Na zdjęciu widzimy fragment wystawy „Architektoniczny upcycling w teatrze”. Na środku widzimy szklaną gablotę w środku małe tekturowe pudełka
Autor: Jolanta Skwaradowska     Publikacja: 17.11.2022     Aktualizacja: 23.11.2022

Studenci i wykładowcy PŚ autorami eksperymentalnej scenografii teatralnej 

W ramach czwartej edycji projektu „Teatr 2.1” powstał spektakl „Nowa zabawka”, mówiący o uzależnieniu od technologii. Spektaklowi towarzyszy wystawa eksperymentalnej scenografii z materiałów wtórnych, autorstwa studentów i wykładowców Politechniki Śląskiej. 

Spektakl został zrealizowany przez Piotra Janiszewskiego z udziałem młodzieży z X LO w Katowicach. Przedstawieniu towarzyszy wystawa eksperymentalnej scenografii z materiałów wtórnych autorstwa studentów i wykładowców Politechniki Śląskiej. Efekt współpracy Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach z Politechniką Śląską zostanie zaprezentowany 17 listopada 2022 o godzinie 19:00 na Scenie w Malarni w Teatrze Śląskim. 

Spektakl „Nowa Zabawka” powstał w ramach czwartej edycji projektu „Teatr 2.1”, we współpracy Teatru Śląskiego i X Liceum Ogólnokształcącego w Katowicach. W tym roku wybrani uczniowie w ramach pozalekcyjnych zajęć scenicznych przez wiele miesięcy kształcili swoje umiejętności aktorskie pod czujnym okiem reżysera Piotra Janiszewskiego.

Działania te zainspirowały pracowników naukowych oraz studentów Politechniki Śląskiej do stworzenia wystawy scenografii teatralnej pt. „Architektoniczny upcycling w teatrze”, prezentującej elastyczny, modułowy zestaw elementów scenicznych pozwalający na dowolne konfigurowanie scenografii, wprowadzenie materiałów z recyclingu oraz cyfrowej projekcji obrazu. Celem tego projektu była integracja: działań architektów, twórców teatru, pedagogów, dzieci i młodzieży w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań przestrzeni scenicznej. 

–  Zależało nam także na zaangażowaniu pracowników ważnej instytucji kulturalnej regionu w roli ekspertów przy realizacji interdyscyplinarnego projektu obejmującego rozwiązywanie konkretnych problemów projektowych i badawczo-rozwojowych, jak również wywarciu realnego wpływu na proces kształcenia studentów – przyszłych twórców przestrzeni kultury i sztuki – powiedziała dr Anna Waligóra z Wydziału Organizacji i Zarządzania PŚ.

Prezentowane na wystawie prace, stanowiące tło scenografii zostały przygotowane podczas warsztatów z udziałem uczniów SP. nr 4 im. Marii Konopnickiej w Mikołowie. Otwarcie wystawy odbędzie się po premierze spektaklu w Sali Klubowej Sceny w Malarni.  

W realizacji projektu PBL, realizowanego na Wydziale Architektury uczestniczyli studenci: Paweł Białas, Julia Giżewska, Marta Łazarczyk, Karolina Morawska, Katarzyna Zbrzeźniak (Wydział Architektury) oraz Paulina Młyńczak (Instytut Badań nad Edukacją i Komunikacją). Opiekunami projektu byli: dr inż. arch. Małgorzata Balcer-Zgraja, dr nauk. społ. Anna Waligóra oraz dr hab. inż. arch. Tomasz Wagner, prof. PŚ. Projekt był realizowany w ramach VIII edycji Project Based Learning, Politechnika Śląska jako Centrum Nowoczesnego Kształcenia opartego o badania i innowacje i współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Autor fotografii Tomasz Wagner

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie