A A+ A++
photo
Autor: Adrianna Kasperska Publikacja: 07.02.2024 Aktualizacja: 07.02.2024

Styczeń w nauce

 
 
 

2024-02-02 styczeń w nauce 1080x1080 v1.png (3,56 MB)

Nauka nie zapada w sen zimowy! W styczniu działo się wiele w naukowym świecie, a my wybraliśmy niektóre z informacji:
 
🪨 Aby poznać historyczne zmiany klimatu, naukowcy przebadali skład chemiczny warstw stalagmitów (czyli narastających od dna jaskini nacieków w kształcie słupów lub stożków). Dzięki temu mogli dokładniej prześledzić krótkoterminowe zmiany, a także pozyskać nowe dowody na zmiany dziejące się na przestrzeni wieków – na przykład podczas Małej Epoki Lodowcowej (trwającej od XIV do XIX wieku). Dodatkowo analizy stalagmitów mogą być skuteczniejsze niż analizy słojów drzew, które również nadają się do sprawdzania zmian klimatycznych w przeszłości.
 
🧠 Naukowcy stworzyli organoid (czyli uproszczoną wersję narządu wytworzoną w laboratorium) móżdżku. Wiązało się to z wyhodowaniem po raz pierwszy na świecie neuronów Purkiniego w przestrzeni laboratoryjnej. Móżdżek to struktura odpowiedzialna m.in. za procesy poznawcze oraz kontrolę ruchu i koordynacji. Pojawiające się w obrębie jego struktur zaburzenia i uszkodzenia, wiążą się z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zaburzeniami ruchu oraz pojawieniem guza mózgu. Aktualne badania mogą więc być krokiem do poszukiwania sposób na zapobieganie chorobom.
 
🌋 Częstotliwość erupcji wulkanów na islandzkim półwyspie Reykjanes, jest prawdopodobnie wynikiem zmian w oddziaływaniu na siebie euroazjatyckiej i północnoamerykańskiej płyty tektonicznej. Wulkanolodzy potwierdzili, że po raz pierwszy od 800 lat na półwyspie zdarzyło się aż tyle erupcji w tak krótkim czasie (w styczniu nastąpiła 5. od 2021 roku). Wybuchy wulkanu mogą zagrozić miastu Grindavik i uniemożliwić zamieszkanie na jego terenach.
 
🦊 W zależności od gatunku zwierzęcia sposób widzenia świata jest różny. Aby dokładnie zbadać te różnice, a także dowiedzieć się więcej o zachowaniu zwierząt, naukowcy zaprojektowali specjalną kamerę. Wykorzystuje ona oprogramowanie, które mając dane o budowie oczu zwierzęcia, wykonuje odpowiedni obraz. Nowe urządzenie może pomóc w rejestrowaniu w ruchu kolorów, które widzą zwierzęta.
 
👶 Przeprowadzono kolejne badania wpływu spędzania dużej ilości czasu przez ekranem telewizora lub innych urządzeń na dzieci do 2. roku życia. Potwierdzono, że taki sposób spędzania czasu może powodować u dzieci zaburzenia integracji sensorycznej. Co za tym idzie – maluchy mogą mieć problemy z reagowaniem na bodźce w ich otoczeniu i potrzebować silniejszych impulsów m.in. dźwiękowych i świetlnych.

 

Udostępnij:fbtwitter
2024-04-26 kwiecień w nauce 1080x1080

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie