Fot. Martin Huć (44)
Autor: Anna Świderska     Publikacja: 26.09.2025

Rozwijają skrzydła pod opieką mentorów 

Ośmioro wybitnie uzdolnionych uczniów Akademickich Liceów Ogólnokształcących Politechniki Śląskiej będzie się rozwijać pod okiem naukowców z Uczelni – kolejna, siódma już edycja Programu mentorskiego “Rozwiń skrzydła” została uroczyście zainaugurowana.  

Program Politechniki Śląskiej “Rozwiń skrzydła” skierowany jest do uczniów Liceów Ogólnokształcących Uczelni, którzy wykazują zainteresowanie naukami ścisłymi i technicznymi. Jego podstawą jest indywidualna relacja ucznia z pracownikiem naukowym uczelni, której celem jest rozwijanie potencjału intelektualnego i wspieranie rozwoju osobistego młodzieży. 

– Nasi nauczyciele starają się dostrzec wśród uczniów wszystkie pozytywne chęci zrobienia czegoś więcej niż tylko chodzenia do szkoły, ale to także uczniowie starają się wynaleźć różne programy edukacyjne czy projekty, które są dla nich ważne i w których chcą się spełniać – powiedziała dr Małgorzata Borysławska, dyrektorka Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w Gliwicach podkreślając, że niektórzy uczniowie nawet drugich i trzecich klas gliwickiego liceum mają już bogate portfolio naukowe i sporo osiągnięć w ogólnopolskich konkursach. – Wówczas kierujemy ich do programu mentorskiego, bo wiemy, że na pewno wykorzystają ten czas jak najlepiej, możliwość tak bliskiej współpracy z pracownikiem uczelni to dla 16-latków coś naprawdę unikalnego – dodaje dyrektorka szkoły.  

Aleksander Masztalski, uczeń II kl. ALO w Gliwicach, to jeden z ośmiorga uczniów, który pozytywnie przeszedł rekrutację do programu. Właśnie wrócił z Warszawy, gdzie nagrodę w konkursie Polskiej Agencji Kosmicznej wręczył mu Sławosz Uznański-Wiśniewski.  

– Pan Sławosz dorzucił do tego ognia, który pali się we mnie, ognia miłości do nauk ścisłych, miłości do eksploracji kosmosu – powiedział uczeń. – Chcę rozwijać swoje umiejętności programistyczne i modelowania 3D oraz pogłębiać moje zainteresowania – dodał Aleksander Masztalski. W ramach programu wraz z prof. Tomaszem Błachowiczem z Instytutu Fizyki będzie badał biosygnatury, czyli związki, które dostarczają dowodów na istnienie życia biologicznego.  

Zagadnienia, które młodzi ludzie chcą zgłębiać we współpracy ze swoimi mentorami obejmują nauki ścisłe pod kątem przygotowania do olimpiady i konkursów, gospodarkę zrównoważonego rozwoju, historię japońskiej architektury, rozwój technik dronowych a także projekt polegający na uproszczeniu systemu elektroniki znajdujący się w symulatorze lotu na Politechnice Śląskiej.  

– To nie będzie typowa nauka, ale trochę droga przez życie, pokazanie świata nauk ścisłych i inżynieryjno-technicznych, nowoczesnych laboratoriów – wyliczał prof. dr hab. inż. Marek Pawełczyk, Rektor Politechniki Śląskiej gratulując uczniom. – Program mentorski to także możliwość zapoznania się z tym, czym dysponuje Politechnika Śląska, ze społecznością akademicką, atmosferą, i bogactwem tematów, którymi się zajmujemy – dodał rektor podkreślając także rolę nauczycieli i rodziców w rozwoju uczniów.  

– Gratuluję wam, że możecie być częścią tak ambitnych projektów i zaawansowanych badań, gratuluję także mentorom i mam nadzieję, że ta współpraca przyniesie wam dużo radości – dodała prof. dr hab. inż. Anna Chrobok, Prorektor ds. Studenckich i Kształcenia Politechniki Śląskiej.  

Większość mentorów brała już wcześniej udział w tym programie.  

– Jestem mentorem po raz drugi i muszę powiedzieć, że młodzież jest fantastyczna, niesamowicie ciekawa świata, otwarta na nową wiedzę, uczniowie zaskakują mnie swoją pracowitością – powiedziała dr hab. inż. Danuta Gillner, prof. PŚ.  

Program mentorski rozwija nie tylko wiedzę teoretyczną, ale również praktyczną oraz umiejętności miękkie jak praca zespołowa czy prezentacja wyników badań. Uczniowie mogą uczestniczyć w projektach badawczych, nawiązywać współpracę ze Studenckimi Kołami Naukowymi. To ułatwia wybór kierunku studiów i daje przewagę w konkurowaniu o możliwości akademickie w przyszłości. Nic dziwnego, że program mentorski jest coraz bardziej popularny wśród młodzieży licealnej, a nawet kandydatów do akademickich liceów.  

– Wiele osób w trakcie dni otwartych pyta o to, co nas odróżnia od innych bardzo dobrych liceów, które są w Rybniku i właśnie możliwość udziału w wielu inicjatywach Politechniki Śląskiej, między innymi w programie mentorskim jest jednym z magnesów, które przyciągają uczniów do naszej szkoły – powiedział Krzysztof Lazaj, dyrektor Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w Rybniku dodając, że wielu absolwentów szkoły po maturze wybiera studia na Politechnice Śląskiej.  

– Postrzegam to jako wielką odwagę, że robicie taki krok do przodu i chcecie zrobić znacznie więcej, trzymam kciuki za powodzenie tych projektów i liczę, że w przyszłości powitamy was w murach Politechniki Śląskiej – podsumowała spotkanie prof. dr hab. inż. Bożena Skołud, Prorektor ds. Ogólnych.  

Od pierwszej edycji programu mentorskiego dla Akademickich Liceów Ogólnokształcących wzięło w nim udział 52 uczniów i 81 mentorów.  

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie