Problem Based Learning to jedna z metod kształcenia polegająca na skonfrontowaniu studentów z konkretnymi sytuacjami problemowymi związanymi z ich przyszłym życiem zawodowym oraz społecznym, przy jednoczesnym poszerzaniu i zdobywaniu nowej wiedzy. Metoda ta jest najczęściej wykorzystywana podczas zajęć laboratoryjnych lub projektowych, ale również podczas ćwiczeń tablicowych i wykładów inicjując kontakt ze słuchaczem i skonfrontowaniem go z jego dotychczasową wiedzą.
Student pozostaje w centrum zainteresowania nabywając przy tym nowej wiedzy i umiejętności poprzez doświadczanie, rozwiązywanie otwartych problemów. Wykazuje znaczną samodzielność w myśleniu, szukaniu rozwiązań, formułowaniu pytań pomocniczych, stosowaniu pogłębionego researchu, itd.
Student ma możliwość indywidualnego podejścia do danego zadania (problemu) oraz wypracowania własnej, skutecznej ścieżki i sposobu do jego rozwiązania, które następnie prezentuje w grupie i konfrontuje ze stanowiskiem uczestników projektu. Poprzez konieczność pracy w grupie doskonali kompetencje miękkie potrzebne do pracy w zespole, umiejętność argumentacji, zawierania kompromisów oraz umiejętności dochodzenia do konsensusu. W procesie pracy nad projektem bazującym na PBL można również nabyć umiejętności związane z planowaniem samodzielnej pracy, skoncentrowanej na konkretnym zagadnieniu.
PBL stawia wykładowcę w roli:
- mentora / tutora wspierającego aktywności studentów,
- eksperta nadzorującego pracę nad projektem przy jednoczesnym pozostawieniu uczestnikom projektu pola do samodzielnych poszukiwań oraz innowacyjnych rozwiązań.