A A+ A++
Autor: AW     Publikacja: 23.05.2023     Aktualizacja: 25.10.2023

KOMUNIKACJA NAUKOWA
I POPULARYZACJA NAUKI

studia podyplomowe

Komunikacja i popularyzacja nauki to pomost pomiędzy środowiskiem akademickim a społeczeństwem. Skuteczne dotarcie do odbiorców oraz podkreślenie roli nauki i wyjaśnienie niektórych z jej aspektów jest możliwe za pośrednictwem angażujących treści, nowoczesnych kanałów komunikacji, metod upowszechniania wiedzy, a także współpracy z mediami.  

Jeśli chcesz:

  • poznać nowoczesne narzędzia wspierające pracę popularyzatora, komunikatora nauki, edukatora,
  • zdobyć nową wiedzę i doświadczenie poprzez realizację praktycznych działań,
  • współpracować z przedstawicielami mediów i biznesu,
  • rozwinąć kompetencje związane z komunikacją i współpracą w zespole kreatywnym,
  • dzielić się wiedzą z innymi i efektywnie docierać do odbiorców,
  • budować społeczeństwo oparte na wiedzy

wybierz studia podyplomowe KOMUNIKACJA NAUKOWA I POPULARYZACJA NAUKI, prowadzone przez ekspertów z długoletnim doświadczeniem w zakresie komunikacji i popularyzacji nauki, a także w takich obszarach jak dziennikarstwo, PR, publicystyka, edukacja i szkolnictwo wyższe. Uczestnicy studiów będą realizowali projekty m.in. w centrach nauki, uniwersytetach dziecięcych lub innych jednostkach profesjonalnie zajmujących się popularyzacją nauki.

Czas trwania: 2 semestry

Cena: 5 400 zł

Sylwetka absolwenta

Absolwent studiów podyplomowych “Komunikacja naukowa i popularyzacja nauki” zdobędzie wiedzę z zakresu innowacyjnych form upowszechniania i popularyzacji nauki, metod pracy z bezpośrednim udziałem odbiorców, dopasowywania treści oraz formy komunikacji do odbiorców, metod uatrakcyjniania i wizualizacji treści popularnonaukowych, krytycznego myślenia, selekcji merytorycznych i prawdziwych informacji, różnych form współpracy z mediami, w tym pisania tekstów popularnonaukowych i pracy z kamerą oraz aspektów ochrony prawnej osób komunikujących i popularyzujących naukę.

Kryterium przyjęć

Studia proponowane są kandydatom posiadającym dyplom ukończenia studiów wyższych na poziomie magisterskim, inżynierskim lub licencjackim.

Plan studiów

W ĆW L S P
Innowacyjne formy popularyzacji nauki 10 10
Metody dopasowywania treści do odbiorcy ze storytellingiem 10
Popularyzacja i komunikacja naukowa w bezpośrednim kontakcie z odbiorcą 10
Popularyzacja i komunikacja naukowa z użyciem nowoczesnych form przekazu 10 10
Metody wizualizacji i uatrakcyjnienia treści popularnonaukowych 5
Metody i techniki testowania efektywności przekazu popularnonaukowego 5
Merytoryka przekazu popularnonaukowego - selekcjonowanie treści i krytyczne myślenie 5 10
Teksty popularnonaukowe z elementami dziennikarstwa naukowego 5
Współpraca z mediami 5
Edukacja w formie warsztatów - narzędzia, planowanie i realizacja 5 10
Autoprezentacja, praca z kamerą i emisja głosu 15
Ochrona prawna osób popularyzujących i komunikujących naukę 2
Komunikacja w zespole kreatywnym 5
Projekt dyplomowy 10

Wykładowcy

Zobacz spot

Odtwórz wideo

Kontakt

Masz pytanie w sprawie studiów podyplomowych KOMUNIKACJA NAUKOWA I POPULARYZACJA NAUKI?

Skontaktuj się z nami. 

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie

Dariusz Aksamit

Popularyzator, działacz NGO, naukowiec Wydziału Fizyki Politechniki Warszawskiej, a także nauczyciel fizyki w Niepublicznej Szkole Podstawowej EduLab. Był współzałożycielem i pierwszym prezesem Stowarzyszenia Rzecznicy Nauki. Jest przewodniczącym Rady Fundacji Marsz dla Nauki, członkiem Rady Fundacji Rozwoju przez Całe Życie oraz członkiem zarządu Oddziału Warszawskiego Polskiego Towarzystwa Fizyki Medycznej. Za ponad dekadę działalności z zakresu komunikacji naukowej został laureatem nagrody „Popularyzator Nauki 2018”. Jest również finalistą pierwszej polskiej edycji konkursu FameLab, organizowanego przez Centrum Nauki Kopernik.

Iwona Flanczewska-Rogalska

Dziennikarka telewizyjna z ponad 20-letnim stażem w TVP.S.A. Reporterka, prezenterka, publicystka. Autorka i wydawczyni programów społecznych, naukowych, edukacyjnych, ekonomicznych i politycznych. Trenerka z zakresu wystąpień publicznych, autoprezentacji i współpracy z mediami. Wykładowczyni akademicka z zakresu komunikacji społecznej i dziennikarstwa specjalistycznego. Zastępca dyrektora Centrum Promocji i Komunikacji Politechniki Śląskiej.

