DSC00516_East_BD-min
Autor: Martin Huć     Publikacja: 26.05.2023

Sukcesy na legendarnych torach

Cztery lata – tyle trwała przerwa Silesian Greenpower w wyścigach formuły F24+. Niedawno zespół studentów naszej Uczelni powrócił do rywalizacji i to w świetnym stylu! W zawodach na torze East Fortune w Szkocji zajął pierwsze i drugie miejsce, a także otrzymał specjalną nagrodę Forda.

- To była ogromna radość, nowy skład naszej drużyny po raz pierwszy startował w wyścigach i było to niezwykłe przeżycie – mówi prof. dr hab. inż. Andrzej Baier, koordynator projektu Silesian Greenpower. - Z powodu przerwy na pandemię wystartowaliśmy po raz pierwszy od czterech lat w lidze. W tym czasie zmienili się studenci, właściwie powstał nowy team.

Rywalizacja samochodów elektrycznych jest organizowana przez Greenpower Education Trust już od 1999 roku. W skład zawodów wchodzi dziesięć wyścigów na różnych torach, w tym finał światowy. Drużyny mogą brać udział we wszystkich, ale w klasyfikacji generalnej liczą się jedynie trzy najlepsze wyniki, z wyścigiem finałowym włącznie. 

DSC00356_BD

Dzięki studentowi
Silesian Greenpower został założony w 2010 roku. To  wtedy po raz pierwszy wystartował w serii wyścigów. Projekt powstał dzięki Krzysztofowi Slósarczykowi - studentowi Politechniki Śląskiej, który przebywał na wymianie studenckiej w Coventry University i pracował w firmie motoryzacyjnej Jaguar Land Rover. Tam dołączył do zespołu młodych inżynierów, biorących udział w projektowaniu i budowie lekkiego pojazdu elektrycznego na coroczny wyścig Greenpower Corporate Challenge. Gdy wrócił do kraju, zaraził tym sportem kolegów z wydziału. I tak się zaczęło.

Początkowo zespół tworzyło parę osób z trzech ówczesnych wydziałów: Mechanicznego-Technologicznego, Inżynierii Środowiska i Energetyki oraz Automatyki, Elektroniki i Automatyki.

W 2012 roku zespołem zaczął opiekować się z ramienia Wydziału MT prof. dr hab. inż. Andrzej Baier. Opiekunem z Wydziału AEI był prof. Marian Błachuta.

- Na początku startowaliśmy w jednorazowym wyścigu klasy Corporate Challenge, w którym zwyciężyliśmy w 2013 roku – opowiada prof. Andrzej Baier. - Startują w nich drużyny nie biorące udziału w zawodach ligi F24+. W następnych latach zdecydowaliśmy się wystartować w kolejnej edycji ligi F24+. Po raz ostatni wystartowaliśmy w lidze w 2019 roku. W końcowej klasyfikacji ligi po finale zajęliśmy trzecie i czwarte miejsce. Później przyszła pandemia, w trakcie której wystartowaliśmy tylko raz, w 2020 roku w nieklasyfikowanych zawodach.

W tym sezonie nasz team rywalizację rozpoczął pod koniec kwietnia na torze Goodwood w Anglii, gdzie zajął jedenaste (bolid SGR 2020) i czternaste miejsce (bolid Bullet III). Parę dni później poszło już znacznie lepiej. Na torze East Fortune w Szkocji nasze bolidy zdominowały wyścig, zajmując pierwszą (SGR 2020) i drugą lokatę (Bullet III).
Silesian Greenpower startuje w wyścigach F24+. To kategoria, w której kierowca może mieć maksymalnie 26 lat. Wszystkie samochody są wyposażone w takie same silniki o mocy 240 W, zasilane prądem stałym, mają także te same akumulatory o pojemności 36 Ah.

- Ważna jest technika inżynierska, chłodzenie silnika, ale przede wszystkim aerodynamika – tłumaczy prof. Andrzej Baier. -  Samochód tak jakby przebija się przez powietrze, dlatego to, jak zbudowany jest bolid, najbardziej wpływa na przebieg rywalizacji. To około sześćdziesiąt-siedemdziesiąt procent sukcesu. Ponadto musimy zmieścić się w wielu regulaminowych ustaleniach. Samochody są rygorystycznie sprawdzane przez komisję. Do bolidu może wejść stosunkowo mała osoba. Jego budowa sprawia, że kierowca znajduje się zaledwie dziesięć centymetrów nad jezdnią, a jedzie z prędkością nawet 70 km/h. Samochody nie mają żadnej amortyzacji, mocno trzęsie nimi w trakcie jazdy. Kierujący w środku jest w pozycji leżącej na plecach, spięty pasami pięciopunktowymi.  Samo wejście i wyjście z bolidu nie jest łatwe, ale musi on być tak zaprojektowany, aby można było to zrobić szybko i bezpiecznie.

DSC09996-min

To rywalizacja zespołowa
Wyścig trwa 60 minut. Wygrywa drużyna, która w tym czasie pokona najwięcej okrążeń.

- Podstawą rywalizacji jest oszczędna jazda – kontynuuje prof. Andrzej Baier - Od paru lat nie zjeżdża się do boksu w trakcie wyścigu – oczywiście, jeśli nie ma potrzeby - by nie tracić cennych minut. Umiejętności kierowcy są ważne, ale tu liczy się praca zespołowa, wkład każdego członka drużyny. A my świetnie wypadamy jako team, sponsorzy cenią naszą pracę zespołową. Pracujemy przez cały rok nad usprawnianiem bolidów. Mamy dwie hamownie, poświęcamy dużo czasu na badania naukowe, sterowanie elektroniczne. Brakuje nam jedynie torów do jazdy testowej, dlatego gościnnie korzystamy z takich w Kamieniu Śląskim i Poznaniu. Na co dzień dysponujemy za to wirtualnymi bliźniakami naszych bolidów do jazdy testowej.

Ta seria wyścigów to również świetna okazja do sprawdzenia swoich możliwości oraz wiedzy technicznej między drużynami różnych uczelni i firm.

- Dla tych młodych ludzi to nie tylko pasja, możliwość startu w wyścigach, ale przede wszystkim ogromna szansa, aby swoje idee i pomysły przelać na papier, wykonać i wcielić w międzynarodową konkurencję – tłumaczy prof. Andrzej Baier. - Studenci mogą sprawdzić, jak wypadają na tle światowej czołówki. Wielokrotnie zdobywaliśmy nagrody technicznie - nawet za najlepszy bolid. W tym roku otrzymaliśmy specjalną nagrodę Forda - „Ford Engineering Award”, za system telemetrii naszych samochodów.
Niesamowitą gratką jest także możliwość rywalizacji na legendarnych torach Formuły 1. Takim jest Goodwood, na którym dawniej odbywały się najsłynniejsze wyścigi samochodowe na świecie. East Fortune jest za to drugim najdłuższym torem motocyklowym w Szkocji. Zawody wielokrotnie odbywały się także na legendarnym Silverstone.

- W tym roku wystartujemy jeszcze w czerwcu i na tym zakończymy rywalizację - zapowiada prof. Andrzej Baier. - Potrzebujemy sponsorów, aby wziąć udział w finałach, jest to związane z wysokimi kosztami. Poszukujemy ich ciągle. Ponadto zapraszamy do naszego teamu zainteresowanych studentów ze wszystkich działów, by przeżyć niezwykłą przygodę.

Autor zdjęć prof. dr hab. inż. Andrzej Baier

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie