Start - Dla kandydata – Inżynieria Biomedyczna - Projekt z uczniami – Wpływ stylu życia na sprawność fizyczną uczniów szkół ponadpodstawowych – pokolenia Z

Projekty realizowane z uczniami
“Wpływ stylu życia na sprawność fizyczną uczniów szkół ponadpodstawowych – pokolenia Z“

Serce ma się tylko jedno! Dołącz do Naszego wykładu popularno-naukowego, gdzie dowiesz się jak sztuczne serce, może dać nam “nowe życie”.
Zapraszamy na wykład popularno-naukowy już 26. maja. Dołącz do Nas za pośrednictwem platformy ZOOM (identyfikator spotkania: 932 6745 2017, kod dostępu: 007971) lub zobacz transmisję wydarzenia na Youtube.

Z przyczyn niezależnych styczniowy wykład na temat ,,Sztuczne serce – wczoraj, dziś, ale czy jutro?” jest przełożony na późniejszy termin.
Tytuł projektu:
Wpływ stylu życia na sprawność fizyczną uczniów szkół ponadpodstawowych – pokolenia Z
Opiekun naukowy projektu:
prof. dr hab. inż. Robert Michnik
Opiekunowie pomocniczy:
mgr inż. Piotr Szaflik, mgr inż. Hanna Zadoń
Cel projektu:
Celem projektu jest przeprowadzenie badań biomechanicznych pozwalających na ocenę wpływu stylu życia na sprawność funkcjonalną oraz równowagę uczniów szkół ponadpodstawowych. Przeprowadzenie badań pozwoli na uzyskanie informacji o funkcjonowaniu narządu ruchu młodego pokolenia.
Motywacja do podjęcia tematu projektu:
Obecnie występujące wzorce dotyczą pokoleń, dla których aktywność fizyczna była normą a siedzący tryb życia był nie do zaakceptowania. Jednak obecna młodzież wychowywana jest od najmłodszych lat przed telewizorami, komputerami, tabletami wymuszając przyjmowanie pozycji siedzącej, co z pewnością wpływa na ukształtowanie ich narządu. Podjęcie tej tematyki jest niezmiernie ważne, ponieważ istnieje potrzeba uzupełnienia dotychczasowych informacji o ogólnym stanie układu mięśniowego u młodych osób.
Metodyka badań:
W ramach projektu zostały przeprowadzone badania ankietowe oraz badania doświadczalne wśród uczniów Uniwersyteckiego I Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Chorzowie.
W ramach projektu przeprowadzono ankietę, której celem było określenie świadomości dot. zdrowego stylu życia oraz poziomu aktywności fizycznej licealistów. Pytania w kwestionariuszu dotyczyły m.in.: dziennej liczby godzin snu, wypijanej wody, liczby kroków oraz zalecanej tygodniowej aktywności fizycznej. W badaniach ankietowych wzięło udział łącznie 72 osoby.
W kolejnym etapie projektu przygotowano metodykę badań doświadczalnych. Celem jednego z badań było określenie postawy ciała. Wykorzystano platformę dynanometryczną (platforma Zebris FDM-S) umożliwiającą pomiar dystrybucji obciążeń działających na stopy, ocenę stabilności posturalnej oraz asymetrii obciążeń działających na prawą i lewą stronę ciała. Osoba badana znajdowała się na platformie ze stopami ustawionymi na szerokość bioder, kończyny górne były swobodnie opuszczone w dół. Badanie odbywało się trzykrotnie: przy oczach otwartych, oczach zamkniętych oraz podczas pisania smsa. W celu zbadania stabilności analizie poddano następujące parametry: długość i średnią prędkość ścieżki środku nacisku, obciążenie prawej oraz lewej kończyny, jak również przodo- i tyłostopia oraz pole elipsy.
W kolejnym etapie te same osoby wykonywały test Up and Go umożliwiający określenie sprawności funkcjonalnej. W trakcie testu na ciele badanej osoby umieszczono inercyjne czujniki ruchu firmy Noraxon. Wykorzystanie czujników umożliwiło określenie kinematyki chodu w trakcie tego testu oraz prostych czynności takich jak wstawanie i siadanie z krzesła oraz obrót. Analizie poddano czasy poszczególnych etapów ruchu.

Rysunek 1. Badania doświadczalne: a) stabilografia