Bezpieczeństwo i ratownictwo
Bezpieczeństwo – Ratownictwo – Pierwsza pomoc
Wykład ma na celu przybliżyć uczniom szkół średnich funkcjonowanie systemu ratownictwa, w ramach warsztatów nabycie praktycznych umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.Rodzaj zajęć: wykład + warsztat
Czas trwania: 45 minut
Liczebność grupy: do 20 osób
Osoba prowadząca: dr Maja Taraszkiewicz-Łyda
Nowe technologie w zarządaniu bezpieczeństwem
Programy komputerowe i narzędzia wspomagające: zarządzanie BHP, PPOŻ, zarzadzanie bezpieczeństwem informacji, zarządzanie kryzysowe. Rodzaj zajęć: wykład
Czas trwania: 45 minut
Liczebność grupy: do 50 osób
Osoba prowadząca: dr inż. Ewelina Włodarczyk
Jak innowacje zmieniają standardy bezpieczeństwa?
Uczestnicy warszatatów dowiedzą się jak wirtualna rzeczywistość może być wykorzystana dla poprawy bezieczeństwa w firmie. Będą mieli możliwosć przekonać się jak wygląda szkolenie z zakresu BHP, PPOŻ lub pierwszej pomocy z wykorzystaniem gogli VR. Rodzaj zajęć: warsztat
Czas trwania: 30 minut
Liczebność grupy: do 10 osób
Osoba prowadząca: dr inż. Ewelina Włodarczyk
Postępowanie w sytuacji kryzysowej i zagrożeń terrorystycznych
Narodowy Program Antyterrorystyczny, Strategia Sprawne Państwo, podstawowe pojęcia, psychologia zagrożenia terrorystycznego, postawa ofiary i agresora, zachowania wskazane i zachowania zabronione, zachowanie w sytuacji zakładniczej. Wykład jest wzbogacony metodami poglądowymi i środkami działającymi na różne receptory. Ćwiczenia praktyczne (warsztaty) – wykonywanie przez uczniów czynności, poprzedzonych instruktażem i pokazem, służących wyrobieniu właściwych nawyków, szybkości działania, precyzji w sytuacji kryzysowej i w przypadku zagrożeń terrorystycznych. Odgrywanie ról (terrorysta, zakładnik). Analiza przypadku – omówienie i interpretacja zdarzeń, zasady postępowania w przypadku uzyskania informacji o podłożeniu urządzenia wybuchowego. Rodzaj zajęć: wykład + warsztat
Czas trwania: 90 minut
Liczebność grupy: do 30 osób (podział na 3 sekcje po 10 osób warsztat)
Osoba prowadząca: dr inż. Zbigniew Słota, dr inż. Krzysztof Słota, dr inż. Anna Morcinek-Słota
Co wybucha w kopalni?
Co tak naprawdę wybucha w kopalni? Mówi się, że gaz i czasem pył… Ale jaki i kiedy? Można się przed wybuchem i jego skutkami uchronić? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań można poznać już teraz! Podczas wykładu omówiony zostanie skład atmosfery kopalnianej, przedstawiona będzie prezentacja multimedialna zjawiska wybuchu metanu oraz pyłu węglowego w kopalni, odbędzie się pokaz metod analizy składu powietrza kopalnianego, zostanie wytworzony i poddamy analizie przykładowy (wybuchowy) skład atmosfery kopalnianej. Przedstawiona zostanie teoria trójkąta wybuchowości, omówiona będzie profilaktyka przeciwwybuchowa oraz zasady bezpieczeństwa w odniesieniu do zagrożenia gazowego. Uczestnicy będą mogli samodzielnie dokonać pomiarów podstawowych parametrów atmosfery kopalnianej (w tym składu powietrza) za pomocą typowych przyrządów używanych w kopalniach oraz dokonać analizy wybuchowości mieszaniny (za pomocą technik komputerowych). Rodzaj zajęć: wykład + warsztat
Czas trwania: 90 minut
Liczebność grupy: do 30 osób (podział na 3 sekcje po 10 osób warsztat)
Osoba prowadząca: dr inż. Zbigniew Słota, dr inż. Krzysztof Słota, dr inż. Anna Morcinek-Słota
Wentylacja – jako główny element bezpieczeństwa przy występujących zagrożeniach aerologicznych
Wykład ma na celu przybliżyć uczniom szkół średnich sposób udostępnienia i eksploatacji pokładów węgla kamiennego, ale przede wszystkim przedstawić rolę przewietrzania sieci wentylacyjnej w utrzymaniu bezpieczeństwa w zakresie zagrożeń naturalnych, takich jak zagrożenie metanowe, zagrożenie pożarami endogenicznymi, zagrożenie klimatyczne oraz zagrożenie wybuchem pyłu węglowego. Zajęcia prowadzone są przy wykorzystaniu: technik audiowizualnych i nowoczesnych przyrządów pomiarowych do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych powietrza.Rodzaj zajęć: wykład + prezentacja
Czas trwania: 45 minut
Liczebność grupy: do 30 osób
Osoba prowadząca: dr inż. Dariusz Musioł
Chemia i fizyka
Od atomu do kryształu
W skład większości przedmiotów, z którymi mamy do czynienia wchodzą kryształy. Nawet takie substancje, które na pierwszy rzut oka nie kojarzą się z kryształami mają budowę krystaliczną np. metale. Uczniowie dowiadują się jak zbudowany jest atom i dlaczego atomy łączą się tworząc regularne struktury krystaliczne. Uczniowie pracują z modelami kryształów określając ich podstawowe elementy symetrii; na podstawie oznaczonego zbioru elementów symetrii klasyfikują kryształy do określonego układu krystalograficznego. Na podstawie przeprowadzonych oznaczeń uczniowie posiadają wiedzę na temat budowy ciał krystalicznych, na podstawie oznaczonych elementów symetrii potrafią dokonać ich klasyfikacji.Rodzaj zajęć: warsztat
Czas trwania: 45 minut
Liczebność grupy: do 21 osób
Osoba prowadząca: dr inż. Ewa Strzałkowska, dr hab. Joanna Komorek, prof. PŚ
Złudzenia optyczne – moc naszego umysłu
Wzrok dostarcza człowiekowi najwięcej informacji o przestrzeni w której żyjemy. Bodźce odbierane przez ten zmysł pomagają naszemu mózgowi rozpoznawać kształty, właściwości materiałów czy kolory. Warsztaty poświęcone będą postrzeganiu przez nas świata rzeczywistego. Uczestnicy będą mogli doświadczyć iluzji optycznych. Znaleźć odpowiedź na pytanie – Czy wszystko co widzimy jest faktycznie tym jak to odbieramy?Za pomocą wirtualnej rzeczywistości przeniesiemy się w dowolne miejsce na świecie i doświadczymy wrażeń jakbyśmy rzeczywiście znaleźli się w danej sytuacji. Poprzez użycie perspektywy, dobór odpowiednich kolorów oraz kontrastu spróbujemy “oszukać” nasz mózg. Stworzymy obrazki przedstawiające iluzje optyczne, które sprawią że rzeczy przedstawione na nich będą innymi, niż są naprawdę.Rodzaj zajęć: warsztat
Czas trwania: 90 minut
Liczebność grupy: do 30 osób
Osoba prowadząca: dr inż. Aleksandra Mierzejowska
Kolorowy świat ciepła. Zabawy z termowizją
Omówienie pojęcia termowizji. Przedstawienie podstawowej budowy oraz omówienie zasady działania kamery termowizyjnej. Prezentacja dokonywania pomiarów rożnych elementów otoczenia, w tym przedmiotów, budynków, organizmów żywych. Przedstawienie wyników pomiarów temperatury w zależności od powierzchni. Dokonywanie pomiarów w sposób bezdotykowy oraz za pomocą dotykowego termometru laboratoryjnego wraz z porównaniem wyników. Wykonywanie pomiarów temperatury obiektów za pomocą kamery przez uczniów. Zaprezentowanie uczniom jednego z ciekawszych urządzeń pomiarowych jakie stworzył człowiek, a tym samym wzbudzenie ciekawości ucznia zagadnieniem termowizji. Wyjaśnienie, jak poprzez rejestrowanie na odległość niewidocznego dla ludzkiego oka różnic promieniowania podczerwonego, tworzy się jego obraz temperaturowy. Zaprezentowanie termogramów wykonanych przez uczniów wraz z ich omówieniem.
Rodzaj zajęć: wykład + warsztat
Czas trwania: 45 minut
Liczebność grupy: do 20 osób
Osoba prowadząca: dr inż. Mariusz Kuczaj
Naturalne sorbenty w służbie człowieka
Warsztaty pokazują zastosowanie naturalnych sorbentów, takich jak węgle aktywowane, minerały ilaste czy też innych na bazie surowców naturalnych, które spotykamy w życiu codziennym. Zaprezentowane zostaną różnice w procesie adosrpcji i absorpcji i podane zostaną przykłady sorbentów, które spotykane są na co dzień w nieoczywistych zastosowaniach.Rodzaj zajęć: wykład + warsztat
Czas trwania: 45 minut
Liczebność grupy: do 40 osób
Osoba prowadząca: prof. dr hab. inż. Marcin Lutyński
Ekologia i zrównoważony rozwój
Ślad ekologiczny i ślad węglowy. Relacja człowiek-środowisko przyrodnicze a zrównoważony rozwój
Jaki ślad ekologiczny wywiera ciągły rozwój gospodarczy człowieka?
