Optymalizacja oprzyrządowania do badań zmęczeniowych obudów amortyzatorów z wykorzystaniem metody elementów skończonych
Wykonał: inż. Przemysław Sebastjan
Kierunek studiów: Mechanika i Budowa Maszyn
Opiekun: dr inż. Adam Długosz
Celem pracy było zaprojektowanie i przeprowadzenie analiz wytrzymałościowych uchwytów do badań zmęczeniowych obudów amortyzatorów. Aby takie badania dawały jak najbardziej dokładne wyniki, konieczne było zaprojektowanie oprzyrządowania, które nie będzie w sposób znaczący wypływać na rezultaty testu, tj. nie może być zbyt podatne, jak również zamocowanie badanego elementu nie powinno powodować jego uplastycznienia, niekorzystnego działania karbu lub styku krawędziowego zamiast powierzchniowego.
Istotnym z punktu widzenia testów zmęczeniowych jest wymóg, aby taki uchwyt był łatwy do zamontowania oraz zapewniał osiowe zamocowanie badanej obudowy amortyzatora.
Optymalizacja postaci geometrycznej uchwytu pozwoliła zmienić niekorzystne, punktowe oddziaływanie uchwytu na rurę, na równomiernie rozłożone. Dodatkowo, w celu zredukowania masy, zmniejszono grubość ścianek uchwytu oraz zwiększono jego sztywność poprzez dodanie elementów usztywniających. Dzięki przeprowadzonym analizom wytrzymałościowym udało się wykluczyć niekorzystne działanie karbu przy początkowym kształcie żebra usztywniającego. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż zoptymalizowany uchwyt cechuje się praktycznie niezmienną sztywnością, niezależną od kąta działania siły gnącej.
Praca została wykonana we współpracy z firmą Tenneco Automotive Eastern Europe Sp. z o.o., z siedzibą w Gliwicach