Start - Aktualności - Tydzień Transportu Przyszłości – podsumowanie

Tydzień Transportu Przyszłości – podsumowanie
Symulatory w transporcie, pokazy dronów, robotów mobilnych, wirtualne warsztaty, konkursy, debaty z naukowcami i ekspertami – na Politechnice Śląskiej odbył się Tydzień Transportu Przyszłości. Imprezę zorganizowano w ramach obchodów Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024.
Tydzień Transportu Przyszłości był okazją do podzielenia się pasją do nowoczesnych środków transportu oraz zaangażowania uczestników do interaktywnego poznawania najnowszych i przyszłych rozwiązań w transporcie samochodowym, kolejowym i lotniczym. Impreza odbywała się na Wydziale Transportu i Inżynierii Lotniczej, część wydarzeń zaplanowano także na katowickim Rynku. Udział w niej wzięli naukowcy, eksperci, studenci i uczniowie.
- Tydzień Transportu Przyszłości jest jednym z Tygodni Nauki w ramach Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024. To promocja nie tylko miasta, ale także nauki, która w tym mieście jest realizowana, a jednym z istotnych ośrodków naukowych jest właśnie Politechnika Śląska. Wydarzenie jest okazją do wymiany doświadczeń przez naukowców i praktyków, ale również do pokazania nauki od kuchni - mówił dr hab. inż. Grzegorz Sierpiński, prof. PŚ z Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej na Politechnice Śląskiej.

W pierwszym dniu wydarzenia, w poniedziałek odbył się Dzień Transportu Samochodowego, w kolejnych zainteresowani mogli poznać tajniki innych branż transportowych. – We wtorek prezentować będziemy transport szynowy, w środę lotniczy. W czwartek będziemy pokazywać czym jest inżyniera ruchu i mobilność miejska. W piątek i w sobotę wychodzimy z murów Politechniki Śląskiej i pojawimy się na katowickim Rynku, gdzie będziemy pokazywać prace naszych pracowników i studentów, ich osiągnięcia i efekty projektów PBL – zapowiadał wydarzenia dr inż. Adam Mańka.
Podczas Dnia Transportu Samochodowego odbyły się Targi Pracy - Dzień z Pracodawcą w Transporcie Samochodowym, podczas których studenci mogli zapoznać się ofertami pracy w branży.
W trakcie poniedziałkowych wydarzeń rozstrzygnięto także konkurs Wiedzy o Transporcie Samochodowym. – Wzięło w nim udział niemal 30 uczniów ze szkół średnich. Pytania konkursowe dotyczyły szeroko pojętych zagadnień związanych transportem drogowym, przewozem materiałów niebezpiecznych a także z elektromobilnością – powiedział dr hab. inż. Damian Hadryś, prof. PŚ, prodziekan ds. kształcenia na Wydziale Transportu i Inżynierii Lotniczej.
Dzień z Transportem Samochodowym zakończyła debata z udziałem naukowców Politechniki Śląskiej i przedstawicieli branży motoryzacyjnej pt. Transport Przyszłości. - Debata w całości poświęcona była przyszłości w transporcie samochodowym. Dyskutowaliśmy o nowych rozwiązaniach w tej branży, paliwach alternatywnych takich jak wodór czy o pojazdach elektrycznych - mówił dr hab. inż. Łukasz Konieczny, prof. PŚ, prodziekan ds. infrastruktury i organizacji.

Równolegle do Tygodnia Transportu Przyszłości na Wydziale Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej odbywała się XVI Międzynarodowa Konferencja Transport Problems oraz XIII Sympozjum Młodych Naukowców. Wydarzenia te zgromadziły naukowców z Polski i z zagranicy, zajmujących się badaniami związanymi z szeroko rozumianą problematyką transportu. Konferencja była także okazją do zanurzenia się w świat symulatorów: samochodów, pociągów, samolotów, dronów, szybowców oraz ruchu miejskiego. Wydarzenie umożliwiło dzielenie się pasją do nowoczesnych środków transportu i interaktywnego poznania najnowszych rozwiązań w transporcie.
- Jednym z tematów poruszanych podczas naszych spotkań była ekologia. Wiadomo, że transport jest jednym ze źródeł zanieczyszczenia środowiska. Dyskutowaliśmy o doświadczeniach i nowych rozwiązaniach w tym zakresie. Taka wymiana jest korzystna dla wszystkich uczestników konferencji – mówił koordynator wydarzenia prof. Aleksander Sładkowski.
W ramach konferencji XVI International Scientific Conference Transport Problems odbyła się także wizyta studyjna w fabryce FCA S.A w Tychach. Poziom zrobotyzowania fabryki spotkał się z ogromnym uznaniem naukowców.

W drugim dniu Tygodnia Transportu Przyszłości odbył się Dzień Transportu Szynowego. Odwiedzający Wydział Transportu i Inżynierii Lotniczej w Katowicach mogli zarazić się pasją do kolejnictwa i transportu szynowego.
- Prezentujemy najlepszy sprzęt, z którego na co dzień mogą korzystać studenci i naukowcy naszego Wydziału. Pokazujemy, jak wygląda praca maszynisty, jak należy prowadzić pociąg, jak się steruje ruchem kolejowym i jakie zasady obowiązują – wyjaśniał dr inż. Adam Mańka, koordynator Tygodnia.
Symulatory prezentowali sami studenci. Wśród nich student I roku inżynieria transportu kolejowego, od lat pasjonat kolejnictwa.
- Zbudowałem ten symulator sam. Majstrowałem i się udało. Dziś służy nie tylko mnie, ale także innym studentom wydziału. Uczelnia dała mi możliwość rozwijania tego projektu, za co jestem wdzięczny – powiedział Józef Świder.
Symulator studenta stoi w tym samym pomieszczeniu, co pozostałe sprzęty należące już do Politechniki Śląskiej. Laboratorium jest także wyposażone w makietę, którego autorem jest inny student tego samego kierunku – Miłosz Cogiel.
- Ta makieta to moje oczko w głowie. Kompletowaliśmy od siedmiu lat z moim tatą. Rozrosła się do takich rozmiarów, że w domu zabrakło na nią miejsca. Politechnika Śląska pozwoliła mi przenieść sprzęt tutaj i mam nadzieję, że uda się ją rozbudować o kolejne rozwiązania – powiedział Miłosz Cogiel.

Prezentując laboratoria naukowcy jak i sami studenci Politechniki Śląskiej chcieli zainteresować kolejnictwem i przedstawić rozwijające się technologie w tym zakresie.
O tym, że branża kolejowa będzie w najbliższym czasie przechodziła dalszy rozwój mówili też przedsiębiorcy, którzy we wtorek brali udział w tzw. Dniu z Pracodawcą. Na stoiskach firm z branży kolejowej i szynowej zainteresowani mogli się zapoznać z ofertami staży i pracy w firmach, które już na etapie studiów oferują w tej branży atrakcyjne warunki rozwoju.
- Transport szynowy jest tym rodzajem komunikacji, który będzie się rozwijał w najbliższych latach, choćby z uwagi na aspekty ekologiczne. Wierzymy, że młodzi ludzie wybierając kształcenie w tym kierunku, dokonują właściwego wyboru – przyznał Sebastian Wiśniewski, kierownik ośrodka szkolenia motorniczych w firmie Tramwaje Śląskie S.A.
Podczas dnia transportu szynowego odbywały się oprócz prezentacji firm, także wykłady i warsztaty. Zainteresowaniem cieszył się także wykład nt. rozwiązań na rynku transportowym w Maroku, a także wyzwań i badań dotyczących transportu szynowego w kontekście regionu.
W ramach pasma Miasto-Region-Akademia odbyła się debata pt. „Katowice - miasto nauki i edukacji dla nowoczesnego transportu szynowego – cele, wyzwania, aktualne badania, nowe technologie”.