Co oznacza ecological footprint i carbon footprint?
Czy wzrost gospodarczy ma jakieś ekologiczne granice?
Uczeń rozróżnia pojęcia śladu ekologicznego i śladu węglowego. Formułuje
problemy wynikające z eksploatowania zasobów odnawialnych i nieodnawialnych; potrafi przewidzieć przyrodnicze i pozaprzyrodnicze przyczyny i
skutki zakłóceń równowagi ekologicznej. Rozróżnia przyczyny zachodzących
współcześnie globalnych zmian klimatu i ocenia rozwiązania podejmowane
w skali globalnej i regionalnej.Rodzaj zajęć: wykład + warsztat
Czas trwania: 60 minut
Liczebność grupy: do 20 osób
Osoba prowadząca: dr hab. inż. Anna Bluszcz, prof. PŚ
If it can’t be grown, it must be mined – Jeśli nie można czegoś wyhodować, trzeba to wydobyć
Myłaś dziś zęby, jechałaś do szkoły autobusem, autem czy rowerem? Grałeś na konsoli i oglądałeś TV? Wyobrażasz sobie życie bez smartphone’a? Czy wiesz z czego te wszystkie rzeczy, których używamy można wyprodukować?
Uczniowie skłonieni są do refleksji nad źródłem substancji koniecznych do wyprodukowania większości przedmiotów bez których nie potrafimy czy przynajmniej nie wyobrażamy sobie dziś życia. Wykład prezentuje kluczową rolę surowców mineralnych i perspektywy przemysłu z nimi związanego w Polsce, Europie i pozostałych częściach świata. Pozwala na lepsze rozumienie współzależności we współczesnej polityce i globalnej gospodarce.
Rodzaj zajęć: wykład (w języku angielskim lub polskim)
Czas trwania: 60 minut
Liczebność grupy: do 100 osób
Osoba prowadząca: dr inż. Grzegorz Smolnik
Odzyskiwanie metali szlachetnych z odpadów elektronicznych
Eco-efektywny recykling zgodny z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym i zrównoważonej produkcji. Odpady elektroniczne zawierają dużą ilość metali szlachetnych, które mają dużą wartość finansową. Technologie wykorzystywane do ich odzyskiwania muszą być przyjazne dla środowiska, tanie, selektywne i mieć jak najmniejszy wpływ na pracowników. W ramach wykładu zaprezentowane zostaną eko-efektywne technologie recyklingu płyt obwodów drukowanych, dysków twardych i baterii litowo-jonowych.
Uczeń weźmie udział w badaniach odzysku metali szlachetnych z zużytych sprzętów elektronicznych, oceni produkty separacji przy zastosowaniu różnych technik analitycznych oraz określi stopień oddziaływania procesów recyklingu na środowisko naturalne. Rodzaj zajęć: wykład + warsztat
Czas trwania: 75 minut
Liczebność grupy: do 20 osób
Osoba prowadząca: dr hab. inż. Tomasz Suponik, prof. PŚ
Zagrajmy w podchody ze śladem węglowym
Zajęcia omawiają nasz wpływ na emisję gazów cieplarnianych.Rodzaj zajęć: wykład + warsztat
Czas trwania: 45 – 90 minut (do uzgodnienia)
Liczebność grupy: do 25 osób
Osoba prowadząca: dr hab. inż. Katarzyna Tobór-Osadnik, prof. PŚ
Geoinformacja, geodezja i kartografia
Od mapy do biznesu. GIS w planowaniu i zarządzaniu przedsiębiorstwem
Czym jest system informacji przestrzennej i jak można go wykorzystać w zarządzaniu przedsiębiorstwem? Uczestnicy warszatatów zapoznają się z narzędziami i możliwościami systemów informacji przestrzennej, dowiedzą się jak dane przestrzenne pomagają w podejmowaniu decyzji biznesowych, badaniu rynku, jak wspierają prowadzenie działalności w sposób przyjazny dla środowiska. Uczestnicy stworzą swój projekt, mapy cyfrowe, model biznesowy spełniający postawione przez nich kryteria. Rodzaj zajęć: warsztat
Czas trwania: 90 minut
Liczebność grupy: do 20 osób
Osoba prowadząca: dr hab. inż. Aurelia Rybak, prof. PŚ
Przestrzeń powietrzna – co operator drona powinien wiedzieć?
W ramach wykładu jego słuchacze będą mogli zapoznać się z zasadami wykonywania lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi, poznać ich budowę oraz wymagania niezbędne do sterowania tymi jednostkami. W ramach warsztatów każdy uczestnik będzie mógł poczuć się jak operator drona i wykonać swoją pierwszą misję.Rodzaj zajęć: wykład + warsztat
Czas trwania: 90 minut
Liczebność grupy: do 25 osób
Osoba prowadząca: dr inż. Aleksandra Mierzejowska
Geografia i geologia
Skamieniałości, czyli ślady dawnego życia
Jak powstają skamieniałości? Co można „wyczytać” z zapisu paleontologicznego? Skamieniałości minionych epok geologicznych. . Rozwój świata organicznego oraz przyczyny i skutki wielkich kryzysów faunistycznych. Uczeń poznaje rodzaje skamieniałości, zdobywa wiedzę na temat budowy różnych grup organizmów oraz historii ich rozwoju.Rodzaj zajęć: wykład + warsztat
Czas trwania: 90 minut
Liczebność grupy: do 25 osób
Osoba prowadząca: dr hab. Ewa Krzeszowska, prof. PŚ, prof. dr hab. inż. Małgorzata Labus
Metody odtwarzania dziejów ziemi
Skąd wiemy jakie położenie było dawnych lądów i oceanów na kuli ziemskiej? Jakie były zmiany klimatyczne? Jak zachodziła ewolucja życia na Ziemi? Jakie jest następstwo i wiek skał oraz wydarzeń geologicznych? Cele Uczeń zna tabelę stratygraficzną i potrafi scharakteryzować najważniejsze wydarzenia geologiczne zachodzące w poszczególnych erach i okresach. Pogłębia wiedzę na temat metod badań odtwarzania dziejów Ziemi (np. metody: stratygraficzna, skamieniałości przewodnich, radiometryczna, geofizyczna).Rodzaj zajęć: wykład
Czas trwania: 45 minut
Liczebność grupy: do 40 osób
Osoba prowadząca: dr hab. inż. Magdalena Kokowska-Pawłowska, prof. PŚ
Trzęsienia ziemi, tsunami i wulkany – zagrożenia naturalne widziane okiem geofizyka
Trzęsienia Ziemi, katastrofalne fale tsunami i wulkanizm należą do procesów endogenicznych, stanowiących zagrożenia naturalne. Prezentowane zagadnienia znajdują się na styku różnych dziedzin nauki, między innymi geologii dynamicznej i geofizyki. Treść wykładu obejmuje charakterystykę procesów sejsmicznych i wulkanicznych oraz przedstawia przykłady katastrof z nimi związanych.Rodzaj zajęć: wykład
Czas trwania: 45 minut
Liczebność grupy: do 40 osób
Osoba prowadząca: dr hab. inż. Katarzyna Nowińska, prof. PŚ
Procesy wewnętrzne Ziemi i ich skutki
Jak zbudowana jest litosfera ziemska i co to są płyty litosfery? Jakie są skutki ich ruchu i czy mają one znaczenie dla przeciętnego człowieka? Jak procesy wewnętrzne kształtują oblicze Ziemi i gdzie można się o tym przekonać?Rodzaj zajęć: wykład
Czas trwania: 45 minut
Liczebność grupy: do 40 osób
Osoba prowadząca: dr hab. inż. Rafał Morga, prof. PŚ
Surowce mineralne Polski i ich znaczenie gospodarcze
Gdzie w Polsce występują złoża surowców mineralnych? Czy i w jakim celu powinniśmy je eksploatować? Co to są surowce krytyczne i czy Polska jest w nie zasobna? Komu sprzedajemy surowce, a od kogo je kupujemy i w jakim celu? Rodzaj zajęć: wykład
Czas trwania: 45 minut
Liczebność grupy: do 40 osób
Osoba prowadząca: dr hab. inż. Rafał Morga, prof. PŚ
Katastrofy naturalne w krajach Azji Płd.-Wsch. w kontekście warunków klimatycznych i geomechanicznych
Huragany, tajfuny, trzęsienia ziemi, powodzie, lawiny błotne i osunięcia ziemi są normalnym, codziennym elementem życia mieszkańców Azji Płd. – Wsch. W skali makro wpływają na gospodarki krajów nimi dotkniętych i na życie mieszkańców. Źródłami katastrof są warunki klimatyczne i procesy fizykalne związane z geomechaniką mas skalnych. W tle tych zjawisk – kultura i egzotyka mieszkańców oraz miejsc.Rodzaj zajęć: wykład
Czas trwania: 45 – 90 minut
Liczebność grupy: do 40 osób
Osoba prowadząca: dr inż. Krzysztof Tomiczek
Powódź realnym zagrożeniem? Przyczyny, skutki, narzędzia do modelowania przepływów powodziowych.
