A A+ A++

Problem Based Learning

Czym jest PBL?

Problem Based Learning to jedna z metod kształcenia polegająca na skonfrontowaniu studentów z konkretnymi sytuacjami problemowymi związanymi z ich przyszłym życiem zawodowym oraz społecznym, przy jednoczesnym poszerzaniu i zdobywaniu nowej wiedzy. Metoda ta jest najczęściej wykorzystywana podczas zajęć laboratoryjnych lub projektowych, ale również podczas ćwiczeń tablicowych i wykładów inicjując kontakt ze słuchaczem i skonfrontowaniem go z jego dotychczasową wiedzą. 

Student pozostaje w centrum zainteresowania nabywając przy tym nowej wiedzy i umiejętności poprzez doświadczanie, rozwiązywanie otwartych problemów. Wykazuje znaczną samodzielność w myśleniu, szukaniu rozwiązań, formułowaniu pytań pomocniczych, stosowaniu pogłębionego researchu, itd.

Student ma możliwość indywidualnego podejścia do danego zadania (problemu) oraz wypracowania własnej, skutecznej ścieżki i sposobu do jego rozwiązania, które następnie prezentuje w grupie i konfrontuje ze stanowiskiem uczestników projektu.  Poprzez konieczność pracy w grupie doskonali  kompetencje miękkie potrzebne do pracy w zespole, umiejętność argumentacji, zawierania kompromisów oraz umiejętności dochodzenia do konsensusu. W procesie pracy nad projektem bazującym na PBL można również nabyć umiejętności związane z planowaniem samodzielnej pracy, skoncentrowanej na konkretnym zagadnieniu.

 PBL stawia wykładowcę w roli:
  • mentora / tutora wspierającego aktywności studentów,
  • eksperta nadzorującego pracę nad projektem przy jednoczesnym pozostawieniu uczestnikom projektu pola do samodzielnych poszukiwań oraz innowacyjnych rozwiązań.

Do czego przydatny jest PBL?

Problem Based Learning pomaga studentowi w:
  • zdobywaniu praktycznych umiejętności potrzebnych do rozwiązania danego problemu
  • trenowaniu samodzielnego myślenia i kreatywności
  • rozwijaniu kompetencji społecznych, pokonywania trudności, delegowania zadań, odpowiedzialności za wykonaną pracę
  • celowym poszerzaniu wiedzy w konkretnej dziedzinie
  • formułowaniu własnych pytań, analizie i krytycznym podejściu do poznawanych treści,
  • szukaniu odpowiedzi i rozwiązań do stawianych problemów
  • doskonaleniu umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji oraz łączenia wiedzy z rozwiązywaniem zadań
  • nauce podejmowania decyzji i wyciągania wniosków oraz bezpośredniego ponoszenia konsekwencji podejmowanych decyzji
  • doskonaleniu umiejętności pracy w zespole, otwartości na pomysły innych uczestników projektu, terminowości i odpowiedzialności za powierzone zadania
  • rozwijaniu umiejętności argumentacji,
  • wykorzystywaniu nowoczesnych narzędzi do prac projektowych i przedstawiania wyników pracy oraz wystąpień publicznych,
  • uczeniu się efektywnej pracy angażującej różne zmysły, ponieważ materiał może być prezentowany w formie tekstów, obrazów (np. infografiki), materiałów audio
    i wideo, które odpowiadają różnym preferencjom uczenia się

Główne etapy PBL

  1. Organizowanie sytuacji problemowych i formułowanie samych problemów
  2. Indywidualne lub grupowe rozwiązywanie problemów przez studentów
  3. Weryfikacja otrzymanych rozwiązań
  4. Systematyzowanie, utrwalanie i stosowanie nowo nabytej wiedzy i umiejętności
    w działaniach praktycznych

"Narzędzia" wykorzystywane w Problem Based Learning

PBL1

Project Based Learning jako wspomaganie metody Problem Based Learning

PBL2

W naszej Katedrze prowadzimy także wybrane zajęcia w formule Project Based Learning, m.in. na kierunku Inżynieria Ogólna.

Studenci uczą się poprzez aktywne zaangażowanie w trwające określony czas projekty naukowe, podczas których rozwiązują rzeczywiste problemy. Kształcenie oparte na projektach rozwija wiedzę merytoryczną, umiejętności krytycznego myślenia, uwalnia kreatywną energię wśród studentów i nauczycieli akademickich oraz uczy pracy zespołowej w interdyscyplinarnych grupach.

Struktura przebiegu projektu PBL:
  1. Podział na grupy robocze
  2. Zapoznanie się z zadaniem
  3. Analiza i zdefiniowanie problemu
  4. Zebranie posiadanej wiedzy
  5. Zidentyfikowanie nowej wiedzy, narzędzi oraz źródeł
  6. Ustalenie "celów naukowych"
  7. Rozdzielenie pracy
  8. Ustalenie terminów
  9. Indywidualna praca nad wyznaczonymi tematami
  10. Spotkania dotyczące zdobytych informacji i rozdzielenie nowych zadań
  11. Połączenie posiadanej i nowo zdobytej wiedzy
  12. Wspólna praca nad rozwiązaniami problemu
  13. Określenie najlepszego rozwiązania i przygotowanie prezentacji
  14. Prezentacja wyników projektu
  15. Ewaluacja i informacja zwrotna od wszystkich uczestników i opiekuna
  16. Refleksja nad optymalizacją pracy

Przykład tematyki projektu PBL realizowanego przez studentów studiów stacjonarnych I stopnia kierunku Energetyka

PBL_PR
linia

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie