A A+ A++

Rozstrzygnięcie konkursu "O nauce po ludzku"

Jak zbliżyć naukę do ludzi? Z takim zadaniem mierzyli się uczestnicy IV odsłony konkursu „O nauce po ludzku”, organizowanego przez Centrum Popularyzacji Nauki Politechniki Śląskiej, a także zainicjowanej po raz pierwszy wersji skierowanej do licealistów: „O nauce po ludzku – miniatura ALO”. 27 i 28 stycznia odbyły się uroczyste spotkania władz Uczelni z laureatkami, podczas których nastąpiło wręczenie nagród.

Wprowadzenie w trudne naukowe pojęcia, a także zainteresowanie światem nauki to cel, który przyświeca konkursowi „O nauce po ludzku”. Zadaniem uczestników przedsięwzięcia jest opracowanie artykułu popularnonaukowego na wybrany przez siebie temat. Warunek, jaki trzeba spełnić, to jak najlepsze przedstawienie w prosty i precyzyjny sposób zagadnienia lub tematyki badań.

– Popularyzacja i upowszechnianie nauki to jeden z celów Politechniki Śląskiej. Poprzez prezentację intelektualnych osiągnięć, a zwłaszcza wynalazków, badacze mogą wskazywać na ważną rolę tej dziedziny w życiu każdego człowieka, a przy tym wspierać działania na rzecz wzmocnienia rozpoznawalności Uczelni. Cieszę się, że tak wielu młodych naukowców chętnie angażuje się w promocję nauki – powiedział prof. Tomasz Trawiński, Prorektor ds. Infrastruktury i Promocji.

W tym roku po raz pierwszy przedsięwzięcie zostało zrealizowane również w wersji dla licealistów. Dwie zwycięskie prace – autorstwa uczennic z ALO w Gliwicach i ALO w Rybniku – zostały poświęcone tematyce zależności między mikrobiomem a samopoczuciem i zachowaniem człowieka.

– Chcemy, aby uczniowie liceów integrowali się z Politechniką Śląską, a przede wszystkim posmakowali trochę nauki – stąd ten konkurs. Popularyzacja nauki to także pokazanie Uczelni. Jednak nie w formie reklamy, a informując o tym, co  najciekawsze, i co przemawia do młodych ludzi. Jeśli coś odbieramy jako bliskie dla nas, zrozumiałe, wtedy łatwiej jest zrozumieć świat i mechanizmy, które nim rządzą. To także korzyść dla Uczelni – mamy wtedy szansę na pozyskanie najlepszych kandydatów. Jak pokazują różne publikacje – jeśli w danym regionie czy mieście funkcjonuje dobra uczelnia, przyciągająca zdolnych studentów, a potem absolwentów, to w perspektywie 100 czy 200 lat ten obszar rozwija się dużo szybciej niż inne, gdzie takich możliwość nie ma – mówi prof. dr hab. inż. Bogusław Łazarz, Prorektor ds. Ogólnych.

Uczniowie ALO mówią o nauce po ludzku

Na konkurs „O nauce po ludzku – miniatura ALO” wpłynęło 8 prac, z każdego ALO po 4 teksty. Autorzy artykułów poruszali zagadnienia związane z astronomią, mikrobiologią, botaniką i zoologią. O przyznaniu dwóch równorzędnych, pierwszych nagród zdecydowała komisja konkursowa w składzie: dr hab. Aleksandra Ziembińska-Buczyńska, prof. PŚ, dr hab. Renata Frączek, dr hab. inż. Małgorzata Kokowska-Pawłowska, dr Małgorzata Borysławska, dr Anna Węgrzyn, dr Małgorzata Szymaszek, dr Joanna Malara oraz mgr Renata Klimek-Kowalska.

Spośród prac zgłoszonych przez uczniów ALO Gliwice wybrano artykuł „Jelita czy mózg - co nami steruje?” autorstwa Natalii Kużdżał. – Czytając jedną z wielu książek o genetyce natknęłam się na przypis mówiący o tym, jak bakterie w jelitach mogą wpływać na to, jacy jesteśmy, na stan naszej psychiki, na przyszłe schorzenia lub na te, na które teraz cierpimy. To, co jemy wpływa na to, jakie mamy bakterie. Dajemy im pożywkę. Wiele mówi się o tym, że zdrowe żywienie jest ważne, ale co to tak naprawdę znaczy? Już mało kto może na to odpowiedzieć, dlatego stwierdziłam, że chce być jedną z tych, którzy będą potrafili to zrobić. I zachęcam innych, żeby tez byli w stanie na to odpowiedzieć – mówi Natalia Kużdżał. Podobny temat podjęła Anna Nowak, licealistka z ALO Rybnik, w zwycięskim tekście pt. „Mikrobiom jelitowy a zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka”. jestem fanką jelit, interesuję się anatomią. Miałam taka potrzebę opowiedzenia światu o nich.Udało się, więc jestem szczęśliwa – mówi Anna Nowak.

Wyzwanie związane z zaprezentowaniem zagadnień naukowych w przystępnej formie dotychczas było skierowane do studentów, doktorantów i pracowników Politechniki Śląskiej. Z inicjatywą przeniesienia idei konkursu na szczebel licealny była dr Małgorzata Borysławska, Dyrektor Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w Gliwicach. W planach jest przygotowanie publikacji z pracami konkursowymi, a także uruchomienie koła „O nauce po ludzku”, którego członkowie będą szlifować swój warsztat w zakresie pisania tekstów popularnonaukowych. – Praca w kole będzie pełnić ważną rolę w staraniu się o przyjęcie do programu mentorskiego „Rozwiń skrzydła”. Uczniowie, aby do niego aplikować, muszą w zaprezentować swoje zainteresowania naukowo-badawcze i w jakiś sposób je udowodnić. Praca w kole „O nauce po ludzku” jest idealnym sposobem na to, by to zrobić – mówi dr M. Borysławska, Dyrektor ALO w Gliwicach.
Jak zapewnia Krzysztof Lazaj, Dyrektor ALO w Rybniku, konkursu spotkał się z dużym zainteresowaniem uczniów. Wielu z nich to pasjonaci, osoby, które maja bardzo specyficzne zainteresowania z zakresu biologii, fizyki, astronomią. Konkurs umożliwił pokazanie swoich zainteresowań szerszemu gremium. Uczniowie mieli jeden problem –sama form publikowania pracy jako popularnonaukowej wymusza inne podejście niż w przypadku przygotowywania prezentacji na zajęcia czy referatu. W tym była rola koordynatora, który podpowiadał, co należy zrobić, żeby z dość surowej, naukowej formy przejść do takiej popularnonaukowej – wyjaśnia.

Konkurs odbył się pod patronatem Centrum Popularyzacji Nauki oraz Biblioteki Politechniki Śląskiej.

O robocie, nerkach i niewidzialnych inżynierach

Wprowadzenie w trudne naukowe pojęcia, a także zainteresowanie światem nauki to cel, który przyświeca konkursowi „O nauce po ludzku”. Zadaniem uczestników przedsięwzięcia jest opracowanie artykułu popularnonaukowego na wybrany przez siebie temat. Warunek, jaki trzeba spełnić, to jak najlepsze przedstawienie w prosty i precyzyjny sposób zagadnienia lub tematyki badań.

Wśród nagrodzonych w IV edycji konkursu znalazły się doktorantki oraz absolwentka Politechniki Śląskiej:

I miejsce – Eryka Probierz, doktorantka Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki, autorka artykułu „Przychodzi robot na kozetkę… Emocje i moralność robotów społecznych”;

II miejsce – Anna Taratuta, doktorantka Wydziału Inżynierii Biomedycznej, autorka artykułu „Zminiaturyzowana sztuczna nerka”;

III miejsce – Klaudia Sobczak, absolwentka Wydziału Chemicznego, autorka artykułu „Niewidzialni inżynierowie”.

W spotkaniu wzięli udział Prorektor ds. Infrastruktury i Promocji dr hab. inż. Tomasz Trawiński, prof. PŚ, oraz Dyrektor Centrum Popularyzacji Nauki dr hab. Aleksandra Ziembińska-Buczyńska, prof. PŚ.

– Rozwijamy się szybko i nie zawsze jesteśmy w stanie zagłębić się w dany temat. Jeśli ja jestem specjalistą z jednej dziedziny, a ktoś z innej, i oboje zaczniemy mówić żargonem to się nie porozumiemy. Mówienie po ludzku o tym, co się robi, ułatwia kontakty, również między fachowcami. Jako Uczelnia jesteśmy tak bardzo zróżnicowani merytorycznie, że znajduje to odzwierciedlenie w tych pracach, które napływają na konkurs – mówi prof. A. Ziembińska-Buczyńska.

Podczas wydarzenia zwyciężczynie konkursu opowiedziały o prowadzonych przez siebie badaniach, które stanowiły inspirację do popularnonaukowych artykułów. 

Konkurs „O nauce po ludzku” odbył się pod honorowym patronatem Prorektora ds. Infrastruktury i Promocji Politechniki Śląskiej. Patronat merytoryczny objęło Stowarzyszenie „Rzecznicy Nauki”, natomiast patronat medialny – czasopismo popularnonaukowe „Focus”.

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie