajmując najwyższą pozycję ze wszystkich polskich zespołów. Na ten sukces złożyło się wiele czynników, przede wszystkim jednak była to ambicja i ciężka praca zespołu przez cały rok.
Co zadecydowało o osiągnięciu takich wyników?
Formula Student Romania to runda, która na długo pozostanie w pamięci członków zespołu. Po raz pierwszy w historii elektrycznych bolidów PolSl Racing udało się ukończyć wszystkie konkurencje dynamiczne, a zespół jednocześnie osiągnął szczyt swoich możliwości i odniósł wielki sukces. 1. miejsce w konkurencjach Acceleration oraz Autocross niesamowicie zmotywowały do dalszego działania i pokazały prawdziwe możliwości zespołu. Dodatkowo, wyniki z konkurencji statycznych, pokazały, że jako zespół zmierzają w dobrym kierunku
ze względu na niesamowity progres w porównaniu z zeszłymi sezonami.
Formula Student Poland od tego roku uzyskała status oficjalnej rundy, rekomendowanej przez Formula Student Germany, pod której regulamin podlega większość rund w Europie. Mając to na uwadze, po sukcesie z Rumunii, PolSl Racing przystąpił do przygotowań z takim samym skupieniem i determinacją. Te wysiłki się opłaciły, po niesamowicie wymagających inspekcjach technicznych przeprowadzanych przez sędziów z branży automotive, zespół PolSl Racing przystąpił do wszystkich konkurencji, jednocześnie jako nieliczni przechodząc inspekcje techniczne po najdłuższej konkurencji dynamicznej – Endurance. Zaowocowało to osiągnięciem 4. miejsca zarówno w tej konkurencji, jak i w klasyfikacji generalnej. Dodatkowo niesamowitym osiągnięciem było zdobycie 3. miejsca w konkurencji Efficiency, co nadało im tytuł najbardziej wydajnego elektrycznie bolidu z polskich zespołów.
Te sukcesy napawają cały zespół niebywałą dumą i motywacją, aby w przyszłym roku walczyć o więcej. Podkreśla to również lider zespołu, Dawid Domański: „To był ogromny wysiłek całego zespołu. Pracowaliśmy dniami i nocami, często poświęcając swój wolny czas, żeby dopracować każdy detal naszego bolidu. Te wyniki – drugie miejsce w klasyfikacji generalnej w Rumunii, zwycięstwa w konkurencjach Autocross i Endurance, a także trzecie miejsce
w Efficiency – to dowód na to, że determinacja, pasja i praca zespołowa naprawdę przynoszą efekty. Cieszy nas również fakt, że na zawodach w Polsce zajęliśmy czwarte miejsce
i jednocześnie okazaliśmy się najlepszym polskim zespołem. To pokazuje, że idziemy w dobrym kierunku i że wspólnie możemy osiągać coraz więcej.”
W roli kierowcy – jakie emocje i wyzwania towarzyszą podczas prowadzenia bolidu Formula Student?
Gdy mowa o bolidzie i zespole, niemal zawsze pojawia się jedno pytanie – jak to jest być kierowcą takiego pojazdu?
„Kierowcy naszego bolidu biorą na siebie ogromną odpowiedzialność – pojazd został zaprojektowany i wykonany jako unikatowa konstrukcja, w którą włożono tysiące godzin pracy całego zespołu. Jazda w zawodach wymaga wyjątkowego skupienia i wysokich umiejętności, ponieważ bolid charakteryzuje się dużą mocą przy bardzo niskiej masie. Dlatego też w okresie zimowym organizujemy testy na torach kartingowych. Uczestniczą w nich kandydaci
na kierowców, a do udziału zapraszani są najbardziej aktywni członkowie naszego koła naukowego.” – mówi Adrian Faber, wicelider oraz jeden z kierowców zespołu.
Bycie kierowcą to znacznie więcej niż tylko prowadzenie bolidu – wymaga nie tylko doskonałych umiejętności technicznych, ale także koncentracji, szybkiego podejmowania decyzji oraz pełnego zaangażowania w życie całego zespołu. W tym sezonie nasi kierowcy popisali się niezwykłą sprawnością i wytrzymałością w trudnych warunkach, dzięki czemu każda konkurencja przynosiła niewiarygodne emocje i satysfakcję.
Jak wyglądają przygotowania do zawodów Formula Student?
Zawody to zwieńczenie pracy z całego roku. Przygotowania do nich potrafi być niebywale pracochłonne, co wiąże się z poświęceniem dużej części swojego wolnego czasu na rzecz zespołu. Obejmują one nie tylko prace nad pojazdem, ale również wiele wyzwań logistycznych i organizacyjnych. Każdy podzespół ma swoje odrębne podejście.
Szymon Stencel, przedstawiciel podzespołu Chassis w tym sezonie odpowiedzialny głównie
za obliczenia wytrzymałościowe, zwraca szczególną uwagę na kilka kwestii: „Żeby dobrze przygotować bolid do zawodów niezbędne było skompletowanie i przygotowanie pełnej dokumentacji technicznej zawierające certyfikaty oraz noty potwierdzające parametry wykorzystanych przez nas materiałów. Nasz wyjazd na zawody poprzedził okres testów bolidu, dzięki czemu mogliśmy określić okres zużycia poszczególnych elementów pojazdu oraz to,
w jakim tempie które podukłady wchodzą w swoje okno pracy. Był to kluczowy okres, ponieważ na jego podstawie wiedzieliśmy czego spodziewać się w trakcie jazd za granicą oraz z jakimi potencjalnymi problemami będziemy się mierzyć. Ponad to testy symulujące udział
w prawdziwych zawodach pozwoliły na walidację analiz i obliczeń wykonanych w okresie projektowania pojazdu.”
Natomiast ze strony elektrycznej wypowiedział się Mateusz Szulik, lider podzespołu Electrical: „Przygotowania do zawodów Formula Student były dla zespołu electrical złożonym
i intensywnym procesem, wymagającym pełnego zaangażowania. Projektowanie i montaż obwodów drukowanych, stanowiących podstawę systemów elektronicznych bolidu, wymagały niezwykłej precyzji i dbałości o detale. Równie istotne było stworzenie wiązki elektrycznej – od projektowania po ręczne wykonanie, każdy element musiał spełniać rygorystyczne wymogi regulaminu, aby zagwarantować niezawodność podczas zawodów. Dużą część pracy poświęciliśmy na testowanie komponentów, co pozwoliło nam upewnić się, że wszystkie systemy działają zgodnie z założeniami. Równolegle rozwijaliśmy oprogramowanie sterujące, skupiając się na optymalizacji układu napędowego i baterii, kluczowych dla efektywności energetycznej bolidu. Każda iteracja testów i kalibracji była krokiem w stronę doskonalenia naszego projektu. Trzecie miejsce w konkurencji Efficiency w Polsce stanowiło dla nas ogromny sukces, motywując do dalszego udoskonalania układu napędowego i baterii. Zespół electrical pozostaje w pełni zmotywowany, by kontynuować rozwój i osiągać kolejne sukcesy.”
Dobre przygotowanie to klucz do udanych zawodów. Aby osiągnąć sukces trzeba być gotowym na wszystko i nie dać się zaskoczyć podczas inspekcji oraz samych konkurencji.
Podsumowanie sezonu, nowe wyzwania PolSl Racing
PolSl Racing nie ma zamiaru spoczywać na laurach, już teraz pracują nad kolejną koncepcją bolidu na przyszły rok. Więcej na ten temat w wypowiedzi opiekuna naukowego SKN PolSl Racing, Profesora Mirosława Szczepanika:
„SKN PolSl Racing to niebywała szansa dla naszych Studentów, aby sprawdzić się już dziś podczas studiów jako przyszli inżynierowie oraz wykazać kreatywność i zastosować swoje pomysły w praktyce. To esencja studiowania i wspomnienia, które zostają na całe życie. Zawody Formuła Student to z kolei test – jak dobrze wykonało się swoją robotę. To także okazja do sprawdzenia się i wykazania umiejętności przekazania własnej myśli technicznej oraz jej obrony przed profesjonalistami z różnych zakresów inżynieryjnych z branży automotive. Ten sezon pokazuje, że Zespół PolSl Racing stale się rozwija, realizuje oraz dąży do wysokich standardów. Jest to niesamowite, gdy możesz patrzeć na uśmiechnięte twarze Studentów i słyszeć okrzyk radości, gdy bolid przekracza linię mety po przejechaniu 22 km po torze wyścigowym na maksymalnych obrotach – wtedy zapomina się o ciężkiej pracy, poświęconym czasie, przygotowaniach, męczącej trasie, którą grupa 30 osób musi pokonać, aby dotrzeć na zawody itd. … Sukcesy są budujące dla całego zespołu – uruchamiają nowe pokłady energii i nowe pomysły, aby w kolejnym sezonie było jeszcze lepiej. Bo przecież można – tyle jeszcze można zrobić. Mamy już plany wprowadzenia nowej hybrydowej konstrukcji nośnej opartej na monocoque – obecnie już działamy i opracowujemy stosowny kompozyt warstwowy (projekt realizujemy w ramach uzyskanego programu ministerialnego – Studenckie Koła Naukowe Tworzą Innowacje, opracowanie jeszcze lepszych rozwiązań w zakresie zawieszenia, lepszego pakietu aerodynamicznego czy układu przeniesienia napędu, lepszych falowników, lżejszej baterii, zoptymalizowanego systemu BMS, być może wprowadzenie napędu na 4 koła itd. … Niesamowite jest to, że tutaj ciągle jest wiele do zrobienia, zoptymalizowania, poprawienia – to całe clou bycia młodym inżynierem / naukowcem. Jestem dumny z Zespołu, cieszy mnie również fakt pozyskiwania nowych projektów ministerialnych, projektów w zakresie programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza oraz nowych sponsorów, w tym TAURON Polska Energia. Dziękujemy za wsparcie Władzom Politechniki Śląskiej, w szczególności Panu Rektorowi, Profesorowi Markowi Pawełczykowi, który przywiązuje dużą wagę do tego typu przedsięwzięć. Za niedługo dołączą do nas Rekruci – wierzę, że w tym roku pozyskamy nowych pasjonatów motoryzacji. Serdecznie Was zapraszamy – budujcie z nami nowy bolid elektryczny w świetnej zespołowej atmosferze – razem twórzmy i wygrywajmy!”






