Start - Aktualnosci

Nowatorski projekt PBL zrealizowany przez studentów na naszym Wydziale
Studenci sem. 7 kierunku Automatyka i Informatyka Przemysłowa na Wydziale Górnictwa, Inżynierii Bezpieczeństwa i Automatyki Przemysłowej: Mateusz Kaszuba, Daniel Kosubek-Martyniak, Patryk Brzoza i Damian Gawlik wraz z Jakubem Krzusem – studentem sem. 7 kierunku Mechatronika na Wydziale Elektrycznym opracowali oraz wykonali stanowisko zrobotyzowane do rozgrywek szachowych. Wykorzystany został w tym celu robot przemysłowy Fanuc ER-4iA zainstalowany na mobilnym stanowisku dydaktycznym znajdującym się w Laboratorium robotyki przemysłowej i inżynierii odwrotnej na Wydziale Górnictwa, Inżynierii Bezpieczeństwa i Automatyki Przemysłowej Politechniki Śląskiej.
Robot szachowy w akcji
Do realizacji rozgrywek szachowych zastosowano Open Sourceowy silnik do gier szachowych, zaimplementowany w opracowanym przez studentów, autorskim oprogramowaniu. Oprogramowanie to, zainstalowane na komputerze mini-PC, wypracowuje ruchy bierek na szachownicy z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji. Zbudowany interfejs HMI pozwala na wprowadzanie ruchów przez gracza – człowieka. Zarówno ruchy bierek szachowych wprowadzane przez człowieka, jak i te wypracowywane przez komputer realizowane są przez ramię robota, który został w tym celu specjalnie zaprogramowany. Komunikacja sterownika robota z komputerem mini-PC realizowana jest z wykorzystaniem łącza Ethernetowego.
Interfejs komunikacyjny z graczem (HMI)
Po wielogodzinnych testach zachowania się robota oraz systemu komputerowego analizującego sytuację na szachownicy i wypracowującego ruchy bierek szachowych, rozegrano pierwszą partię szachów. Uwieńczeniem prac była rozgrywka szachowa przy udziale dr ing. Jaroslava Meleckiego – zawodnika klubu Dolni Benesov (Czechy) i jednocześnie pracownika Katedry Konstrukcji Maszyn na VSB-TUO w Ostrawie, który był również konsultantem merytorycznym projektu. Doświadczenie zawodnicze naszego gracza sprawiło, że zwycięzcą pojedynku z maszyną został człowiek. W przebiegu tej niezwykle pasjonującej i pełnej zwrotów akcji gry były jednak momenty, w których sztuczna inteligencja osiągała przewagę. Wynik rozegranej partii szachów ważył się więc do samego końca. Tym razem człowiek okazł się lepszy od sztucznej inteligencji.
Autorzy projektu – od lewej: w drugim rzędzie: Damian Gawlik, Mateusz Kaszuba, w pierwszym rzędzie: Daniel Kosubek-Martyniak, Patryk Brzoza, Jakub Krzus
Projekt studencki pt.: „Wykorzystanie robota przemysłowego wspomaganego sztuczną inteligencją do rozgrywek szachowych” został zrealizowany w ramach kształcenia zorientowanego projektowo – PBL (VIII konkurs), w Katedrze Mechanizacji i Robotyzacji Górnictwa pod kierunkiem dr hab. inż. Piotra Cheluszki, prof. PŚ oraz mgr inż. Grzegorza Głuszka.
Aktualności
Pokaż wszystkie

Więcej aktualności Mniej aktualności
Wydarzenia
Pokaż wszystkieWspółpraca:

Santander Universidades to jeden z fundamentów społecznego zaangażowania Banku Zachodniego BZWBK oraz Grupy Santander.
Współpraca:

Santander Universidades to jeden z fundamentów społecznego zaangażowania Banku Zachodniego BZWBK oraz Grupy Santander.