Centrum Informatyczne
Status zabezpieczeń COVID-19
więcej informacjiAktualny poziom zagrożenia COVID-19 w Politechnice Śląskiej:
0Liczba jednostek i obiektów o wyższym poziomie zagrożenia:
0Aktualny poziom zagrożenia COVID-19 w obszarze "Dydaktyka":
0Aktualności
Pokaż wszystkieZaproszenie na konferencję SEMS'21
Firma ONT zaprasza do udziału w konferencji online SEMS’21 (Systems Engineering, Modeling and Simulation) w terminie 19-20 października. Zostanie ona przeprowadzona za pośrednictwem platformy Webex, będąc czwartą zdalną konferencją organizowaną przez Oprogramowanie Naukowo - Techniczne.
Webinarium - Zaawansowana analityka danych no-code w self-service BI
Użytkownikom systemów typu BI przestają wystarczać odpowiedzi na pytania „Co się stało w przeszłości? ”, a chcą dowiedzieć się „Dlaczego?”, „Co się stanie?”, „Które działanie będzie lepsze?” itd. Przekłada się to na konieczność zastosowania zaawansowanej analizy danych i potrzebę połączenia systemu BI z narzędziami do zaawansowanej analizy danych.
Centrum Informatyczne zostało utworzone na podstawie Zarządzenia Nr 18/15/16 Rektora Politechniki Śląskiej z dnia 10 grudnia 2015 roku w sprawie zmian w strukturze Administracji Centralnej.
Do głównych zadań Centrum Informatycznego należą w szczególności:
- eksploatacja i rozwój środowiskowych zasobów informacyjnych;
- świadczenie usług związanych z rozwojem i utrzymaniem infrastruktury informatycznej Uczelni oraz utrzymaniem ogólnouczelnianych systemów i aplikacji informatycznych;
- utrzymanie, eksploatacja i rozwój centralnych systemów informatycznych wspierających zarządzanie Uczelnią oraz wieloplatformowych systemów świadczenia e-usług, w szczególności ZSI, e-Politechniki;
- utrzymanie, eksploatacja i rozwój systemów obsługi studiów, systemów rekrutacji na studia, studia podyplomowe i do szkół doktorskich oraz systemów pomocniczych, w szczególności Uniwersyteckiego Systemu Obsługi Studiów i Internetowej Rekrutacji Kandydatów;
- utrzymanie, eksploatacja i rozwój systemów e-CZP i e-Politechnika;
- utrzymanie, eksploatacja i rozwój systemu zarządzania informacją za pomocą dedykowanych rejestrów, raportów i analiz, na potrzeby m.in. ochrony danych osobowych i kontroli zarządczej (KMS VC);
- dostarczanie jednostkom/komórkom i pracownikom Uczelni podstawowych usług informatycznych, w tym:
a) systemu komunikacji elektronicznej (poczta elektroniczna, konta służbowe) oraz narzędzi pracy grupowej dostępnych w ramach usług Microsoft 365,
b) mechanizmów autoryzacji w dostępie do kontrolowanych usług informatycznych Uczelni (certyfikaty, podpis elektroniczny),
c) utrzymania i obsługi serwisów informacyjnych Uczelni oraz jednostek/komórek Uczelni, w tym konferencji, kół naukowych, stowarzyszeń,
d) utrzymania i obsługi zwirtualizowanych środowisk informatycznych; - nadzór nad utrzymaniem, eksploatacją i obsługą techniczną infrastruktury informatycznej w Uczelni oraz w jednostkach, dla których Politechnika jest organem prowadzącym w rozumieniu ustawy – Prawo oświatowe;
- udostępnianie poprzez licencje kampusowe oprogramowania specjalistycznego dla wybranych obszarów zastosowań wszystkim jednostkom/komórkom Uczelni;
- bieżąca ewidencja i nadzór nad oprogramowaniem licencjonowanym w Uczelni;
- bieżąca ewidencja zasobów tworzących infrastrukturę informatyczną Uczelni oraz osób odpowiedzialnych za utrzymanie, eksploatację i obsługę techniczną tych zasobów;
- współpraca merytoryczna z działem właściwym ds. zamówień publicznych i zaopatrzenia w zakresie zakupów sprzętu komputerowego oraz oprogramowania;
- koordynacja merytoryczna wniosków inwestycyjnych jednostek/komórek Uczelni i przygotowywanie wniosków w zakresie centralnej infrastruktury informatycznej;
- udział w pracach badawczych związanych z informatyzacją, cyfryzacją i wykorzystaniem zasobów obliczeniowych Uczelni;
- opracowywanie i aktualizacja zasad dotyczących utrzymania dostępności oraz ciągłości ogólnouczelnianych urządzeń, systemów usług i aplikacji informatycznych na określonym poziomie;
- utrzymanie, eksploatacja i rozwój oprogramowania wspierającego lokalny oraz zdalny dostęp pracowników i studentów Politechniki Śląskiej do zasobów Biblioteki Politechniki Śląskiej;
- utrzymanie, eksploatacja i rozwój systemów bazodanowych wspierających gromadzenie, przechowywanie i udostępnianie informacji dotyczących dorobku naukowego pracowników i studentów Politechniki Śląskiej;
- wdrażanie i utrzymanie procedur bezpieczeństwa sieci oraz danych w systemach Biblioteki Politechniki Śląskiej, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa baz danych osobowych;
- udział w opracowywaniu, wdrażaniu i kontrolowaniu przestrzegania procedur polityki bezpieczeństwa systemów komputerowych Uczelni;
- nadzorowanie zapewnienia łączności telefonicznej, stacjonarnej i mobilnej dla Uczelni;
- wykonywanie innych poleceń Prorektora ds. Infrastruktury i Inwestycji.