A A+ A++

Projekty PBL

Zautomatyzowana i bezobsługowa ocena stanu technicznego wielkogabarytowej konstrukcji inżynierskiej pod względem identyfikacji oraz lokalizacji uszkodzeń Celem projektu jest projekt oraz wykonanie kołowego robota mobilnego umożliwiającego ocenę stanu technicznego wielkogabarytowej konstrukcji inżynierskiej pod względem identyfikacji oraz lokalizacji uszkodzeń.

Zautomatyzowana i bezobsługowa ocena stanu technicznego wielkogabarytowej konstrukcji inżynierskiej pod względem identyfikacji oraz lokalizacji uszkodzeń

Celem projektu jest budowa bezzałogowej wielowirnikowej platformy latającej (BPL) zdolnej do przeprowadzenia diagnostyki dużych konstrukcji budowlanych, w szczególności mostów. Nośnikiem urządzenia dokonującego inspekcji będzie platforma wielowirnikowa o parametrach zapewniających wymagany udźwig i pozwalających na przetransportowanie jednostki diagnostycznej do wskazanego przez operatora miejsca oględzin. Podczas dokonywania czynności diagnostycznych muszą być spełnione określone warunki środowiskowe, a mianowicie platforma musi pozostać w bezruchu. Taką funkcjonalność zapewni moduł wykonany w formie stelaża mocowanego do ramion wielowirnikowca z zamontowanymi na nim przyssawkami pneumatycznymi, pozwalającymi na tymczasowe przytwierdzenie BPL do konstrukcji żelbetowej.

 
 

Prototyp napędu turbinowego o sterowalnym wektorze ciągu dla daleko-zasięgowego bezzałogowego samolotu VTOL

Celem projektu jest budowa prototypu napędu turbinowego o sterowalnym wektorze ciągu dla daleko-zasięgowego samolotu pionowego startu i lądowania. Budowa prototypu wymaga opracowania systemu wektorowania ogonowego układu napędowego oraz dedykowanego systemu stabilizacji i sterowania samolotu VTOL. Prototyp turbinowego układu napędowego powstanie na bazie wysokowydajnych energooszczędnych silników elektrycznych. Prace obejmują również  modelowania aerodynamiki napędu turbinowego z wykorzystaniem komputerowej analizy mechaniki płynów CFD. Zadaniem studentów jest zaplanowanie cyklu projektowego, przeprowadzenie obliczeń i wykonanie symulacji CFD, a następnie budowa prototypu systemu napędowego. W końcowym etapie zespół projektowy przeprowadzi próby w locie zbudowanego systemu napędowego, zintegrowanego z samolotem VTOL. W przyszłości samolot VTOL z takim napędem może znaleźć zastosowanie w transporcie ładunków o wysokim priorytecie i minimalnym czasie realizacji, np. transport transplantów.

Moduł zrzutu szczepionek dedykowany dla bezzałogowych platform latających

Celem projektu był projekt oraz wykonanie modułu sprzętowo-programowego, zintegrowanego z bezzałogową platformą latającą dedykowanego do celów weterynaryjnych.

Projekt jest odpowiedzią na zgłaszane zapotrzebowanie ze strony instytucji otoczenia społeczno-gospodarczego. Z badań prowadzonych przez PGL Lasy Państwowe wynika, że lisy są głównymi nosicielami wirusa wścieklizny. Jednym z najskuteczniejszych sposobów walki z tą chorobą są szczepionki zrzucane z pilotowanych awionetek do miejsc bytowania lisów – lasy i łąki. Szczepionka w postaci małych kostek jest zrzucana z samolotu w ustalonej ilości dawek na 1 km2. W ocenie zespołu projektowego można zaproponować alternatywne rozwiązanie z wykorzystaniem bezzałogowej platformy latającej

 
 

Zastosowanie technik lokalizacji przestrzennej 
w diagnostyce konstrukcji budowlanych  
z wykorzystaniem drona. 

Celem projektu jest wykonanie oprogramowania na system wbudowany, zapewniającego automatyczne nawigowanie drona względem dużych konstrukcji budowlanych,
w szczególności mostów, poddawanych procesowi diagnostycznemu. Podczas realizacji projektu zastosowano techniki lokalizacji przestrzennej, w szczególności zastosowanie metod przyrostowych, w tym lokalizacji odometrycznej, nawigacji inercyjnej i wizyjnej. Nośnikiem urządzenia dokonującego inspekcji jest platforma wielowirnikowa, opracowana w ramach III edycji projektu PBL. Opracowany system wykorzystujący techniki lokalizacji przestrzennej został z pozytywnym skutkiem poddany testom w warunkach rzeczywistych. Rozwój proponowanej w projekcie metody automatycznego nawigowania oraz zastosowanie opracowanej
w I edycji PBL techniki diagnostycznej, pozwoli na nieniszczące oraz całościowe badanie jakości zespolenia nakładek wzmacniających FRP na elementy konstrukcyjne.

 

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie