A A+ A++

Projekty realizowane z uczniami

Wydział Inżynierii Biomedycznej

Wpływ stylu życia na sprawność fizyczną uczniów szkół ponadpodstawowych – pokolenia Z

Odtwórz wideo

Serce ma się tylko jedno! Dołącz do Naszego wykładu popularno-naukowego, gdzie dowiesz się jak sztuczne serce, może dać nam “nowe życie”.

Zapraszamy na wykład popularno-naukowy już 26. maja. Dołącz do Nas za pośrednictwem platformy ZOOM (identyfikator spotkania: 932 6745 2017, kod dostępu: 007971) lub zobacz transmisję wydarzenia na Youtube.

Odtwórz wideo

Z przyczyn niezależnych styczniowy wykład na temat ,,Sztuczne serce – wczoraj, dziś, ale czy jutro?” jest przełożony na późniejszy termin.

Tytuł projektu:

Wpływ stylu życia na sprawność fizyczną uczniów szkół ponadpodstawowych – pokolenia Z

Opiekun naukowy projektu:

prof. dr hab. inż. Robert Michnik

Opiekunowie pomocniczy:

mgr inż. Piotr Szaflik, mgr inż. Hanna Zadoń

Cel projektu:

Celem projektu jest przeprowadzenie badań biomechanicznych pozwalających na ocenę wpływu stylu życia na sprawność funkcjonalną oraz równowagę  uczniów szkół ponadpodstawowych. Przeprowadzenie badań pozwoli na uzyskanie informacji o funkcjonowaniu narządu ruchu młodego pokolenia.

Motywacja do podjęcia tematu projektu:

Obecnie występujące wzorce dotyczą pokoleń, dla których aktywność fizyczna była normą a siedzący tryb życia był nie do zaakceptowania. Jednak obecna młodzież wychowywana jest od najmłodszych lat przed telewizorami, komputerami, tabletami wymuszając przyjmowanie pozycji siedzącej, co z pewnością wpływa na ukształtowanie ich narządu.   Podjęcie tej tematyki jest niezmiernie ważne, ponieważ istnieje potrzeba uzupełnienia dotychczasowych informacji o ogólnym stanie układu mięśniowego u młodych osób.

Metodyka badań:

W ramach projektu zostały przeprowadzone badania ankietowe oraz badania doświadczalne wśród uczniów Uniwersyteckiego I Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Chorzowie.

W ramach projektu przeprowadzono ankietę, której celem było określenie świadomości dot. zdrowego stylu życia oraz poziomu aktywności fizycznej licealistów. Pytania w kwestionariuszu dotyczyły m.in.: dziennej liczby godzin snu, wypijanej wody, liczby kroków oraz zalecanej tygodniowej aktywności fizycznej. W badaniach ankietowych wzięło udział łącznie 72 osoby.

W kolejnym etapie projektu przygotowano metodykę badań doświadczalnych. Celem jednego z badań było określenie postawy ciała. Wykorzystano platformę dynanometryczną (platforma Zebris FDM-S) umożliwiającą pomiar dystrybucji obciążeń działających na stopy, ocenę stabilności posturalnej oraz asymetrii obciążeń działających na prawą i lewą stronę ciała. Osoba badana znajdowała się na platformie ze stopami ustawionymi na szerokość bioder, kończyny górne były swobodnie opuszczone w dół. Badanie odbywało się trzykrotnie: przy oczach otwartych, oczach zamkniętych oraz podczas pisania smsa. W celu zbadania stabilności analizie poddano następujące parametry: długość i średnią prędkość ścieżki środku nacisku, obciążenie prawej oraz lewej kończyny, jak również przodo- i tyłostopia oraz pole elipsy.

W kolejnym etapie te same osoby wykonywały test Up and Go umożliwiający określenie sprawności funkcjonalnej. W trakcie testu na ciele badanej osoby umieszczono inercyjne czujniki ruchu firmy Noraxon. Wykorzystanie czujników umożliwiło określenie kinematyki chodu w trakcie tego testu oraz prostych czynności takich jak wstawanie i siadanie z krzesła oraz obrót. Analizie poddano czasy poszczególnych etapów ruchu.

 

Rysunek 1. Badania doświadczalne: a) stabilografia

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie