Start - Analityka biznesowa
Analityka biznesowa
Podstawowe informacje

Poziom studiów: studia I stopnia (licencjackie)
Czas trwania: 6 semestrów
Tryb: stacjonarne
Miejsce studiów: Zabrze
Poziom studiów: studia II stopnia (magisterskie)
Czas trwania: 4 semestry
Tryb: stacjonarne, niestacjonarne
Miejsce studiów: Zabrze
Opis kierunku
Analityka biznesowa to kierunek, który w unikatowy sposób łączy:
- praktyczne przygotowanie do zawodu analityka biznesowego, oparte na integracji wiedzy z ekonomii, zarządzania i technologii informacyjnych,
- umiejętności analityczne – interpretacja danych, prognozowanie trendów, podejmowanie decyzji,
- kompetencje techniczne – praca z narzędziami klasy Business Intelligence i analityki danych (Big Data, Data Mining, Machine Learning, SQL, R, Python),
- kompetencje komunikacyjne – prezentacja wyników analiz, tworzenie raportów i współpraca w zespołach projektowych,
- umiejętności zarządzania projektami – planowanie, realizacja i ocena działań analitycznych,
- znajomość zasad ESG i zrównoważonego rozwoju w kontekście decyzji biznesowych.
Aktualny program kierunku Analityka Biznesowa stanowi odpowiedź na precyzyjnie zidentyfikowane potrzeby rynku pracy, wskazane w raportach i analizach czołowych firm doradczych (McKinsey & Company, Deloitte, Gartner, IDC). Został on skonsultowany z przedstawicielami przedsiębiorstw i instytucji, m.in. IBM oraz Urzędu Miasta Zabrze, a także z absolwentami kierunku zatrudnionymi w dużych, renomowanych organizacjach zajmujących się analizą danych. Dodatkowo treści kształcenia zostały zweryfikowane na podstawie analizy aktualnych ofert pracy publikowanych na topowych portalach rekrutacyjnych, takich jak Pracuj.pl, LinkedIn czy JustJoin.it.
Program studiów
Program studiów I stopnia przewiduje m.in.:
- kilkaset godzin zajęć komputerowych,
- pracę z najnowocześniejszymi narzędziami do analizy i wizualizacji danych,
- liczne projekty indywidualne i zespołowe.
Kształcąc się na kierunku Analityka Biznesowa I st. możesz wybrać jedną z dwóch ścieżek rozwoju:
Ponadto studenci mają możliwość samodzielnego kształtowania programu wybierając przedmioty fakultatywne. Do wyboru m.in.:
- Wykorzystanie sztucznej inteligencji w biznesie,
- Rynek instrumentów pochodnych,
- Nowoczesne metody i narzędzia komunikacji ,
- Sztuczna inteligencja i automatyzacja w zarządzaniu projektami,
- Międzynarodowe stosunki gospodarcze,
- Instrumenty inwestowania kapitału,
- Teoria gier,
- Zarzadzanie jakością.
Program studiów II stopnia został opracowany na podstawie wnikliwych analiz i konsultacji przeprowadzonych w środowisku studenckim i biznesowym, dlatego doskonale łączy oczekiwania i potrzeby wskazanych interesariuszy. W rezultacie w ramach pierwszego roku realizowana jest wspólna dla wszystkich studentów ścieżka kształcenia, obejmująca m.in.: przetwarzanie danych za pomocą SQL i R; metody ilościowe w biznesie; badanie koniunktury i wzrostu gospodarczego oraz metody optymalizacji efektywności ekonomicznej. Ponadto w ramach warsztatów kreatywności i negocjacji biznesowych studenci zdobywają kompetencje społeczne niezbędne do skutecznego funkcjonowania w otoczeniu społeczno-gospodarczym.
Na drugim roku studiów studenci wybierają 3 spośród 5 modułów, co stwarza niepowtarzalną możliwość kształtowania własnej ścieżki kształcenia i rozwoju.

Moduł 1: Analityka decyzji

Moduł 2: Analityka Internetu

Moduł 3: Analityka procesów produkcyjnych

Moduł 4: Analityka przedsiębiorstwa

Moduł 5: Marketing analityczny
Sylwetka absolwenta
Na kierunku kształceni są specjaliści przygotowani do wszechstronnej analizy danych biznesowych, a w szczególności do ich przetwarzania w informacje istotne dla podejmowania decyzji oraz wspomagania przedsiębiorstw i pozostałych organizacji gospodarczych w lepszym rozumieniu ich działalności oraz otoczenia rynkowego. Absolwent w czasie studiów nabywa wiedzę i umiejętności pozwalające efektywnie wykorzystywać narzędzia i techniki analizy danych oraz łączyć wiedzę biznesową z posiadanymi kompetencjami analitycznymi. W szczególności potrafi:
- pozyskiwać, selekcjonować i przetwarzać kluczowe dane i przekształcać je w informacje,
- wykorzystywać narzędzia klasy Business Intelligence do zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa,
- analizować przebieg i efekty procesów biznesowych,
- przeprowadzać analizę ekonomiczną i finansową wspierającą decyzje menadżerskie,
- analizować ryzyko działań biznesowych, wskazywać szanse i zagrożenia związane z występowaniem ryzyka,
- wspomagać przeprowadzanie audytów biznesowych,
- tworzyć raporty i wizualizacje danych,
- prowadzić doradztwo biznesowe na podstawie rzetelnej i profesjonalnej analizy danych i informacji.
Zdobyta przez absolwenta wiedza z zakresu zarządzania, finansów, ekonomii, metod ilościowych i informatyki znajduje wykorzystanie w każdej organizacji działającej w gospodarce, zarówno w sektorze przedsiębiorstw, jak i w sektorze instytucji finansowych oraz publicznych, w szczególności:
- w działach analiz biznesowych,
- w działach informatycznych,
- w działach odpowiedzialnych za zarządzanie informacją,
- w korporacjach świadczących biznesowe usługi doradcze,
- w instytucjach finansowych (banki, ubezpieczyciele, fundusze inwestycyjne, giełda),
- w instytucjach gospodarczych Unii Europejskiej.
Dlaczego warto studiować na kierunku analityka biznesowa?
Dodatkowe informacje
Masz pytania dotyczące kierunku?
Napisz do nas: izabela.jonek-kowalska@polsl.pl, agnieszka.kowalska-styczeń@polsl.pl
Jeżeli chcesz zostać studentem Politechniki Śląskiej, zarejestruj się w Systemie Rekrutacji: https://rekrutacja.polsl.pl/