Jak wyglądają studia na kierunku Transport Kolejowy?
Spójrzmy bardziej szczegółowo na to, co będziecie robić w kolejnych latach studiów na kierunku Transport Kolejowy.
I rok to mozolny rozruch Waszej edukacji klasycznymi, politechnicznymi zajęciami. Są one niezbędne dla zdobycia porządnego, technicznego wykształcenia. Obejmują one:
- przedmioty podstawowe: matematykę i fizykę,
- przedmioty kierunkowe: metrologię, grafikę inżynierską i rysunek techniczny, inżynierię materiałową, elektrotechnikę i elektronikę czy wstęp do programowania.
Poza przedmiotami o profilu inżynierskim, w programie I roku jest także język obcy oraz przedmioty humanistyczno-społeczne, takie jak: techniki i narzędzia komunikacji, etyka i ochrona własności intelektualnej czy podstawy ekonomii. Z mniej oczywistych przedmiotów warto zwrócić uwagę na rozpoczynający się na I roku Projekt PBL (ang. "Project-based learning"), wzmacniający umiejętności interdyscyplinarnego projektowania w zespole. Wyżej wymienione przedmioty pozwalają spojrzeć na zagadnienia inżynierskie z pewnego dystansu oraz zdobyć tak cenione przez pracodawców umiejętności miękkie. Chcemy podkreślić, że wiedza i umiejętności zdobyte podczas I roku przydadzą się Wam podczas kolejnych lat studiów.
Poza programem zajęć, odbędą się także spotkania zapoznawcze z przedstawicielami branży kolejowej oraz wycieczki i wyjazdy studyjne do firm z branży kolejowej. Zachęcamy również do zaangażowania się w prace katedralnego koła naukowego S.K.N. Creative Academic Design (SKN C.A.D.).
Drugi semestr I roku to także szansa na zdobycie pierwszych szlifów w branży kolejowej podczas 3-miesięcznych (czerwiec-sierpień) praktyk zawodowych w ramach dualnego programu studiów. Szansa, nie obowiązek - praktyki te są fakultatywne. Może jednak warto już na tym etapie zacząć zbierać doświadczenie zawodowe?
---
W II rok wjeżdżamy już nieco rozpędzeni i uzbrojeni w wiedzę teoretyczną. Czas zatem na podstawy kolejnictwa. Na podstawach jednak nie kończymy – czekają na Was: diagnostyka w transporcie szynowym, materiały inżynierskie dla kolejnictwa, automatyka czy badania operacyjne. To nie koniec szynowych wątków. Podczas trzeciego semestru możecie wybrać dwa z czterech przedmiotów:
- infrastrukturę transportu kolejowego lub środki transportu szynowego,
- publiczny transport zbiorowy i ochrona przed hałasem.
Z kolei podczas czwartego semestru macie wybór pomiędzy:
- podstawami zarządzania w przedsiębiorstwach kolejowych oraz zarządzaniem ryzykiem w branży kolejowej,
- logistyką w transporcie kolejowym oraz organizacją i technologią przewozów kolejowych.
Kontynuujemy również zajęcia z języka obcego, elektrotechniki i elektroniki oraz rozpoczynamy bardzo ważne zajęcia ogólnoinżynierskie, m. in. z mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów oraz podstaw konstrukcji.
II rok to także okazja do kolejnych praktyk zawodowych wynikających z dualnego programu studiów (czerwiec-sierpień). One również nie są obowiązkowe - jeśli się jednak zdecydujecie, chętnie pomożemy w wyborze firmy z branży kolejowej.
---
Przed III rokiem studiów należy wybrać specjalność. Oferujemy dwie:
- Budowę i Eksploatację Pojazdów Szynowych,
- Projektowanie i Utrzymanie Infrastruktury Transportu Kolejowego.
---
Pierwsza połowa III roku to pełna prędkość przedmiotów specjalistycznych:
- Budowa i Eksploatacja Pojazdów Szynowych:
- budowa pojazdów szynowych, diagnostyka pojazdów szynowych, eksploatacja pojazdów szynowych, komputerowe wspomaganie w projektowaniu pojazdów szynowych, napędy i sterowanie w pojazdach szynowych, teoria ruchu pojazdów szynowych, układy hamulcowe w pojazdach szynowych,
- Projektowanie i Utrzymanie Infrastruktury Transportu Kolejowego:
- systemy zasilania i sieć jezdna, kolejowe obiekty inżynierskie, narzędzia komputerowe do projektowania dróg szynowych, projektowanie linii kolejowych i stacji, projektowanie systemów sterowania ruchem kolejowym, urządzenia sterowania i nadzoru ruchu kolejowego, utrzymanie i diagnostyka infrastruktury kolejowej.
Druga połowa III roku to 6-miesięczna, obowiązkowa praktyka zawodowa. Jest to okazja do nabycia praktycznych umiejętności poza murami uczelni. Warto je również traktować jako szansę na nawiązanie kontaktu z przyszłym pracodawcą - wielu naszych studentów dostaje już na tym etapie propozycję pracy w branży. Możecie wybierać spośród:
- przedsiębiorstw produkujące tabor szynowy, m.in. Alstom-Konstal w Chorzowie, PESA w Bydgoszczy, NEWAG w Nowym Sączu, ZNTK w Mińsku Mazowieckim, CHEMET w Tarnowskich Górach, Siemens Mobility,
- zarządców infrastruktury kolejowej, m.in. PKP Polskie Linie Kolejowe czy InfraSilesia
- przewoźników kolejowych, m.in. PKP Intercity, Koleje Śląskie, PKP Cargo, DB Cargo,
- administracji państwowej: Urząd Transportu Kolejowego, Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych,
- organizatorów i operatorów transportu publicznego, m.in. Tramwaje Śląskie, Zarząd Transportu Metropolitalnego i ich odpowiedniki w całej Polsce,
- producentów automatyki kolejowej, m.in. Alstom ZWUS w Katowicach, Thales, Zakłady Automatyki Kombud czy Kolejowe Zakłady Automatyki.
Co ważne, miejsce praktyk zapewnia uczelnia. Co być może jeszcze ważniejsze, jesteśmy otwarci na Wasze propozycje co do zakładu w obszarze transportu szynowego, także w pobliżu Waszego miejsca zamieszkania. To przecież nie problem, że jeszcze nikt z naszych studentów nie odbywał w nim praktyk.
---
IV rok to powolne zbliżanie się do celu: tytułu inżyniera. Czas zatem na ostatnie przedmioty: systemy transportowe, interoperacyjność taboru kolei europejskich, zużycie i dekohezja materiałów oraz metody optymalizacji. Oprócz nich, możecie wybrać dwa z czterech przedmiotów:
- koleje dużych prędkości lub kontrola jakości w systemach produkcyjnych,
- systemy pokładowe w transporcie szynowym lub zaawansowane systemy mechatroniczne.
Niezwykle istotne i przydatne w branży kolejowej są także dwa przedmioty prowadzone w języku angielskim: electronics and measuring techniques oraz integrated management systems - quality, environment, safety.
Ostatni semestr to także czas na pisanie projektu inżynierskiego, który ma mieć charakter poznawczo-aplikacyjny. Specyfiką kierunku jest to, że jego tematyka wynika wprost z zagadnień realizowanych podczas praktyk zawodowych. Projekt ten wykonywany jest samodzielnie pod kierunkiem wybranego pracownika dydaktyczno-naukowego. W niedługim czasie po złożeniu projektu następuje jego obrona, której efektem jest nadanie tytułu inżyniera.
---
Co dalej?
Staramy się dać możliwość obrony projektu inżynierskiego w takim terminie, który umożliwi Wam udział w rekrutacji na 1,5-roczne studia magisterskie prowadzone na Wydziale Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej. Pozwalają one kontynuować studia w specjalnościach kolejowych na kierunku Transport: Eksploatacja Pojazdów Szynowych i Systemy Informatyczne Kolei (studia stacjonarne) oraz Sterowanie Ruchem Kolejowym (studia niestacjonarne).
Nie jest to jednak obowiązkowe - już tytuł inżyniera daje Wam wykształcenie wyższe i dużo możliwości atrakcyjnej pracy w branży transportu szynowego.
Chcesz wiedzieć więcej? Zobacz <<ścieżki kariery>> po kierunku Transport Kolejowy lub zobacz często zadawane pytania <<FAQ>>.