Start - Aktualnosci
Autor: Adrianna Kasperska Publikacja: 07.02.2024 Aktualizacja: 07.02.2024
Styczeń w nauce
Nauka nie zapada w sen zimowy! W styczniu działo się wiele w naukowym świecie, a my wybraliśmy niektóre z informacji:
Aby poznać historyczne zmiany klimatu, naukowcy przebadali skład chemiczny warstw stalagmitów (czyli narastających od dna jaskini nacieków w kształcie słupów lub stożków). Dzięki temu mogli dokładniej prześledzić krótkoterminowe zmiany, a także pozyskać nowe dowody na zmiany dziejące się na przestrzeni wieków – na przykład podczas Małej Epoki Lodowcowej (trwającej od XIV do XIX wieku). Dodatkowo analizy stalagmitów mogą być skuteczniejsze niż analizy słojów drzew, które również nadają się do sprawdzania zmian klimatycznych w przeszłości.
Naukowcy stworzyli organoid (czyli uproszczoną wersję narządu wytworzoną w laboratorium) móżdżku. Wiązało się to z wyhodowaniem po raz pierwszy na świecie neuronów Purkiniego w przestrzeni laboratoryjnej. Móżdżek to struktura odpowiedzialna m.in. za procesy poznawcze oraz kontrolę ruchu i koordynacji. Pojawiające się w obrębie jego struktur zaburzenia i uszkodzenia, wiążą się z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zaburzeniami ruchu oraz pojawieniem guza mózgu. Aktualne badania mogą więc być krokiem do poszukiwania sposób na zapobieganie chorobom.
Częstotliwość erupcji wulkanów na islandzkim półwyspie Reykjanes, jest prawdopodobnie wynikiem zmian w oddziaływaniu na siebie euroazjatyckiej i północnoamerykańskiej płyty tektonicznej. Wulkanolodzy potwierdzili, że po raz pierwszy od 800 lat na półwyspie zdarzyło się aż tyle erupcji w tak krótkim czasie (w styczniu nastąpiła 5. od 2021 roku). Wybuchy wulkanu mogą zagrozić miastu Grindavik i uniemożliwić zamieszkanie na jego terenach.
W zależności od gatunku zwierzęcia sposób widzenia świata jest różny. Aby dokładnie zbadać te różnice, a także dowiedzieć się więcej o zachowaniu zwierząt, naukowcy zaprojektowali specjalną kamerę. Wykorzystuje ona oprogramowanie, które mając dane o budowie oczu zwierzęcia, wykonuje odpowiedni obraz. Nowe urządzenie może pomóc w rejestrowaniu w ruchu kolorów, które widzą zwierzęta.
Przeprowadzono kolejne badania wpływu spędzania dużej ilości czasu przez ekranem telewizora lub innych urządzeń na dzieci do 2. roku życia. Potwierdzono, że taki sposób spędzania czasu może powodować u dzieci zaburzenia integracji sensorycznej. Co za tym idzie – maluchy mogą mieć problemy z reagowaniem na bodźce w ich otoczeniu i potrzebować silniejszych impulsów m.in. dźwiękowych i świetlnych.