A A+ A++

Badacze zakładają, że dzieci opanowują poprawną (zgodną z dorosłą normą) wymowę około 6. roku życia, a sam proces nabywania mowy jest wieloetapowy.

Badacze zakładają, że dzieci opanowują poprawną (zgodną z dorosłą normą) wymowę około 6. roku życia, a sam proces nabywania mowy jest wieloetapowy.

Badacze zakładają, że dzieci opanowują poprawną (zgodną z dorosłą normą) wymowę około 6. roku życia, a sam proces nabywania mowy jest wieloetapowy.

Odstępstwa od wymowy dorosłych mogą być związane z niedostateczną sprawnością artykulatorów lub słabym opanowaniem fonologii języka.

Dźwięki mowy, które wymagają bardziej precyzyjnych ruchów artykulacyjnych, są początkowo opuszczane lub wymawiane jako dźwięki prostsze (substytucja dźwięków).

Dotyczy to przede wszystkim opanowania głosek uważanych za trudniejsze, m.in. większości sybilantów (w tym głosek „s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż”).

Wciąż stosunkowo niewiele wiadomo na temat akustycznych – zaszytych w sygnale mowy – wskaźników zmian następujących wraz z rozwojem artykulacji.

Wiemy, że rozwój językowy nie następuje skokowo, tylko stopniowo, jednak brak jest danych pokazujących, czy tę stopniowość i przejściowe etapy da się obserwować, zmierzyć i matematycznie opisać, badając nagrania dzieci z kolejnych momentów ich rozwoju.

Odstępstwa od wymowy dorosłych mogą być związane z niedostateczną sprawnością artykulatorów lub słabym opanowaniem fonologii języka.

Dźwięki mowy, które wymagają bardziej precyzyjnych ruchów artykulacyjnych, są początkowo opuszczane lub wymawiane jako dźwięki prostsze (substytucja dźwięków).

Dotyczy to przede wszystkim opanowania głosek uważanych za trudniejsze, m.in. większości sybilantów (w tym głosek „s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż”).

Odstępstwa od wymowy dorosłych mogą być związane z niedostateczną sprawnością artykulatorów lub słabym opanowaniem fonologii języka.

Dźwięki mowy, które wymagają bardziej precyzyjnych ruchów artykulacyjnych, są początkowo opuszczane lub wymawiane jako dźwięki prostsze (substytucja dźwięków).

Dotyczy to przede wszystkim opanowania głosek uważanych za trudniejsze, m.in. większości sybilantów (w tym głosek „s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż”).

Wciąż stosunkowo niewiele wiadomo na temat akustycznych – zaszytych w sygnale mowy – wskaźników zmian następujących wraz z rozwojem artykulacji.

Wiemy, że rozwój językowy nie następuje skokowo, tylko stopniowo, jednak brak jest danych pokazujących, czy tę stopniowość i przejściowe etapy da się obserwować, zmierzyć i matematycznie opisać, badając nagrania dzieci z kolejnych momentów ich rozwoju.

Wciąż stosunkowo niewiele wiadomo na temat akustycznych – zaszytych w sygnale mowy – wskaźników zmian następujących wraz z rozwojem artykulacji.

Wiemy, że rozwój językowy nie następuje skokowo, tylko stopniowo, jednak brak jest danych pokazujących, czy tę stopniowość i przejściowe etapy da się obserwować, zmierzyć i matematycznie opisać, badając nagrania dzieci z kolejnych momentów ich rozwoju.

Badania dzieci
w wieku 4-6 lat

Do udziału w projekcie zaprosimy 50 typowo rozwijających się dzieci, które, w okresie od czwartych do szóstych urodzin, co 6 miesięcy będą zbadane logopedycznie i będą miały wykonane badanie słuchu.

Rejestracja audio i wideo

Zarejestrowane zostaną próbki mowy dzieci oraz dane wideo prezentujące, jak podczas mówienia pracują ich narządy artykulacyjne.

Model statystyczny

Celem prac jest opracowanie modelu statystycznego opisującego charakter i tempo zmian w doskonaleniu artykulacji sybilantów na podstawie parametrów wyznaczonych z nagrań dźwiękowych i obrazu wideo twarzy.

Badania dzieci w wieku 4-6 lat

Do udziału w projekcie zaprosimy 50 typowo rozwijających się dzieci, które, w okresie od czwartych do szóstych urodzin, co 6 miesięcy będą zbadane logopedycznie i będą miały wykonane badanie słuchu.

Rejestracja audio i wideo

Zarejestrowane zostaną próbki mowy dzieci oraz dane wideo prezentujące, jak podczas mówienia pracują ich narządy artykulacyjne.

Celem jest model statystyczny

Celem prac jest opracowanie modelu statystycznego opisującego charakter i tempo zmian w doskonaleniu artykulacji sybilantów na podstawie parametrów wyznaczonych z nagrań dźwiękowych i obrazu wideo twarzy.

Badania dzieci
w wieku 4-6 lat

Do udziału w projekcie zaprosimy 50 typowo rozwijających się dzieci, które, w okresie od czwartych do szóstych urodzin, co 6 miesięcy będą zbadane logopedycznie i będą miały wykonane badanie słuchu.

Rejestracja audio i wideo

Zarejestrowane zostaną próbki mowy dzieci oraz dane wideo prezentujące, jak podczas mówienia pracują ich narządy artykulacyjne.

Model statystyczny

Celem prac jest opracowanie modelu statystycznego opisującego charakter i tempo zmian w doskonaleniu artykulacji sybilantów na podstawie parametrów wyznaczonych z nagrań dźwiękowych i obrazu wideo twarzy.

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych badaniach?
Skontaktuj się z zespołem!

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych badaniach? Skontaktuj się z zespołem!

dr inż. Zuzanna Miodońska

KIEROWNICZKA PROJEKTU

Adiunkt || Politechnika Śląska
Wydział Inżynierii Biomedycznej
Katedra Informatyki Medycznej i Sztucznej Inteligencji

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe

Metody statystycznej analizy danych

Przetwarzanie i analiza sygnału mowy

Projektowanie systemów komputerowego wspomagania terapii i diagnozy mowy

dr inż. Zuzanna Miodońska

KIEROWNICZKA PROJEKTU

Adiunkt || Politechnika Śląska
Wydział Inżynierii Biomedycznej
Katedra Informatyki Medycznej i Sztucznej Inteligencji

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe

Metody statystycznej analizy danych

Przetwarzanie i analiza sygnału mowy

Projektowanie systemów komputerowego wspomagania terapii i diagnozy mowy

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie