Transformacja cyfrowa wymaga fundamentalnych zmian we wszystkich aspektach działalności przedsiębiorstwa. Organizacje muszą przeorientować swój model biznesu, strategię, zdolności organizacyjne oraz procesy biznesowe aby były zdolne do tworzenia wartości w całym cyklu życia produktu.
Świadomość kadry menadżerskiej odnośnie koniecznych zmian czy stworzona wizja to ważny, ale „jedynie” pierwszy krok w transformacji cyfrowej przedsiębiorstwa. Kolejnym jest wypracowanie mapy drogowej tej transformacji, która zależeć będzie od obecnego poziomu dojrzałości wdrożonych już elementów składających się na Przemysł 4.0. Jednak, jak pokazują wyniki badań menadżerowie mają problem z określeniem swojego obecnego stanu rozwoju w odniesieniu do wizji Przemysłu 4.0 i w konsekwencji nie potrafią zidentyfikować konkretnych obszarów działań, programów i projektów. Potrzebne są nowe metody i narzędzia, które zapewnią wytyczne i wsparcie w dostosowaniu strategii i operacji biznesowych do koncepcji Przemysłu 4.0.
Stąd podobszar „Cyfrowa transformacja – modele dojrzałości, modele biznesu” obejmuje badania z zakresu modeli oceny dojrzałości cyfrowej przedsiębiorstw, identyfikacji wzorców ścieżek transformacji, identyfikacji czynników sukcesu/dobrych praktyk takiej transformacji oraz pomiaru osiąganych z tego korzyści dla producentów i klientów, innowacyjnych modeli biznesu, strategii oraz wymaganych zdolności organizacyjnych.