Robopies pomaga dzieciom

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
tlo 1

Nie gryzie i wygląda prawie jak tradycyjny piesek – ReXio z Politechniki Śląskiej potrafi jednak znacznie więcej niż jego czworonożni przyjaciele. Ten niezwykły robot może wkrótce zrewolucjonizować podejście do terapii i rehabilitacji, zwłaszcza u dzieci.

Z wyglądu przypomina zwykłego pieska, choć ReXio wcale zwyczajny nie jest. Formalnie psi robot jest czworonożną platformą kroczącą Unitree Go1 Edu.

Robopies jest bardzo zaawansowaną platformą do badań i rozwoju systemów autonomicznych w dziedzinie interakcji robot-człowiek, SLAM i transportu. Wyposażony w liczne czujniki, w tym kamery, lidary i czujniki siły nacisku w łapach, robot może poruszać się w złożonym otoczeniu, unikać przeszkód oraz wykonywać złożone zadania. Jego konstrukcja umożliwia łatwe montowanie dodatkowych akcesoriów, co pozwala na dostosowanie go do eksperymentów, projektów oraz terapii z dziećmi. ReXio jest także programowalny, co umożliwia rozwijanie własnych algorytmów i aplikacji w dziedzinach takich jak robotyka czy też sztuczna inteligencja.

Liderką projektu rozwijającego możliwości wykorzystania robo pieska jest inż. Julia Nowak, studentka Wydziału Mechanicznego Technologicznego.

– Zawiązaliśmy już współpracę ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym z Dąbrowy Górniczej, gdzie testowaliśmy, jak na robopieska reagują dzieci i jakie przynosi to efekty – wyjaśnia Julia.

– Terapia polega na tym, że przyjeżdżamy z platformą ReXio do dzieci i w formie pokazowej prezentujemy jego umiejętności. Dzieci mogą swobodnie go dotykać i bawić się z nim. Proponujemy też zajęcia indywidualne. Wtedy dzieci wchodzą do gabinetu na określony czas, sprawdzana jest ich reakcja i rodzaj kontaktu z robopsem – dodaje studentka.

Roboterapia, to nic innego jak terapia z użyciem różnego rodzaju robotów, cobotów oraz platform kroczących, co jest innowacyjnym podejściem w rehabilitacji oraz podczas zajęć terapeutycznych. Taka terapia może być wykorzystywana do wspomagania pacjentów w procesie leczenia, poprawy funkcji motorycznych, poznawczych oraz emocjonalnych. Roboty mogą być stosowane w różnych dziedzinach medycyny, takich jak fizjoterapia, terapia zajęciowa, neurorehabilitacja czy terapia dzieci z autyzmem, oferując precyzyjne, kontrolowane i powtarzalne ćwiczenia oraz interaktywne sesje terapeutyczne, które mogą być dostosowane do indywidualnych potrzeb pacjenta.

– Przeprowadzenie badań pozwoliło nam na określenie pozytywnego wpływu wykorzystania robopsa ReXio w terapiach dzieci z niepełnosprawnościami, co potwierdziło się w każdym z dotychczasowych przypadków indywidualnej oraz grupowej pracy z dziećmi – zapewnia liderka projektu i potwierdza kontynuowanie prac nad rozwojem tej dziedziny.

Opiekunem projektu zajmującego się rozwojem platformy kroczącej jest prof. Piotr Przystałka. Cała przygoda z ReXio w roli głównej zaczęła się w 2022 roku. Robopsa zakupiono ze środków pozyskanych w ramach Małego Grantu Rektora. Możliwości wykorzystania tego niezwyczajnego robota pojawiły się z czasem. Dziś członkowie koła SKN AI-METH poszerzają badania w zakresie roboterapii o nowe pomysły.

W ramach środków IDUB podjęto się realizacji dodatkowego przedsięwzięcia: współpracując z firmą ForControl Automatyka Przemysłowa złożono temat „Roboterapia – zastosowanie nowoczesnych technologii w terapii dzieci z niepełnosprawnościami, budowa prototypu stanowiska z robotem typu cobot”.
Studenci nie mają wątpliwości, że był to strzał w dziesiątkę.

fot. Maciej Mutwil (46)

– Głównym celem projektu było opracowanie rozwojowego stanowiska edukacyjnego, mającego zastosowanie w pracy z dziećmi. Nauka robotyki na wykonanym prototypie stanowiska edukacyjnego polegałaby na zapoznaniu dzieci z podstawowymi mechanizmami działania robota, manipulatora, co miałoby pozytywny wydźwięk na przystosowanie dziecka do uczestnictwa w rehabilitacji, w której wykorzystywane są roboty wspierające – tłumaczy doktorant mgr inż. Łukasz Gałeczka, który także bierze udział w projekcie badawczym nt. roboterapii.

– Celem, który chcielibyśmy w ten sposób osiągnąć, byłoby wykorzystanie tej platformy do niwelowania strachu i barier przed wizytami w gabinetach. Pokazujemy sprzęt podobny do tego, który dzieci spotkać mogą podczas wizyt stomatologicznych, wizyt w szpitalach, ośrodkach zdrowia i w ten sposób oswajamy ich z tą aparaturą. Często jest tak, że aby dzieci skorzystały z pomocy dentysty muszą być naszprycowane lekami uspokajającymi, otępiającymi, przeciwbólowymi, nie wspominając już o przypadkach, gdy dzieci muszą być skrępowane, a zabiegi mogą być wykonane jedynie przy całkowitym znieczuleniem. Dzięki roboterapii strach da się oswoić – wyjaśnia Łukasz Gałeczka.

Projektem już zainteresowały się firmy z sektora medycznego, bo nowoczesna roboterapia może zmienić oblicze rehabilitacji. Jednak, żeby rozwijać prace badawcze w tym projekcie potrzebni są inwestorzy. Studenci Julia i Łukasz, w roboterapię angażują swój czas i energię, bo chcą realnie pomagać dzieciom.

tekst: Katarzyna Siwczyk
zdjęcia: Tomasz Stokłosa, Jan Szady

Tekst pochodzi z Biuletynu 6 (366) 2024

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie