Jak mówić o nauce dzieciom? Komunikacja naukowa dla przedszkolaka i ucznia
„Dziecko składa się ze stu. Ma sto języków, sto rąk, sto myśli, sto sposobów, w jaki myśli, bawi się i mówi (…)” – pisze w swoim wierszu Loris Malaguzzi. Na sto sposobów można także szukać porozumienia z dzieckiem, patrząc jak się bawi, słuchając tego, co mówi, i pytając o to, co myśli.
W trakcie spotkania spojrzymy na świat z perspektywy dziecka, opierając się na aktualnej wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej i pedagogiki. Zastanowimy się, jakie możliwości poznawcze, emocjonalne i społeczne charakteryzują dzieci na poszczególnych etapach rozwoju i co to dla nas – dorosłych – oznacza. Tym samym spróbujemy nauczyć się choć kilku ze stu dziecięcych języków i znaleźć ten jeden, wspólny, dzięki któremu będziemy mogli wprowadzić dziecko – przedszkolaka lub ucznia – do świata nauki, a także poznamy narzędzia, które nam w tym pomogą.
Spotkanie poprowadziła dr n. społ. Karolina Skop – absolwentka Uniwersytetu Śląskiego. Psycholog i pedagog, nauczyciel akademicki, pracownik naukowy, szkoleniowiec. Autorka publikacji w międzynarodowych czasopismach naukowych, prelegentka konferencji naukowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Stale podnosząca kwalifikacje w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz w obszarze dydaktyki akademickiej. W swojej pracy dydaktycznej podejmuje zagadnienia z zakresu psychologii wychowawczej, pracy dydaktycznej z dziećmi w wieku szkolnym i przedszkolnym, różnorodności w środowisku szkolnym czy wybranych aspektów pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Spotkanie odbyło się 15 listopada.