Katarzyna Głuch-Juszkiewicz

Dziennikarka radiowa, popularyzatorka nauki i ekologii, autorka podcastów „Nauka każdego dnia” i „Nauka na UKFie” oraz audycji radiowych. Trenerka głosu, którą znają z pewnością wszyscy użytkownicy słynnego programu antywirusowego. Nauczycielka akademicka na kierunkach dziennikarstwo i komunikacja. Prezentuje w przystępny sposób zawiłości różnych dziedzin nauki, zabiera swoich słuchaczy do laboratoriów, pracowni lub muzeów. Autorka cykli edukacyjnych o historii regionu, historii radia i ekologii. Laureatka nagrody POP Science 2022 w kategorii podcast popularnonaukowy.

Tomasz Książczyk

Trener dydaktyki aktywnej, wirtualny astronauta analogowy, absolwent Szkoły Trenerów Meritum i doktor nauk biologicznych. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy edukacyjnej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Popularyzuje nauki przyrodnicze i uwielbia rzepak – owoc miłości rzepy i kapusty. W międzyczasie pasjonuje się edukacją wolnościową i demokratyczną – współtowarzysz podróży w procesie edukacji dzieci jako mentor i tutor szkół wolnościowych. Na co dzień opowiada o Wszechświecie jako Ambasador Edukacji Kosmicznej w ramach programu działającego przy Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Gdzieś pomiędzy pasją a misją zgłębia idee oparte na szacunku i współdziałaniu we wzajemnych relacjach dorosłych z dziećmi.

Jarosław Juszkiewicz

Dziennikarz naukowy i lektor. Od niemal ćwierć wieku związany z Planetarium Śląskim w Chorzowie, autor seansów popularnonaukowych, od 2018 roku rzecznik prasowy tej placówki. Wychowany w radiu publicznym, w styczniu 2022 roku dołączył do zespołu Radia 357, dla którego przygotowuje cykle podcastów i cykliczną audycję poświęconą nowym technologiom. Jego kanał „Kieruj się na południe” w serwisie YouTube subskrybuje ponad 100 000 osób. Jest autorem pierwszego podcastu dla młodzieży poświęconego astronomii i astronautyce pt. „Kieruj się w kosmos”.

Mateusz Lipka

Był rzecznikiem prasowym Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, gdzie przez ostatnie lata zajmował się tworzeniem i wdrażaniem efektywnej komunikacji i budowaniem widoczności marki uczelni.
Tworzy angażujące treści popularnonaukowe na strony internetowe i do social mediów, przygotowuje scenariusze filmów promocyjnych. Ma doświadczenie jako nauczyciel akademicki Uniwersytetu WSB Merito, gdzie podczas zajęć przekazywał solidną dawkę wiedzy z zakresu komunikacji medialnej, reklamy w sieciach społecznościowych, content marketingu, podstaw komunikacji oraz technik autoprezentacji.

Natalia Osica

Promuje porozumienie nauki i biznesu, prowadzi firmę ‘pro science’, której celem jest zwiększanie liczby naukowców zaangażowanych we współpracę z biznesem i społeczeństwem. Jest socjolożką wyspecjalizowaną w zakresie komunikacji społecznej, rozwiązywania konfliktów, mediacji i negocjacji. Od ponad dekady działa na styku świata akademickiego i gospodarki, która potrzebuje prac badawczo-rozwojowych i zaawansowanych technologii. Na co dzień wspiera naukowców, instytuty naukowe i badawcze oraz uczelnie w budowaniu widoczności, wizerunku i relacji z otoczeniem. Z kolei podmiotom z sektora R&D pomaga docierać do naukowców. W latach 2009-2012 rzeczniczka prasowa i szefowa działu PR w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej, gdzie zbudowała Centrum Prasowe, za które otrzymała wiele nagród w tym tytuł „Popularyzatora Nauki” od redakcji Nauka w Polsce PAP. Przez kilka lat pełniła funkcję prezesa Polskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Naukowych. "Naukowcy chcą współpracować z otoczeniem, tylko nie wiedzą, jak. Komunikacja odblokowuje potencjał nauki" - to myśl przewodnia, którą Natalia realizuje od kilkunastu lat. Współautorka bezpłatnej książki dla naukowców pt. „Sztuka promocji nauki” (wyd. OPI-PIB).

Jan Stradowski

Dziennikarz naukowy o szerokich zainteresowaniach, z wykształcenia – lekarz medycyny. Pisze głównie o medycynie, biologii, ewolucjonizmie i nowych technologiach. Przez wiele lat pracował w redakcjach prasowych, takich jak „Gazeta Wyborcza”, „Wprost” i „Focus”. Obecnie jest redaktorem prowadzącym serwisu internetowego „National Geographic”. Od 2013 r. prowadzi też autorski program "Człowiek 2.0" w TOK FM.

Aleksandra Ziembińska-Buczyńska

Naukowiec z 19 letnim doświadczeniem dydaktycznym i popularyzatorskim, dyrektor Centrum Popularyzacji Nauki, laureatka wielu nagród za działania popularnonaukowe i naukowe, członek Stowarzyszenia Rzecznicy Nauki oraz zastępca przewodniczącego Rady Upowszechniania Nauki PAN; ma szerokie doświadczenie w popularyzacji nauki w różnorodnych formach przekazu dopasowanych do odbiorcy oraz doświadczenie trenerskie w zakresie komunikacji naukowej i popularyzacji nauki.