W środę na Wydziale Transportu i Inżynierii Lotniczej odbywał się Dzień Transportu Lotniczego. Podczas wydarzenia zaplanowano zajęcia na symulatorach lotniczych, pokaz tunelu aerodynamicznego oraz pracowni związanych z transportem lotniczym. W imprezie udział wzięli naukowcy, eksperci, studenci oraz uczniowie ostatnich klas szkół podstawowych oraz średnich.
- Województwo śląskie i Politechnika Śląska powoli stają się liderem, jeśli chodzi o kształcenie na rzecz lotnictwa - pilotów, mechaników a już niedługo także kontrolerów ruchu lotniczego. Poprzez takie wydarzenia jak Tydzień Transportu Przyszłości chcemy dotrzeć do świadomości społecznej, z informacją, że posiadamy taką ofertę, kształcąc w bardzo elitarnych i prestiżowych zawodach, które dają gwarancję młodym ludziom na znalezienie dobrej pracy – powiedział prof. Bogusław Łazarz, prorektor ds. ogólnych.
Podczas Dnia Transportu Lotniczego prezentowane były wszystkie tematy i zagadnienia związane z lotnictwem – mówił dr inż. Adam Mańka. - Równolegle odbywała się Droniada Junior i międzynarodowa konferencja naukowa Transport Problems – dodał naukowiec.

Największą popularnością wśród młodzieży odwiedzającej Wydział Transportu i Inżynierii Lotniczej, cieszył się symulator szybowca, skonstruowany przez studentów wydziału.
- Nasz symulator zbudowany jest na bazie prawdziwego szybowca, który wykupiliśmy po zdarzeniu lotniczym. Zaadoptowaliśmy go do roli symulatora, mamy tutaj wbudowany specjalny program. Wsiadając do naszego szybowca, zakładamy google VR i dzięki temu możemy poczuć się jak prawdziwy pilot – mówi Michał Sujkowski student III roku.
Dzień Transportu Lotniczego zakończyła debata ekspertów na tematy związane z lotnictwem.
- Podczas debaty wystąpiło trzech prelegentów. Dr Małgorzata Żmigrodzka z Lotniczej Akademii Wojskowej, która poruszyła kwestie związane z organizacją transportu lotniczego w odniesieniu do aliansów lotniczych. Kolejnym prelegentem była dr inż. Natalia Drop z Politechniki Morskiej w Szczecinie. Ten wykład może być zaskoczeniem, ale należy pamiętać, że transport lotniczy sam nie może funkcjonować, dlatego mówimy tutaj o integralności z innymi branżami transportu. Naukowczyni mówiła na temat strategii rozwoju europejskich przewoźników lotniczych w aspekcie unijnej polityki zrównoważonego rozwoju. Ostatnim prelegentem był prof. Piotr Niedzielski z Uniwersytetu Szczecińskiego, który poruszył zagadnienia związane z wpływem cyfryzacji na sektor transportu lotniczego – powiedział dr inż. Robert Wieszała z Katedry Transportu Lotniczego.

W trakcie Dnia Transportu Lotniczego prezentowane były również symulatory bezzałogowych systemów powietrznych, dostosowane dla potrzeb szkolenia lotniczego na Politechnice Śląskiej. Symulatory przygotowało koło naukowe Unmanned, prowadzone przez prof. Marka Marcisza z Katedry Transportu Lotniczego. Odbył się także finał Konkursu Wiedzy o Transporcie Lotniczym.
Czwarty dzień w ramach Tygodnia Transportu Przyszłości poświęcony był Inżynierii Ruchu i Mobilności Miasta Przyszłości. Były zajęcia na symulatorach oraz pokazy robotów i pracowni związanych z inżynierią ruchu, targi pracy, konkursy, wirtualne warsztaty z organizacji publicznego transportu zbiorowego oraz debata pt. Katowice - miasto nowoczesnego systemu transportowego.
- Transport jest jednym z istotniejszych obszarów badań. Trudno wyobrazić sobie miasto, w którym nie ma potrzeb przemieszczania się czy przewozu ładunków. Specyfika infrastruktury, transportu a także coraz częściej powstające centra sterowania ruchem, inteligentne systemy transportowe, wideodetekcja i zaawansowane systemy ze znakami zmiennej treści – powodują stały wzrost zainteresowania rynku inżynierami ruchu. Cieszy nas to, ponieważ na wydziale od wielu lat realizujemy proces dydaktyczny w tym zakresie – powiedział dr hab. inż. Grzegorz Sierpiński, prof. PŚ, kierownik Katedry Systemów Transportowych, Inżynierii Ruchu i Logistyki na Politechnice Śląskiej.

Odwiedzjący w czwartek Wydział Transportu i Inżynierii Lotniczej, mogli dowiedzieć się czym jest inżynieria ruchu a na zainteresowanych czekały symulatory.
Dzień Inżynierii Ruchu i Mobilności Miasta Przyszłości zakończyła debata pt. Katowice miasto nowoczesnego systemu transportowego, którą poprowadził dr hab. inż. Grzegorz Sierpiński, prof. PŚ. – W debacie udział wzięli przedstawiciele katowickiego Urzędu Miasta, Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach, Zarządu Transportu Metropolitalnego oraz Politechniki Śląskiej. Rozmawiano o tym jak Katowice zmieniły się w ostatnich latach, jeśli chodzi o transport, jakie są plany rozwojowe miasta – mówił dr hab. inż. Grzegorz Sierpiński, prof. PŚ.
Podczas Dnia Inżynierii Ruchu i Mobilności Miasta Przyszłości odbył się Finał Konkursu Nowoczesna Inżynieria Ruchu oraz targi pracy.

W piątek, wydarzenia w ramach Tygodnia Transportu Przyszłości przeniosły się na katowicki Rynek. Mieszkańcy miasta mogli zobaczyć dwa bolidy, zaprojektowane przez Studenckie Koła Naukowe Politechniki Śląskiej a punktem do dyskusji o pojazdach przyszłości było stoisko Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej.
- Podczas prelekcji mówiliśmy m.in. o elektromobilności i wodorze. Zarówno branża samochodowa, szynowa, jak i lotnicza przyznaje, że paliwo wodorowe to przyszłość. W samochodach elektrycznych zamiast akumulatorów będzie można kiedyś użyć zbiorników z wodorem, które tę energię czy prąd wyprodukują – wyjaśniał dr inż. Adam Mańka, koordynator Tygodnia.
Studenci Wydziału Elektrycznego zaprezentowali stanowisko laboratoryjne do testowania jakości przetwarzania różnych źródeł energii do napędzania pojazdu.
- Testowaliśmy silnik spalinowy napędzany paliwem i silnik elektryczny napędzany akumulatorem albo ogniwem paliwowym. Sprawdzaliśmy, ile w każdym przypadku trzeba zużyć energii na tej samej trasie, żeby rozwinąć pewną prędkość – wyjaśnił dr hab. inż. Rafał Setlak, prof. PŚ z Wydziału Elektrycznego.

Studenci i doktoranci swoimi dokonaniami i wiedzą chwalili się także podczas Studenckiej Sesji Naukowej, która odbywała się w Kato Science Corner.
Była to doskonała okazja, żeby opowiedzieć o swoich pierwszych wynikach badań, zdobyć doświadczenie w prezentowaniu wyników badań własnych, ale też na podstawie przeglądu literatury. W sesji uczestniczyło około stu osób, także z zagranicy. Ich prezentacjom przyglądała się m.in. dr inż. Magdalena Letun-Łątka – dyrektor CIIT Politechniki Śląskiej.
- To początkujący naukowcy, więc cieszę się, że mogłam dla nich przygotować krótką prezentację nt. własności intelektualnej – powiedziała dyrektor CITT. - Wszystkie wytwory naszej wiedzy są największym dobrem i tego młodzi naukowcy powinni się uczyć na samym początku swojej przygody z nauką. Powinni nie tylko dbać o poszanowanie swojej własności intelektualnej, ale także swoich kolegów i innych naukowców – dodała.
Prezentacje młodych naukowców dotyczyły m.in. portu lotniczego w Katowicach czy ekologicznych systemów napędowych np. systemów solarnych.

Dzień Mechatroniki w Transporcie oraz Dzień Rekomendacji dla Przyszłości Transportu w Regionie zakończyły w weekend Tydzień Transportu Przyszłości. Uczestnicy wydarzenia mogli zmierzyć się między innymi z symulatorem ruchu drogowego a w sobotni poranek mieszkańcy Katowic nie mogli nie usłyszeć o Tygodniu Transportu Przyszłości, bo na rynku zostały dosłownie zaprezentowane możliwości systemu nagłośnieniowego samochodu.
- W ramach Dnia Mechatroniki w Transporcie wszyscy zainteresowani mogli usłyszeć muzykę płynącą z samochodu marki Audi A4 B5, który jest po tuningu. Jest w nim nagłośnienie, zawieszenie pneumatyczne, podwyższona jest moc silnika i posiada różne modyfikacje - mówi mgr inż. Wioletta Cebulska, doktorantka na Wydziale Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej, która w swoim doktoracie zajmuje się badaniem poziomu emisji hałasu i drgań w samochodach elektrycznych, z napędem hybrydowym i spalinowym.
Tego dnia śmiałkowie mogli także poczuć się niczym kierowca Formuły 1.
- Przygotowaliśmy symulator do jazdy, zbudowany z bolidu Formuły Student, z którym nasi studenci zdobywali nagrody i pojawili się między innymi w Australii. Dzięki ich pracy i pomysłowi ten samochód nie pójdzie w zapomnienie - tłumaczy dr inż. Adam Mańka, koordynator Tygodnia. - W transporcie mamy bardzo dużo elementów związanych z mechatroniką i to chcieliśmy przedstawić.

Na kolejnym ze stanowisk była możliwość przetestowania symulatora ruchu drogowego. To gra edukacyjna, w której należy zaprojektować sieć drogową między fikcyjnymi miastami.
- To nauka poprzez zabawę. W grze jest kilka poziomów - od podstawowych z podpowiedziami do zaawansowanych, w których trzeba zbudować wiadukty. Należy zrobić to w optymalny sposób, aby nie dochodziło do zatorów drogowych. Mam nadzieję, że spodobało się to osobom, które zmierzyły się z tym zadaniem - tłumaczy mgr inż. Krystian Szewczyński, doktorant na Wydziale Transportu i Inżynierii Lotniczej.
Sobotnie wydarzenia w ramach Dnia Mechatroniki w Transporcie kończył Międzyszkolny Zespołowy Konkurs Budowy Robotów Mobilnych dla uczniów szkół średnich z Katowic i regionu, którzy w kwietniu otrzymali części do zbudowania robota i teraz mogli go zaprezentować.
- To zwieńczenie prac uczniów, których zaprosiliśmy do budowy robotów. Mogli je montować między innymi pod naszym okiem w ramach warsztatów z mechatroniki, które odbyły się na naszej Uczelni. Kolejnym etapem konkursu będą już wyścigi tych robotów po torze z przeszkodami, które odbędą się w listopadzie w ramach Tygodnia Robotów – opowiada dr inż. Adam Mańka.
Tydzień Transportu Przyszłości zakończył niedzielny Dzień Rekomendacji dla Przyszłości Transportu w Regionie.
- Wspólnie z zespołem naukowców przeanalizowaliśmy wszystkie kwestie, które zostały poruszone w ciągu sześciu dni w trakcie rozmów z mieszkańcami oraz debat dotyczących transportu samochodowego, lotniczego, szynowego oraz inżynierii ruchu i mobilności miasta przyszłości. Chcemy wypracować rekomendacje dla regionu w zakresie rozwoju transportu – posumował dr inż. Adam Mańka.
Tydzień Transportu Przyszłości odbywał się w dniach od 17 do 23 czerwca 2024 roku. Tekst opracowała Jolanta Skwaradowska. Wydarzenia relacjonowali Katarzyna Siwczyk, Martin Huć i Jolanta Skwaradowska.
