A A+ A++
photo
Autor: System Publikacja: 11.08.2016

Naukowcy zminimalizują skutki uderzeń piorunów

Naukowcy z Politechniki Śląskiej, Politechniki Warszawskiej i Uniwersytetu w Porto opracowali wspólnie materiał dla zewnętrznych elementów poszycia samolotu, które minimalizują skutki uderzeń piorunów. Materiał oparty na polimerach przewodzących pomyślnie przeszedł próby wysokonapięciowe i wysokoprądowe.

Celem wspólnego przedsięwzięcia naukowców z Politechniki Śląskiej, Politechniki Warszawskiej i Uniwersytetu w Porto było opracowanie nowego materiału dla zewnętrznych elementów poszycia samolotu, które spełniałyby wymagania wytrzymałościowe stawiane tego typu konstrukcjom i jednocześnie minimalizowałyby skutki uderzeń piorunów. W wyniku prac, w które zaangażowani byli dr hab. inż. Andrzej Katunin z Wydziału Mechanicznego Technologicznego Politechniki Śląskiej (kierownik projektu), dr inż. Katarzyna Krukiewicz i dr inż. Roman Turczyn z Wydziału Chemicznego naszej uczelni, a także dr inż. Przemysław Sul i dr inż. Andrzej Łasica z Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej oraz dr Giuseppe Catalanotti z Wydziału Inżynierii Mechanicznej Uniwersytetu w Porto (obecnie pracujący w Queen's University of Belfast), powstał nowy materiał oparty na polimerach przewodzących. Specyficzna budowa tego rodzaju związków chemicznych pozwala nadać stworzonemu przez naukowców materiałowi cechy przewodnika elektrycznego, przy jednoczesnym zachowaniu wytrzymałości i lekkości elementów poszycia samolotu. W pracach wspomagających opracowanie materiału uczestniczyli także prof. Aleksander Herega z Odessa National Academy of Food Technologies oraz dr Marcin Bilewicz z Wydziału Mechanicznego Technologicznego Politechniki Śląskiej.
 
Realizowane wspólnie przez naukowców ze Śląska, Warszawy i Porto przedsięwzięcie otrzymało trzecią nagrodę w ostatniej edycji konkursu popularyzatorskiego INTER. Dzięki temu projekt został objęty finansowaniem przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej w ramach projektu SKILLS. Jego wyniki zostały już docenione przez międzynarodowe środowisko naukowe. Kierownik projektu dr hab. inż. Andrzej Katunin został zaproszony z referatem na temat postępów w projekcie do Stambułu na 6th International Advances in Applied Physics and Materials Science Congress & Exhibition. Referat zespołu projektowego wygłoszony podczas International Conference on Advancements in Aeromechanical Materials for Manufacturing w Hyderabadzie w Indiach zdobył natomiast nagrodę "Best Paper Award".
 
Mimo że projekt został oficjalnie zakończony 31 lipca prace nad materiałem opartym na polimerach przewodzących wciąż trwają. Całemu zespołowi gratulujemy dotychczasowych osiągnięć i życzymy powodzenia w kolejnych etapach realizacji przedsięwzięcia.
Udostępnij:fbtwitter

Aktualności

Pokaż wszystkie
photo

SKN Szybkobieżnych Pojazdów Gąsienicowych wypływa na szerokie wody

Krzysztof Kawlewski
2021-05-20 13:30:14
2021-05-20 13:31:28
20.05.2021
photo

Razem z nami wytwarzaj materiały o programowalnych własnościach

Krzysztof Kawlewski
2021-07-01 14:58:32
2021-07-01 15:00:28
01.07.2021
photo

Struktury Inteligentne w Mechatronice – relacja z zajęć

Krzysztof Kawlewski
2021-11-19 16:12:13
2021-11-19 16:16:09
19.11.2021
photo

Kursy i szkolenia dla studentów

Krzysztof Kawlewski
2021-12-08 14:45:12
2021-12-08 14:46:37
08.12.2021

Wydarzenia

Pokaż wszystkie

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie