turniej robotów fot. Jan Szady-26
Autor: Jolanta Skwaradowska     Publikacja: 13.11.2024
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Turniej Robotyki dla szkół podstawowych – trwa Tydzień Robotów

Za nami drugi dzień Tygodnia Robotów, wydarzenia organizowanego w ramach obchodów Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024. We wtorek na Politechnice Śląskiej odbył się Turniej Robotyki, natomiast w Katowicach można było zwiedzać laboratoria w Instytucie Łukasiewicza – EMAG.

Turniej Robotic Exploration of SPACE odbył się w dwóch kategoriach wiekowych: klasy 4-6 i klasy 7-8.

- Drużyny realizowały różne zadania m.in. pokonanie labiryntu zdalnie sterowanym robotem, zaprogramowanie trasy przejazdu oraz przejazd zdalnie sterowanym robotem mBot2 a także pokonanie toru przeszkód za pomocą robo-psa – powiedziała dr inż. Aldona Rosner, kuratorka Tygodnia Robotów.

uczniowie podczas turnieju

W turnieju udział wzięli uczniowie ze szkół z naszego regionu m.in. ze Szkoły Podstawowej numer 35 w Rybniku.

- Zachęcamy naszych uczniów do udziału w takich konkursach i rozwijania umiejętności w tym zakresie. W naszej szkole nauka programowania zaczyna się już w oddziałach przedszkolnych, gdzie nawet trzylatki zaczynają swoją przygodę z programowaniem. W dzisiejszych czasach ma to ogromne znaczenie, ponieważ ta dziedzina bardzo prężnie się rozwija - powiedziała Ewa Tyl-Korzeniewska, dyrektor szkoły.

Po zmaganiach konkursowych uczniowie mogli zwiedzić Laboratoria Robotyki na Wydziale Górnictwa, Inżynierii Bezpieczeństwa i Automatyki Przemysłowej Politechniki Śląskiej, zobaczyć robota grającego w szachy a także odwiedzić laboratoria Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w Gliwicach.

uczniowie słuchają wykładu

Tego samego dnia w ramach Tygodnia Robotów uczniowie szkół średnich z regionu mieli możliwość zwiedzania laboratoriów Instytutu Łukasiewicza – EMAG w Katowicach.

 - Przede wszystkim chcemy porozmawiać z młodzieżą i dowiedzieć się czy mają kontakt z robotami, jakie są ich postawy względem nich, czy powinniśmy się ich bać, czy raczej z nimi współpracować - mówiła Martyna Dudzicz, jedna z ekspertek Instytutu. Ważnym elementem spotkania była prezentacja dotycząca cyberbezpieczeństwa. Po niej uczestnicy wydarzenia zwiedzili laboratoria, w których badane są fale elektromagnetyczne lub testowane są aplikacje. 

- Ponieważ trwa Tydzień Robotów, chcemy pokazać, jak roboty działają. Dla przykładu, robot ubrany w ciało awatara jako wirtualna postać, może służyć na przykład do komunikacji osób słyszących z osobami niesłyszącymi. W tym wypadku mowa o awatarze języka migowego. Pokażemy wyniki naszych projektów, które realizowaliśmy w tym zakresie – dodał Adam Piasecki lider grupy badawczej Dostępność Plus w Łukasiewicz EMAG.

zwiedzanie Łukasiewicz 3 fot Maciej Mutwil (28)

W wydarzeniu uczestniczyło niemal trzysta osób. 

- Nie mamy zbyt wielu okazji, żeby odwiedzać laboratoria firm i instytucji, dlatego skorzystaliśmy. W klasie o profilu z rozszerzonym językiem angielskim i informatyką, takie warsztaty są jak najbardziej wskazane, bo zależy nam, żeby jak największą grupę zachęcić do studiowania w przyszłości na kierunkach technicznych, inżynierskich – mówiła Izabela Markewka, opiekunka jednej z grup.

Przed nami kolejne wydarzenia w ramach Tygodnia Robotów. Szczegóły na stronie: https://program.miastonauki.pl/tydzien-robotow.

Tekst Jolanta Skwaradowska, Katarzyna Siwczyk
Zdjęcia Jolanta Skwaradowska, Maciej Mutwil, Jan Szady

slider z tekstem Tydzien Nauki

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie