Autor: Jolanta Skwaradowska     Publikacja: 08.06.2022     Aktualizacja: 09.06.2022

Studenci Politechniki Śląskiej w międzynarodowym projekcie AEC Global Teamwork

Dwoje studentów Politechniki Śląskiej – Karolina Tyrol i Mateusz Cebula – wzięło udział w prestiżowym międzynarodowym projekcie AEC Global Teamwork. Do projektu zakwalifikowało się czworo Polaków, w tym dwoje studentów z naszej Uczelni. Ich praca została bardzo wysoko oceniona, oboje za swoje projekty otrzymali notę A+.

Projekt AEC Global Teamwork jest organizowany przez Uniwersytet Stanforda w Kalifornii. W tym roku odbył się już po raz 29. Jego ideą jest edukowanie studentów, wykładowców i praktyków branżowych z całego świata poprzez udział w multidyscyplinarnych, opartych na współpracy, działaniach Project Based Learning. W ramach programu studenci z różnych stron świata, podzieleni na grupy, dostają do zaprojektowania konkretny budynek.

W tym roku głównym celem było zaprojektowanie nowoczesnego budynku uniwersyteckiego przez interdyscyplinarne zespoły, w skład których wchodzili: studenci architektury, budownictwa, inżynierii środowiska, zarządzania budową oraz zarządzania finansami. – W projekcie pełniliśmy rolę MEP Engineer i zajmowaliśmy się głównie instalacjami HVAC, czyli ogrzewanie, wentylacja oraz klimatyzacja. Dbaliśmy również, aby nasze budynki spełniały wymagania zrównoważonego budownictwa – mówili nasi studenci.

W tym roku w projekcie udział brało 32 studentów z Uniwersytetu Stanforda oraz 9 partnerskich uniwersytetów z całego świata. Byli tam studenci ze Stanów Zjednoczonych, Danii, Polski, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii czy Niemiec, reprezentujący 16 narodowości. Naszą Uczelnię reprezentowali Karolina Tyrol i Mateusz Cebula z Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki Politechniki Śląskiej.

W tegorocznej edycji było pięć grup z różnymi lokalizacjami projektu, w każdej z nich występowały różne warunki klimatyczne i zagrożenia naturalne. Grupy liczyły 6 lub 7 osób.

– Ja należałam do grupy PACIFIC. Lokalizacją naszego projektu był kampus San Francisco State University. Jako zespół musieliśmy zaprojektować budynek uniwersytecki biorąc pod uwagę lokalne warunki i klimat. Wyzwaniem był fakt, że San Francisco należy do strefy zagrożonej trzęsieniem ziemi. Ja musiałam odpowiedzieć wymaganiom lokalnego klimatu głównie przez zaprojektowanie systemów HVAC (ogrzewanie, wentylacja oraz klimatyzacja) oraz systemów pasywnych we współpracy z architektem. W projekcie zajmowałam się również instalacjami wodno-kanalizacyjnymi oraz produkcją energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych. Oprócz tego musieliśmy skupić się na zrównoważonym budownictwie, obliczając wartości śladu węglowego, zużycie wody i energii. Największym wyzwaniem było dla mnie znalezienie sposobów na jak największą oszczędność wody, ponieważ Kalifornia zmaga się od pewnego czasu z postępującą suszą – mówiła Karolina Tyrol. Praca naszej studentki została bardzo wysoko oceniona otrzymując notę A+.

Drugi z naszych studentów – Mateusz Cebula – należał do zespołu ISLAND. Zadaniem grupy było zaprojektowanie budynku kampusu University of Puerto Rico znajdującego się w centrum San Juan w Portoryko. – Projektowaliśmy budynek uniwersytecki. Wyzwaniem w naszej lokalizacji były warunki klimatyczne, głównie bardzo wysoka wilgotność, utrzymująca się średnio na poziome ok. 80%. Następnym wyzwaniem w Portoryko są zagrożenia naturalne, ponieważ jest to obszar aktywny sejsmicznie, dodatkowo wyspa jest często nękana przez huragany i tropikalne burze. Nasz zespół chciał stworzyć budynek, który odpowiada kulturze oraz przyzwyczajeniom Portorykańczyków. Moim zadaniem było zaprojektowanie instalacji HVAC i wodno-kanalizacyjnych oraz dbanie o to, żeby nasz budynek odpowiadał standardom zrównoważonego budownictwa przez optymalizację śladu węglowego oraz zużycia energii i wody – mówił Mateusz Cebula. Jego praca także została wysoko oceniona i otrzymała ocenę A+.

Nie tylko nasi studenci zostali docenieni, także zespoły, w których pracowali dostały wyróżnienie w wybranych kategoriach.

Projekt AEC Global Teamwork trwał kilka miesięcy. Od stycznia do maja 2022 roku w formie online, natomiast w połowie maja nasi studenci pojechali na Uniwersytet Stanforda w Kalifornii, aby wziąć udział w finałowym wydarzeniu projektu. – Kampus Uniwersytetu Stanforda odwiedzili również uczestnicy zeszłorocznej edycji, ponieważ rok temu ze względu na pandemię nie mieli takiej okazji. Rok temu Politechnikę Śląską reprezentował mgr inż. Stanisław Kocik, który w tym roku podróżował razem z nami do USA – mówili studenci.

Udział w projekcie był szansą na zdobycie doświadczenia zawodowego, nawiązanie cennych znajomości, podniesienie umiejętności językowych czy poznanie innych kultur. Dodatkowo uczestnicy mogli poznać najnowsze technologie i oprogramowanie używane w ich branży.

– Do projektu zgłosiłam się, ponieważ chciałam poszerzyć swoją wiedzę oraz udoskonalać język angielski. Pomyślałam również, że może być to jedyna okazja, aby wziąć udział w tak prestiżowym projekcie – ­ mówiła Karolina Tyrol. – Udział w nim to także cenny wpis w CV – dodał Mateusz Cebula. 

Karolina Tyrol i Mateusz Cebula studiują na III semestrze studiów magisterskich na kierunku Inżynieria Środowiska, specjalność Ogrzewnictwo, Wentylacja, Klimatyzacja i Ochrona Powietrza. Choć aktualnie piszą pracę magisterską to zaczęli już swoje zawodowe kariery w biurach projektowych.

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie