Start - Projekt czterech uczelni wyższych
Projekt czterech uczelni wyższych
Zapraszamy do zapoznania się z rezultatami współpracy studentów i studentek czterech uczelni wyższych: Politechniki Śląskiej, Politechniki Lwowskiej, Politechniki Warszawskiej i Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu w ramach międzyuczelnianego projektu o wdzięcznej nazwie: The Four Universities' Project.
Projekt bada relacje między językiem, tożsamością, a wartościami kulturowymi oraz analizuje, w jaki sposób język kształtuje nasze poczucie tożsamości, jakie trudności wiążą się z zachowaniem języków zagrożonych wymarciem, takich jak łemkowski czy czirokeski w coraz bardziej zglobalizowanym świecie, oraz jakie strategie mogą zostać zastosowane w celu ich ochrony przed wyginięciem.
Niniejszy projekt językoznawczy analizuje rolę języka w kształtowaniu tożsamości oraz wartości kulturowych w oparciu o teoretyczne założenia hipotezy Sapira-Whorfa. Bazując na szeroko zakrojonych badaniach, wykorzystuje on analizę porównawczą danych językowych pochodzących z różnych języków, w tym języków słowiańskich, chińskiego i angielskiego. Badanie koncentruje się na zagadnieniach luk leksykalnych (lacunae), fałszywych przyjaciołach (false friends) oraz wyrażeniach idiomatycznych jako wskaźnikach głęboko zakorzenionych różnic kulturowych oraz przejawach sposobu postrzegania i interpretowania świata przez użytkowników różnych języków.
Czym dokładnie jest mem, pojęcie zdefiniowane przez Richarda Dawkinsa? Jak rozprzestrzeniają się memy i dlaczego (jeśli w ogóle) mają znaczenie? Jakie funkcje pełnią we współczesnej kulturze i społeczeństwie? Na te oraz inne pytania odpowiada niniejszy projekt, oferując analizę kulturowych, komunikacyjnych i symbolicznych wymiarów memów.
Projekt wykorzystuje analizę porównawczą oraz analizę treści tekstów literackich zakorzenionych w pamięci zbiorowej celem ukazania wartości, które przekazują oraz środków językowych, za pomocą których zostały wyrażone. Na przykładach sześciu popularnych polskich i ukraińskich legend autorzy prezentacji wskazali w jakim stopniu wspólne wartości kulturowe przekraczają granice narodowe oraz analizuje ich wymiary językowo-kulturowe.
Aby przeanalizować wpływ cyfryzacji na tożsamość, wartości kulturowe, komunikację oraz dobrostan młodych ludzi autorzy tego projektu przeprowadzili ankietę, w której zapytali 101 uczestników o to, czy osobowość jednostki pozostaje stabilna w kontekście cyfrowym, w jakim stopniu możliwe jest bycie sobą, a w jakim oraz dlaczego młodzi ludzie decydują się na zakładanie społecznych „masek”. Wyniki ankiety dostarczają cennych informacji na temat tych złożonych zjawisk.
Niniejszy projekt podejmuje zagadnienie influencerów mediów społecznościowych oraz ich wpływu na kształtowanie tożsamości, edukacyję i wartości kulturowe młodego pokolenia. W celu zbadania kwestii kryzysu tożsamości oraz pozytywnego i negatywnego oddziaływania mediów społecznościowych przeprowadzono ankietę internetową. Wyniki tego badania empirycznego zostały zaprezentowane i omówione przez autorów w niniejszej prezentacji.
W jaki sposób sztuczna inteligencja wpływa na przekaz i ewolucję wartości kulturowych? W jakim stopniu kształtuje światopogląd młodego pokolenia? Te oraz inne pytania zostały poddane analizie przez autorów, ze szczególnym uwzględnieniem integracji AI ze społeczeństwem oraz jej znaczenia dla zachowania różnorodności kulturowej.
Wyniki tego interesującego projektu na wybranych przykładach ukazują sposób, w jaki sztuczna inteligencja postrzega kulturę ukraińską. W badaniu poddano analizie stopień, w jakim obrazy generowane przez SI mogą odzwierciedlać uprzedzenia obecne w zbiorach danych treningowych, oraz zaproponowano strategie zapobiegające utożsamianiu oryginalnych ukraińskich zjawisk kulturowych z ich rosyjskimi odpowiednikami. Zagadnienie to nabiera szczególnego znaczenia w kontekście trwającej wojny w Ukrainie, gdzie ochrona i rozróżnienie dziedzictwa kulturowego mają zasadnicze znaczenie.
Wszechobecne memy internetowe — powszechnie konsumowane i tworzone w przestrzeni cyfrowej — stanowią temat niniejszego projektu. Czy ich forma i funkcje są porównywalne w polskim i ukraińskim kontekście językowym i kulturowym, czy też wykazują istotne różnice? Czy memy pełnią wyłącznie funkcję rozrywkową, czy może są wyrazem tożsamości kulturowej? Niniejsza analiza porównawcza ukazuje, w jaki sposób polskie i ukraińskie memy wykorzystują ton, strukturę i funkcje komunikacyjne, aby odzwierciedlać zjawiska językowe oraz reagować na sytuacje społeczno-polityczne w obu krajach.
Projekt prezentuje wyniki badania dotyczącego stopnia dostępności i inkluzywności usług publicznych w Polsce i na Ukrainie. Na podstawie danych zebranych z oficjalnych stron rządowych oraz treści generowanych przez użytkowników na forum Reddit porównano dostępność językową ukraińskich portali rządowych z polskimi stronami internetowymi skierowanymi do obywateli Ukrainy mieszkającymi w Polsce. Badanie odwołuje się także do ukraińskiej mobilnej usługi cyfrowej Monobank, stworzonej z myślą o użytkownikach zagranicznych, jako przykład innowacyjnego podejścia do cyfrowej inkluzywności.
Głównym celem niniejszego projektu jest ukazanie na wybranych przykładach w jaki sposób literatura i sztuka polska oraz ukraińska na przestrzeni różnych epok historycznych odzwierciedlają ewolucję wartości kulturowych obu krajów. W badaniu przyjęto szerokie ujęcie kultury, obejmujące nie tylko teksty literackie, lecz także tradycje religijne i rytuały, które stanowią istotne czynniki zarówno w procesie transformacji, jak i zachowania wartości kulturowych.