A A+ A++
photo Dr inż. Rafał Setlak
Autor: Wiesław Merten Publikacja: 02.12.2022 Aktualizacja: 02.12.2022

Dr inż. Rafał Setlak współtwórcą nagrodzonego w Paryżu patentu

 

Z dumą informujemy, że dr inż. Rafał Setlak z Katedry Elektrotechniki i Informatyki Wydziału Elektrycznego, we współpracy z firmą Caffaro – krajowym potentatem w dziedzinie produkcji rolek i napinaczy, uzyskał wyróżnienie Platynowym Medalem oraz Grand Prix Międzynarodowych Targów Innowacji w Paryżu Prix Eiffel za opracowanie nowatorskiej konstrukcji rolek do silnika spalinowego. Tym samym patent pokonał 234 inne wynalazki z 15 krajów świata.

Nowatorskość rolek jest potwierdzona dodatkowo trzema patentami (EPO, PL i Rosja) oraz medalem Międzynarodowych Targów Innowacyjności w 2020 roku.

W samochodach z silnikami spalinowymi (także w pojazdach hybrydowych) stosowane są od wielu lat i nadal będą stosowane rolki służące do prowadzenia pasów wielorowkowych. Takie pasy przenoszą moc z silnika spalinowego do innych urządzeń (np. pompy, alternator) i elementów silnika. 
Problemem takich rolek w samochodach jest to, że pracują w ciężkich warunkach temperaturowych, narażone są na brud i zmieniające się obciążenia. Ich trwałość nie jest zatem zadowalająca. 
Ale jak można poprawić koło? Skoro jest znane i stosowane od ponad 5 tyś lat? 

Rozwiązanie powstało w ramach projektu R&D dofinansowanego z Funduszy Europejskich (Projekt POIR.01.01.01-00-0582/18-00 dofinansowany przez NCBR w ramach POIR 2014-2020).  Można powiedzieć, że po wielu tysiącach lat udało się wymyślić na nowo koło! 

 
Nowatorskie koła mają taką budowę, że zapewniają dodatkowe odprowadzanie ciepła.  To wydłuża trwałość rolek a wzrost wytrzymałości jest o uzyskany przy redukcji zużycia materiałów. Jest to ważne  z punktu widzenia ochrony środowiska. Stworzone zostały dwa rodzaje kół. Jedne są wykonane wyłącznie z tworzyw sztucznych a drugie są kołami hybrydowymi i mają rdzeń stalowy a na zewnątrz są plastikowe. Te drugie są przeznaczone do pojazdów hybrydowych czy sportowych.   

Obecnie trwają długotrwałe testy drogowe kół w samochodach poruszających się w normalnych ruchu drogowym. Testy są prowadzone aby przekonać się czy wydłuży się  gwarantowana żywotność do 150 tys. km. Rzadsze wymiany rolek pozwolą na  zmniejszyć zapotrzebowanie na koła o ok. 30% zatem znacząco spadnie ilość odpadów z tworzyw sztucznych. 
  
Jesienią 2022 w Europie udział silników benzynowych w sprzedaży nowych samochodów wynosił 38%, napędy hybrydowe to 23%. Na dopiero trzecim miejscu są pojazdy z silnikami wysokoprężnymi mające 17% udziału. Pojazdy hybrydowe plug-in to 9%, pełne elektryki to 11%.  Rynek odbiorców jest zatem znaczny i będzie dostępny przez wiele kolejnych lat.

Film prezentujący nagrodzone rozwiązanie obejrzeć można w serwisie Youtube:

Serdecznie gratulujemy Panu dr. inż. Rafałowi Setlakowi międzynarodowego sukcesu!

Andrzej Kowalik

 

Plakat Targów   Platynowy Medal   Dyplom Grand Prix

Udostępnij:fbtwitter

Aktualności

Pokaż wszystkie
photo

Habilitacja dra inż. Łukasza Majki

Wiesław Merten
2024-04-17 08:12:50
2024-04-17 12:12:08
17.04.2024
photo

Zebranie Katedry

Wiesław Merten
2024-03-22 11:09:03
2024-03-22 12:13:33
22.03.2024
photo

IV Konferencja Naukowa dla Dzieci i Młodzieży

Wiesław Merten
2024-03-12 15:08:44
2024-03-13 08:07:43
12.03.2024
photo

Projekt PBL dotyczący turbin wiatrowych

Wiesław Merten
2024-03-12 13:16:00
2024-03-14 13:36:28
12.03.2024

Więcej aktualności

Wydarzenia

Pokaż wszystkie

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie