Start - Aktualności - EKG 2021: – Tanie i trwałe ogniwa paliwowe mogą być przełomem – mówi profesor Bogusław Łazarz

EKG 2021: - Tanie i trwałe ogniwa paliwowe mogą być przełomem – mówi profesor Bogusław Łazarz
Prorektor ds. Ogólnych - prof. dr hab. inż. Bogusław Łazarz był gościem II dnia Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Profesor wziął udział w panelu „Infrastruktura i rozwój elektromobilności”. Wstępem do dyskusji był raport „Niskoemisyjna elektromobilność” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i firmę doradczą KPMG oraz kancelarię SSW.
W Katowicach zakończył się Europejski Kongres Gospodarczy. Odbywające się cyklicznie wydarzenie jak zawsze zgromadziło międzynarodową grupę ekspertów z różnych sektorów gospodarki. Kongres był również okazją do wymiany opinii i kontaktów pomiędzy sferą biznesu a przedstawicielami ośrodków badawczych. Gościem drugiego dnia wydarzenia był między innymi profesor Bogusław Łazarz, który wziął udział w przedpołudniowej dyskusji na temat rozwoju elektromobilności i jej infrastruktury.
Spotkanie w sali konferencyjnej Międzynarodowego Centrum Konferencyjnego w Katowicach miało charakter otwartej debaty na temat dążeń do zwiększenia wykorzystania czystej energii w transporcie. Oprócz Prorektora Politechniki Śląskiej wśród gości znaleźli się Rafał Czyżewski (prezes zarządu GreenWay Polska), Wojciech Drożdż (wiceprezes zarządu ds. innowacji i logistyki ENEA Operator Sp. z o.o.), Bartosz Kubik (współzałożyciel, Ekoenergetyka – Polska S.A., prezes zarządu, EKOEN Sp. z o.o.), Katarzyna Sobótka-Demianowska (Head of Business, Central and Eastern Europe EIT InnoEnergy), a także Artur Warzocha (prezes zarządu TAURON Nowe Technologie). Moderatorami panelu byli Jakub Faryś (prezes PZPM) oraz Mirosław Michna (partner w KPMG).
Przed rozpoczęciem dyskusji prowadzący spotkanie przedstawili wybrane zagadnienia ujęte w raporcie. Wśród nich prym wiodły założenia związane z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu, czyli strategii klimatycznej UE – „Fit for 55”. Z przedstawionego raportu wynika m.in. że liczba rejestracji pojazdów elektrycznych na świecie wzrosła aż o 43% i wynosi 3,2 mln. sztuk. W Polsce również widać zmianę trendów. W pierwszej połowie 2021 roku co czwarty rejestrowany nowy samochód posiadał napęd hybrydowy, a liczba pojazdów elektrycznych zarejestrowanych w 2020 roku osiągnęła 8187 sztuk (wzrost o 201%). Wstępem do rozmów były również dane o liczbie ogólnodostępnych stacji ładowania. W Polsce stan na koniec sierpnia 2021 roku wyniósł 1631 sztuk. Blisko 1/3 z nich to stacje quick charge.
Zapytani o szanse i zagrożenia związane z programem „Fit for 55” paneliści zwracali uwagę na konieczność zdynamizowania europejskiej gospodarki. Bartosz Kubik podkreślał, że w realizacji założeń strategii europejskiej istotne jest sprecyzowanie celów w Polsce oraz odrzucenie działań mniej istotnych. Z kolei profesor Łazarz podkreślił, że rewolucja w zakresie transportu jest szansą dla Politechniki Śląskiej: - Każdą zmianę realizują ludzie. Działamy tak, by dostosować tryb kształcenia do potrzeb rynku oraz rozwijać zainteresowania naszej kadry – mówił. Podkreślił również, że społeczeństwo polskie jest otwarte na zmiany i innowacyjne. Jak zawsze w przypadku znaczących zmian, pojawiły się też kwestie sporne, jak dostępność stacji ładowania w kontekście ilości stacji benzynowych, żywotności i pojemności ogniw. – Są miejsca w Polsce, w których czekamy na realizację przyłącza nawet 2 lata. Mamy też takie, w których warunki w ogóle nie pozwalają na podłączenie stacji do sieci energetycznej – podkreślił Rafał Czyżewski z firmy GreenWay Polska. – Do problemu transformacji energetycznej trzeba podejść kompleksowo. Zastanowić się również jaką energią będziemy ładować samochody. Najlepiej czystą – akcentował profesor Łazarz. Wskazał, że w Polsce dysponujemy możliwościami w zakresie fotowoltaiki i energii wiatrowej. – Trzeba połączyć działania państwowe z sektorem prywatnym, by lepiej rozwinąć sieć ładowania – mówił.
Rozmówcy podkreślali konieczność świadomego i strategicznego działania. Kreując wizję świata za 15 lat słychać było zarówno głosy sceptyczne, jak i hurraoptymistyczne, np. wykorzystanie pojazdów autonomicznych. Profesor Bogusław Łazarz podkreślił, że nie każdego będzie stać na drogi samochód elektryczny. – Czy pojawi się jakaś przełomowa technologia? Tanie i trwałe ogniwa paliwowe mogą być przełomem – dodał.
Wydźwięk wymiany zdań pomiędzy uczestnikami spotkania pozwolił optymistycznie spojrzeć na kwestię elektromobilności w Polsce. Dominowały wypowiedzi wskazujące na pozytywne możliwości w tym zakresie. Nie zabrakło też konstruktywnych uwag, które skłaniały do refleksji nad koniecznością intensyfikacji badań i inwestowania w kolejnych latach.
Aktualności
Pokaż wszystkie

Więcej aktualności Mniej aktualności