Projekt Smartweld
Projekt Smartweld
Kierownik: prof. dr hab. inż. Andrzej Klimpel
Numer projektu: 10/060/UEB23/2040, 10/060/PMB23/2048
Źródło finansowania: Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Węgla i Stali
oraz środków budżetu Państwa Ministerstwa Edukacji i Nauki
Data rozpoczęcia: 2023-07-01
Data zakończenia: 2026-12-31
Całkowity budżet projektu: 15 378 971,88 PLN
Dofinansowanie dla Politechniki Śląskiej: 1 848 093 PLN
W tym dofinansowanie ze środków krajowych: 665 310 PLN
Projekt SMARTWELD ma na celu opracowanie nowych, inteligentnych, wydajnych i przyjaznych dla środowiska procesów spawania hybrydowego laser+MAG - LHW i Plazma+MAG - PHW, konstrukcji ze stali o wysokiej wytrzymałości. Emisje wytwarzane przez przemysł produkcji konstrukcji stalowych muszą spaść o co najmniej 55 % do 2030 r., aby przyczynić się do osiągnięcia ostatecznego celu Europejskiego Zielonego Ładu, jakim jest osiągnięcie neutralności węglowej UE do 2050 r. Najbardziej obiecującym podejściem do łagodzenia zmiany klimatu w celu rozwiązania tego problemu jest połączenie efektywności materiałowej i przejścia na wodór, które jest w stanie zmniejszyć bezpośrednie emisje o 48%. W obecnym scenariuszu kluczową rolę w tym podejściu łagodzącym mogą odgrywać nowe, bardziej wydajne procesy spawania. Brak danych o przemysłowym zastosowaniu do spawania rurociągów ze stali (U)HSS najnowocześniejszy, wydajnych procesów spawania hybrydowe LHW, a zwłaszcza PHW. Ambicją projektu SMARTWELD jest wypełnienie tej luki poprzez opracowanie, walidację i rozpowszechnienie zintegrowanego systemu spawalniczego, który ma skrócić czas spawania o 15%, zmniejszyć zużycie spoiwa o 25%, zaoszczędzić energię i gaz osłonowy o 15%, poprawić produktywność o 33%, zmniejszyć liczbę napraw o 15%, zmniejszyć naprężenia szczątkowe o 15%. System będzie składał się z (1) nowych zrobotyzowanych/zautomatyzowanych technologii spawania hybrydowego, (2) systemów monitorowania jakości w czasie rzeczywistym, wspomaganych cyfrowymi bliźniakami oraz (3) narzędzia predykcyjnego – zapewniającego wydajne, przyjazne dla środowiska procesy spawania hybrydowego. Zostanie to osiągnięte poprzez walidację tych zintegrowanych technologii na poziomie TRL5 w ramach czasowych projektu i zaplanowanie wejścia na rynek 5 lat po zakończeniu projektu. Najpierw rozważone zostanie konkretne uzasadnienie biznesowe (tj. rury HSS), a następnie oceniona zostanie możliwość przeniesienia wyników na inne istotne obszary, w których spawanie ma kluczowe znaczenie, takie jak złącza doczołowe blach o dużej grubości wysokiej odpowiedzialności konstrukcji ze stali (U)HSS, jak mosty, wieże wiatrowe, platformy morskie, orurowania rafinerii, żurawie, dźwigi, maszyny robocze ciężkie, itp.
