Rodowód specjalności drogowo-mostowej w Politechnice Śląskiej jest znacznie starszy od daty powstania Uczelni i sięga okresu związanego z początkami Politechniki Lwowskiej. Tam bowiem w roku 1844 na mocy dekretu cesarskiego ze Szkoły Realnej (istniejącej od 1817 r.) utworzono Akademię Techniczną z niemieckim językiem wykładowym. Od roku akademickiego 1847/1848 istniał tam trzyletni Wydział Techniczny a wprowadzenie języka polskiego jako wykładowego nastąpiło w roku akademickim 1871/1872. Po reorganizacji szkoły w roku następnym powstały trzy odrębne szkoły zawodowe: pięcioletnie Szkoły Inżynierii oraz Budownictwa i trzyletnia Szkoła Chemii Technicznej. Szkoła Inżynierii obejmowała budowę mostów, dróg i kolei, tuneli oraz roboty hydrotechniczne. Czołową postacią w Katedrze Nauk Inżynierskich był inżynier cywilny, profesor Józef Jägermann. Historia działań technicznych w dziedzinie kolejnictwa i drogownictwa stymulowała odpowiednie działania w nierozerwalnie z nią powiązanej dziedzinie mostownictwa. Koniec XIX wieku to intensywna rozbudowa sieci linii kolejowych, wymagająca budowy wielu mostów, przepustów i tuneli. Wyodrębnienie problematyki mostowej w odrębną katedrę nastąpiło w roku 1885, a jej pierwszym kierownikiem został prof. Karol Skibiński. Po trzech latach jej kierownikiem został prof. Maksymilian Thullie, a prof. K. Skibiski przejął problematykę kolejowo-drogową oraz tunele. Formalnie pierwsza katedra kolejnictwa została utworzona w Lwowskiej Szkole Politechnicznej w listopadzie roku 1890 a jej kierownictwo przejął prof. Roman baron Gostkowski. Cały ten dorobek przejął następnie w latach późniejszych prof. Wątorek. Po utworzeniu Wydziału Hydrotechnicznego powstała II Katedra Budowy Mostów. Bezpośrednio po zdobyciu Lwowa przez Armię Radziecką nastąpiła reorganizacja Politechniki. Profesorowi S. Brzozowskiemu, dotychczasowemu kierownikowi I Katedry Mostów zaproponowano kierownictwo obu Katedr. Zdecydował się on jednak, podobnie jak większość pracowników naukowych na repatriację do Gliwic (1946) i podjęcie pracy w utworzonej właśnie Politechnice Śląskiej. Po śmierci prof. Brzozowskiego (1959) przez ponad rok obowiązki kierownika Katedry pełnił zastępca profesora mgr inż. Eugeniusz Jamrozik a następnie przez wiele lat prof. Józef Głomb, po nim zaś prof. Jerzy Weseli. Pracę na Wydziale podjął również, po przejściach wojennych Jerzy Węgierski, przedwojenny asystent w katedrze prof. S. Brzozowskiego, i późniejszy profesor – wieloletni Kierownik Katowickiego Oddziału COBiRTK. Kolejne jednostki Uczelni prowadzące te specjalności to Katedra Transportu Przemysłowego z prof. Józefem Bartoszewskim jako kierownikiem i dr inż. Antonim Rosikoniem jako wykładowcą. Równolegle na Wydziale Inżynierii Sanitarnej funkcjonowała Katedra Komunikacji Miejskiej. Kolejne reorganizacje i liczne przekształcenia formalne oraz personalne doprowadziły w latach następnych do powstania Katedry a następnie Instytutu Dróg i Mostów (prof. J. Głomb i doc. A. Rosikoń: 1970-1977), Instytutu Budowy Dróg (doc. S. Lessaer, doc. S. Mercik: 1977-1991), a następnie Katedry Komunikacji Lądowej. Kolejnym przekształceniem było powstanie Katedry Dróg i Mostów, która w okresie od 1991 do 2013 r. była kierowana przez prof. Kazimierza Kłoska. Ważną rolę w historii katedry odegrał profesor Antoni Rosikoń (ur. 1907, zm. 2013), którego dokonania opisano w załączonej notce biograficznej.