Start - Aktualności - Szybowcowe Koło Naukowe Politechniki Śląskiej na Targach Lotniczych we Friedrichschafen

Szybowcowe Koło Naukowe Politechniki Śląskiej na Targach Lotniczych we Friedrichschafen
Działające na Wydziale Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej - Szybowcowe Koło Naukowe Politechniki Śląskiej odwiedziło największe na świecie targi AERO poświęcone lotnictwu ogólnemu (ang. General Aviation). Impreza odbyła się w niemieckim Friedrichschafen w dniach 19-22 kwietnia 2023 roku.
W imprezie udział brało ponad pięciuset wystawców z całego świata oferujących szybowce, wiatrakowce, śmigłowce, drony, samoloty ultralekkie oraz turystyczne z napędem tłokowym, turbośmigłowym oraz odrzutowym.
Udział w targach to dla studentów szansa na zapoznanie z najnowszymi trendami w lotnictwie. – Członkowie Szybowcowego Koła Naukowego to studenci kierunku Nawigacja Powietrzna, czyli przyszli piloci zawodowi. Targi lotnicze to dla nas doskonała okazja na zdobycie wielu cennych kontaktów w branży, rozmów z inżynierami oraz poznanie nowych technologii. Duża część wystawców to najlepsi specjaliści, od których można się wiele nauczyć, zainspirować do badań naukowych bądź nawiązać współpracę – powiedział Michał Sujkowski student II roku na WTiIL oraz Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej.
Wyjątkową okazją jest także możliwość wejścia do kabiny luksusowych samolotów, które w niedalekiej przyszłości mogą stać się miejscem pracy obecnych studentów. Daje to nie tylko możliwość zaobserwowania podobieństw i różnic między samolotami HPA (ang. High Performance Aircraft) i samolotami szkoleniowymi. Na targach nie zabrakło również firm zajmujących się rozwojem oraz produkcją paliw lotniczych.

– Jednym z obecnych na targach przedsiębiorstw branży paliwowej była polska firma Warter Aviation, która zajmuje się badaniem i rozwojem nowoczesnych paliw lotniczych oraz ich dystrybucją. Podczas targów zostaliśmy zaproszeni przez przedstawiciela tej firmy na krótką prezentację efektów badań oraz flagowego paliwa WA UL 91, które zostało porównane z benzyną samochodową 98/95 (również używaną w silnikach lotniczych) dostępną obecnie na rynku oraz benzyną E10 – powiedział Miłosz Gondek – student I roku studiów drugiego stopnia na WTiIL w Katowicach.
Na targach prezentowali się także producenci samolotów lekkich i ultralekkich o wysokich osiągach, które z roku na rok są coraz popularniejsze. – Zaprezentowano dużą ilość nowoczesnych samolotów, ich konceptów oraz prototypów, które cechowały się optymalizacją konstrukcji aerodynamicznych oraz redukcją masy przez zastosowanie nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych. Prym w stosowanych materiałach wiodły materiały kompozytowe, takie jak włókno szklane oraz włókno węglowe, cechujące się niską masą przy zachowaniu dużej wytrzymałości mechanicznej – powiedział Marcin Kawaler student I roku studiów drugiego stopnia na Wydziale Transportu i Inżynierii Lotniczej.

Na targach widać było także wpływ nowych rozwiązań stawiających na niską emisję substancji szkodliwych. Jedna z jedenastu hal została całkowicie zagospodarowana przez jednostki niskoemisyjne. W centrum hali znajdowały się dwie firmy prezentujące prototypowe silniki elektryczne napędzane wodorem. Szwajcarska firma Cellsius zaprezentowała prototyp silnika wodorowego H2. – Najciekawszą atrakcją niewątpliwie było stanowisko Politechniki Würzburg-Schweinfurt, która wystawiła model motoszybowca Taifun 17 z zamontowaną instalacją wodorową zasilającą silnik elektryczny. Co prawda istnieją już samoloty napędzane wodorem, lecz są to duże dwusilnikowe maszyny przewożące około 10 pasażerów. Tymczasem Tajfun 17 to dwuosobowy motoszybowiec, który w przyszłości mógłby zostać dopuszczony do użytku przez indywidualnych użytkowników. Rozwój samolotów o napędzie wodorowym jest szczególnie ważny, ponieważ w porównaniu do samolotów elektrycznych napędzanych bateriami litowymi nie musimy czekać aż bateria się naładuje. Zbiornik na wodór można napełnić w czasie podobnym do napełniania zbiornika standardowym paliwem lotniczym – mówił Adam Banaś student I roku studiów drugiego stopnia na WTiIL w Katowicach.

Kolejne ciekawe rozwiązanie z dziedziny nowatorskich napędów w lotnictwie sportowym zaprezentowała firma AdvanTec GmbH, demonstrując na targach projekt o nazwie SafeBatt2fly. – Jest to modularny system baterii przeznaczony do aplikacji w szybowcach czy samolotach ultralekkich. Koncept ten szczyci się dwoma innowacyjnymi rozwiązaniami z zakresu zarządzania energią w samolocie elektrycznym. Po pierwsze, parametry pracy i dane wychodzące z poszczególnych modułów systemu przekazywane są do urządzeń sterujących bezprzewodowo pozwalając na redukcję masy i zwiększenie niezawodności. Ponadto, opracowany został nowoczesny układ redundancji zapewniający bezpieczne działanie systemu, nawet w przypadku usterki poszczególnych modułów. Próby w locie z wykorzystaniem powyższego systemu przewidywane są na połowę 2023 roku. Obok prezentacji projektu SafeBatt2Fly, AdvanTec GmbH demonstrowała również szybowiec z napędem hybrydowym – dodał Mateusz Jawień student I roku studiów drugiego stopnia na WTiIL w Katowicach.
Targi Lotnicze AERO w niemieckim Friedrichshafen odbywały się od 19 do 22 kwietnia 2023 roku. Udział w nim wzięli studenci z Szybowcowego Koło Naukowe Politechniki Śląskiej, którego opiekunem jest pil. dr inż. Mirosław Jemielniak.
Więcej informacji o targach na stronie: AERO Friedrichshafen | April 17 - 20, 2024 (aero-expo.com).