Start - Aktualności - Polsko-czeski projekt wspierający metodykę oceny cyklu życia

Polsko-czeski projekt wspierający metodykę oceny cyklu życia
Edukacji ekologicznej i podnoszeniu wiedzy studentów w zakresie innowacyjnej metody oceny cyklu życia, czyli wpływu produktów na środowisko – poświęcony jest polsko-czeski projekt, w którym partnerem jest Politechnika Śląska.
Politechnikę Śląską reprezentuje dr hab. inż. Dorota Burchart, prof. PŚ – z Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej.
Projekt podejmuje kwestię metody oceny życia (LCA-Life Cycle Assessment), która dotyczy tego, jak dany produkt, usługa czy proces technologiczny wpływa na środowisko. Jak podkreśliła prof. Burchart, to jedna z najbardziej popularnych i miarodajnych metod analiz porównawczych dla różnych technologii i produktów uwzględniając ich cykl życia.
- Ocena cyklu życia (LCA) to unikalna metoda, który służy do oceny wpływu produktów, usług lub procesów technologicznych na środowisko na podstawie zestawienia bilansów materiałowych i energetycznych oraz oceny środowiskowej w wielu kategoriach wpływu w całym cyklu życia. LCA uwzględnia wpływ na środowisko już w fazie pozyskiwania surowców na dany produkt, a także obejmuje jego recykling. Komisja Europejska uznała tę metodę za najbardziej odpowiedni sposób oceny potencjalnego wpływu produktów na środowisko i stworzyła europejską platformę wspierającą wdrażanie oceny LCA w biznesie i ustawodawstwie krajowym – wyjaśniła.
Właśnie rozwój innowacyjnego nauczania w zakresie metodyki oceny cyklu życia – to główny cel polsko-czeskiego projektu pt. „LifeCycle: Vzdělávání v oblasti metodiky životního cyklu/Edukacja w zakresie metodologii oceny cyklu życia”. Realizują go: Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava we współpracy z Politechniką Śląską. Projekt jest finansowany z programu INTERREG V-A Czechy - Polska, Fundusz Mikroprojektów 2014-2020 w Euroregionie Silesia.
Międzynarodowy zespół pracował nad opracowaniem materiałów dydaktycznych, które zostaną włączone do przedmiotów prowadzonych na uczelniach partnerskich. Dzięki temu studenci zdobędą wiedzę na temat najnowszych trendów w ocenie środowiskowej, która opiera się na rozwijanym w kraju procesie dekarbonizacji przemysłu.
Opracowany przez naukowców poradnik będzie zawierał praktyczne przykłady wraz z zestawem testów oraz słowniczkiem głównych pojęć związanych z oceną cyklu życia. – Stworzony materiał dydaktyczny zostanie włączony do nauczania na uczelniach partnerów projektu – podsumowała prof. Burchart.