Czym są zjawiska ekstremalne w przyrodzie; czym są spowodowane? Jakie są rodzaje powodzi i najczęstsze przyczyny ich występowania? Jakie zagrożenia stwarza powódź? W jaki sposób można ograniczyć skutki powodzi? Czy istnieją narzędzia umożliwiające modelowanie przepływów powodziowych?Rodzaj zajęć: wykład
Czas trwania: 45 minut
Liczebność grupy: do 40 osób
Osoba prowadząca: dr inż. Aleksandra Czajkowska
Historia zapisana w kamieniu. Część 1 – Wulkany
Niniejszy wykład obejmuje prezentację wybranych, najbardziej interesujących obszarów wulkanicznych świata, w których występują wulkany uśpione bądź też stale aktywne. Przedstawiono tu obszary wulkaniczne znajdujące się na Portugalskiej wyspie Madera, wulkany na Wyspach Kanaryjskich, Teide na Teneryfie oraz Cumbre Vieja na La Palmie, wulkany Hekla, Katla i Eyjafjallajökull na Islandii, wulkany Włoch (Wezuwiusz, wulkany Wysp Eolskich, Etna na Sycylii), Mauna Loa i Kilauea na Hawajach oraz Montagne Pelée na Martynice. Podano tu informację o typie wulkanu oraz rodzajach lawy i skał go budujących.Rodzaj zajęć: wykład
Czas trwania: 45 minut
Liczebność grupy: do 40 osób
Osoba prowadząca: dr hab. inż. Katarzyna Stanienda-Pilecki, prof. PŚ
Historia zapisana w kamieniu. Część 2 – Kamienne zabytki
Niniejszy wykład obejmuje kamienne zabytki, tzn. obiekty kultury materialnej wykonane z kamienia. Zaprezentowano tu obszary występowania kamiennych obiektów z czasów neolitu i epoki brązu: menhiry, kromlechy i dolmeny. Ponadto znajdują się tu informacje na temat megalitycznej świątyni Ġgantija na wyspie Gozo, posągów Moai (Rapa Nui) z Wyspy Wielkanocnej, wybrane zabytki Egiptu (Świątynie Karnak i Luxor, Kolosy Memnona, Świątynia grobowa królowej Hatszepsut, piramidy w Gizie i Sfinks, a także Góra Mojżesza na Półwyspie Synaj, gdzie Mojżesz otrzymał od Pana Boga kamienne tablice z Dziesięciorgiem Przykazań). W tej części ujęto również najbardziej interesujące obiekty Jordanii (Petra, Źródło Mojżesza w Wadi Musa, twierdze Krzyżowców Shoubak i Karak oraz Góra Nebo, z której Mojżesz zobaczył Ziemię Obiecaną, do której nie było Mu dane dotrzeć), Syrii (twierdza Joannitów Krak de Chevaliers oraz Palmira) i Libii (rzymskie zabytki w Sabratha i Leptis Magna oraz domostwo Berberów w Gharian). Rodzaj zajęć: wykład
Czas trwania: 45 minut
Liczebność grupy: do 40 osób
Osoba prowadząca: dr hab. inż. Katarzyna Stanienda-Pilecki, prof. PŚ
Metody badań minerałów i skał
Minerały i skały to główne składniki skorupy ziemskiej, które są przedmiotem badań mineralogii i petrografii. Treść wykładu zawiera przegląd różnych metod badań minerałów i skał. Uczeń pogłębia wiedzę na temat metod badań minerałów i skał. Uczeń potrafi
rozpoznać i opisać makroskopowo podstawowe minerały i skały, a także posiada
umiejętność prowadzenia prostych obserwacji minerałów i skał pod
mikroskopem.Rodzaj zajęć: wykład
Czas trwania: 45 minut
Liczebność grupy: do 40 osób
Osoba prowadząca: dr hab. inż. Magdalena Kokowska-Pawłowska, prof. PŚ
Minerały i skały w biblii
Treść wykładu zawiera informacje na temat minerałów i skał pojawiających się w tekstach Pisma Świętego. Podane zostają informacje o miejscu i kontekście ich przywołania w tekście, a także o cechach oraz symbolice i znaczeniu w kontekście biblijnym (historycznym) oraz współczesnym. Uczeń zdobywa wiedzę na temat symboliki minerałów i skał występujących w tekstach Pisma Świętego, co pozwala mu lepiej odczytywać i rozumieć zarówno te teksty jak i inne związane ze starożytnością.Rodzaj zajęć: wykład
Czas trwania: 90 minut
Liczebność grupy: do 40 osób
Osoba prowadząca: dr inż. Jacek Nowak
Minerały – jak je rozpoznać?
Minerały są naturalnym składnikiem skorupy ziemskiej; z około 4 tysięcy znanych minerałów jedynie 200 określana jest mianem minerałów skałotwórczych, budujących skały. Jak się je bada i rozpoznaje? Jakie mają cechy i właściwości? Uczeń rozróżnia pojęcia minerał i skała; ma możliwość samodzielnego oznaczenia podstawowych cech makroskopowych najważniejszych minerałów występujących w skorupie ziemskiej. Na podstawie przeprowadzonych badań uczeń potrafi rozpoznać najważniejsze minerały. Dodatkowo uczeń dokonuje obserwacji mikroskopowych tych minerałów.Rodzaj zajęć: warsztat
Czas trwania: 45 minut
Liczebność grupy: do 24 osób
Osoba prowadząca: dr inż. Ewa Strzałkowska, dr hab. Joanna Komorek, prof. PŚ
Minerały – jak je rozpoznać? Zajęcia przygotowawcze dla maturzystów
Jakie są najważniejsze skały budujące skorupę ziemską i w jakich warunkach powstają? Uczeń rozróżnia pojęcia minerał i skała. Na zajęciach uczniowie poznają własności fizyczne podstawowych minerałów. Poznają klasyfikację skał i ich budowę. Udział w zajęciach stwarza możliwość zdobycia praktycznych umiejętności rozpoznawania podstawowych skał budujących skorupę ziemską. Uczeń dodatkowo poznaje miejsca występowania opisywanych skał w Polsce i ciekawostki geologiczne związane z treścią zajęć. Dokonuje także obserwacji mikroskopowych wybranych skał. Zajęcia te mogą być poszerzeniem treści zawartych w programie geografii i stanowić pomoc w przygotowaniu do egzaminu maturalnego z geografii.Rodzaj zajęć: warsztat
Czas trwania: 75 minut
Liczebność grupy: do 20 osób
Osoba prowadząca: dr inż. Ewa Strzałkowska, dr hab. Joanna Komorek, prof. PŚ
Surowce mineralne w życiu codziennym – zajęcia przygotowawcze dla maturzystów
Surowce mineralne stanowią źródło większości substancji wchodzących w skład przedmiotów codziennego użytku. Właściwości naturalnych surowców mineralnych, które można określić makroskopowo, różnią się od właściwości ich produktów finalnych, w związku z tym ważne jest nabycie umiejętności właściwego rozpoznawania surowców mineralnych wśród innych zasobów Ziemi. Na zajęciach uczeń dowiaduje się czym są surowce mineralne, jak powstają, gdzie występują i jakie mają zastosowanie. Samodzielnie ma możliwość obserwacji własności fizycznych wybranych surowców mineralnych. Zajęcia te mogą być poszerzeniem treści zawartych w programie geografii i stanowić pomoc w przygotowaniu do egzaminu maturalnego z geografii.Rodzaj zajęć: warsztat
Czas trwania: 75 minut
Liczebność grupy: do 20 osób
Osoba prowadząca: dr inż. Ewa Strzałkowska, dr hab. Joanna Komorek, prof. PŚ
Informatyka i cyberbezpieczeństwo
Początki sztucznej inteligencji: od idei do rzeczywistości
Czy komputery mogą myśleć? Jak powstała sztuczna inteligencja i jak zmieniła świat? Podczas zajęć prześledzimy fascynującą historię AI – od pierwszych koncepcji inspirowanych ludzkim umysłem, przez kluczowe przełomy technologiczne, aż po współczesne zastosowania, które kształtują naszą codzienność. Dowiesz się, jak naukowcy zbudowali fundamenty tej rewolucji i w jaki sposób sztuczna inteligencja rozwija się dziś, otwierając nowe możliwości w nauce, medycynie, przemyśle i rozrywce.
Rodzaj zajęć: wykład
Czas trwania: 45 minut
Liczebność grupy: do 150 osób
Osoba prowadząca: dr hab. inż. Anna Manowska, prof. PŚ
Złam mnie, jeśli potrafisz: Jak działa łamanie haseł i szyfrowanie danych?
Podczas tego warsztatu uczniowie zobaczą, jak szybko można złamać słabe hasło i dlaczego szyfrowanie jest kluczowe dla ochrony danych. Nauczą się, jak hakerzy używają narzędzi do łamania haseł i ataków brute-force, ale też jak można się przed tym obronić.
Elementy praktyczne: Pokaz łamania haseł za pomocą narzędzia John the Ripper.
Demonstracja ataku brute-force na plik PDF lub archiwum ZIP.
Ćwiczenie: Jak stworzyć niezłomne hasło i jak je skutecznie przechowywać?
Cel: Pokazanie znaczenia silnych haseł, szyfrowania i cyberhigieny w codziennym życiu.Rodzaj zajęć: wykład + warsztat
Czas trwania: 45 minut
Liczebność grupy: do 30 osób
Osoba prowadząca: mgr inż. Piotr Toś
Cyberatak na żywo: Czy potrafisz go powstrzymać?
Interaktywna gra symulacyjna dla młodzieży. Uczestnicy wcielą się w zespoły SOC (Security Operations Center) i będą musieli wykryć, przeanalizować i powstrzymać cyberatak – bez użycia rzeczywistej infrastruktury IT. Scenariusz warsztatu
Uczestnicy zostają podzieleni na zespoły 5-osobowe – każdy zespół to SOC (Security Operations Center).
Ich zadaniem będzie odkrycie, zrozumienie i zatrzymanie ataku ransomware, wykorzystując CyberChef, prostą kryptografię i analizę logów.
Gra symuluje atak ransomware, przechwytywanie haseł oraz analizę zagrożeń.
Każdy zespół otrzymuje ścieżkę dowodową (zestaw zaszyfrowanych danych, logi, wiadomości e-mail) i musi rozwiązać zagadkę cyberbezpieczeństwa.Rodzaj zajęć: wykład + warsztat
Czas trwania: 90 minut
Liczebność grupy: do 20 osób
Osoba prowadząca: mgr inż. Piotr Toś
Światłowody do monitorowania infrastruktury krytycznej
Światłowody to jedno z najważniejszych osiągnięć współczesnej techniki, które zrewolucjonizowało zarówno telekomunikację, jak i wiele innych dziedzin nauki i przemysłu. W trakcie zajęć uczestnicy poznają historię powstania światłowodów, zasady ich działania oraz szerokie spektrum zastosowań, w tym te mniej oczywiste, jak wykorzystanie w metrologii i monitorowaniu infrastruktury krytycznej. Podczas warsztatów zostaną omówione kluczowe korzyści wynikające z zastosowania techniki światłowodowej, takie jak precyzja pomiarów, odporność na zakłócenia elektromagnetyczne oraz możliwość pracy w trudnych warunkach środowiskowych.Rodzaj zajęć: wykład + prezentacja
Czas trwania: 45 minut
Liczebność grupy: do 30 osób
Osoba prowadząca: dr inż. Daniel Adamecki
Przetwarzanie sygnałów ciągłych i cyfrowych
Czym się różni sygnał ciągły (analogowy) od sygnału cyfrowego? Dlaczego posługujemy się zarówno sygnałami ciągłymi jak i cyfrowymi? W jaki sposób wprowadza się do komputerowego systemu pomiarowego sygnały ciągłe, które pochodzą z różnych źródeł, np. czujników mierzonych wielkości? Jak przetwarza się sygnały ciągłe na sygnały cyfrowe, którymi posługują się komputery? Na czym polega komputerowe przetwarzanie sygnałów cyfrowych? W jaki sposób dokonuje się odwrotne przetwarzanie sygnałów cyfrowych na sygnały ciągłe, które są doprowadzane do różnych elementów wykonawczych?Rodzaj zajęć: wykład + prezentacja
Czas trwania: 45 minut
Liczebność grupy: do 30 osób
Osoba prowadząca: dr hab. inż. Joachim Pielot, prof. PŚ
Kompetencje społeczne
Samotna gwiazda czy praca w zespole
Zajęcia mają pokazać zalety pracy w zespole.Rodzaj zajęć: wykład + warsztat
Czas trwania: 45 – 90 minut (do uzgodnienia)
Liczebność grupy: do 25 osób
Osoba prowadząca: dr hab. inż. Katarzyna Tobór-Osadnik, prof. PŚ
Technika i inżynieria
Układ automatycznej regulacji
Klasyfikacja układów automatycznego sterowania. Elementy układu regulacji. Regulatory i zasady doboru ich nastaw w praktycznym zastosowaniu. Synteza układu regulacji.Rodzaj zajęć: wykład + prezentacja
Czas trwania: 90 minut
Liczebność grupy: do 40 osób
Osoba prowadząca: dr hab. Jarosław Joostberens, prof. PŚ
Podziemne mechaniczne kolosy – czym dziś wydobywa się węgiel oraz inne minerały?
Węgiel kamienny oraz niektóre inne surowce mineralne wydobywa się systemem ścianowym. Podstawowym wyposażeniem wyrobiska ścianowego jest ścianowy kompleks zmechanizowany, w którego skład wchodzą sekcje ścianowej obudowy zmechanizowanej, ścianowy przenośnik zgrzebłowy i ścianowy kombajn węglowy lub strug węglowy. Treść wykładu przedstawia nowoczesne konstrukcje maszyn stosowanych w kompleksach ścianowych. Treść warsztatów obejmuje pokazy z możliwością sterowania maszynami wchodzącymi w skład kompleksu ścianowego. Uczeń pogłębia wiedzę na temat nowoczesnych maszyn stosowanych w górnictwie węglowym. Uczeń nabywa praktycznych umiejętności w uruchomieniu i sterowaniu wybranymi maszynami górniczymi w kompleksie ścianowym.Rodzaj zajęć: wykład + warsztat
Czas trwania: 75 minut
Liczebność grupy: do 30 osób
Osoba prowadząca: dr hab. inż. Piotr Cheluszka, prof. PŚ, mgr inż. Grzegorz Głuszek
Przyszłość górnictwa na ziemi i w kosmosie należy do robotów
Wydobywanie kopalin od czasów prehistorycznych do czasów współczesnych przeszło wielką metamorfozę od pracy ręcznej poprzez mechanizację do automatyzacji. W niedalekiej przyszłości w górnictwie pracować będą jednak roboty. Ewolucja technologiczna górnictwa w kierunku robotyzacji stała się jednak już dziś faktem. Zastąpienie pracy ludzkiej przez roboty ma przyczynić się do wzrostu bezpieczeństwa, poprawy warunków pracy oraz możliwości pozyskiwania surowców mineralnych w nieprzyjaznych dla ludzi środowisku (pod wodą – na dużych głębokościach, czy w kosmosie). Uczeń poznaje etapy rozwoju robotyki w górnictwie – od maszyn sterowanych zdalnie, poprzez dedykowane roboty do pracy półautomatycznej do robotów autonomicznych. Uczeń poznaje przykładowe aplikacje robotów w górnictwie powierzchniowym i podziemnym. Uczeń nabywa praktycznych umiejętności sterowanie robotami przemysłowymi, poznaje ich budowę i zasadę działania. Uczeń zaznajamia się z techniką programowania robotów przemysłowych.Rodzaj zajęć: wykład + warsztat
Czas trwania: 75 minut
Liczebność grupy: do 30 osób
Osoba prowadząca: dr hab. inż. Piotr Cheluszka, prof. PŚ, mgr inż. Grzegorz Głuszek
Z elektroniką za pan brat
Czy da się zobaczyć dźwięk? Jak działa kamera termowizyjna? Co wspólnego ma prąd z temperaturą? Podczas warsztatów uczestnicy poznają fascynujące zjawiska związane z elektroniką i jej praktycznymi zastosowaniami. Będzie można zobaczyć oscyloskop w akcji, sprawdzić działanie elementów optoelektronicznych oraz przekonać się, jak moduł Peltiera potrafi zmieniać temperaturę. Nie zabraknie również eksperymentów z piezoelektrykami i możliwością obserwacji promieniowania cieplnego. To doskonała okazja do odkrywania technologii, która na co dzień pozostaje niewidoczna!Rodzaj zajęć: wykład + warsztat
Czas trwania: 45 minut
Liczebność grupy: do 30 osób
Osoba prowadząca: dr inż. Krzysztof Kuliński, dr inż. Andrzej Nowrot
Przemysł 4.0 – czwarta odsłona rewolucji przemysłowej
Wykład ma przybliżyć idee przemysłu 4.0 i czwartej rewolucji przemysłowej . Poruszone zostaną tematy związane z poprzednimi rewolucjami i ich wpływem na życie człowieka. Omówione zostaną szanse i zagrożenia wynikające z wdrażania idei przemysłu 4.0 i ich wpływie na obecne społeczeństwo. Rodzaj zajęć: wykład
Czas trwania: 90 minut
Liczebność grupy: do 40 osób
Osoba prowadząca: dr inż. Artur Dylong