Start - Aktualności - Politechnika Śląska w centrum dyskusji o kompetencjach cyfrowych
Politechnika Śląska w centrum dyskusji o kompetencjach cyfrowych
Na Politechnice Śląskiej w Gliwicach odbyła się pierwsza edycja konferencji Digital Skills Summit. Wydarzenie było organizowane przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z NASK i Politechniką Śląską. Wśród gości i prelegentów konferencji znaleźli się wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski oraz przedstawiciele rządu, biznesu i nauki.
O kompetencjach cyfrowych polskich obywateli i edukacji cyfrowej w Polsce rozmawiano podczas pierwszej edycji konferencji Digital Skills Summit.
Wydarzenie otworzył wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
– Kompetencje cyfrowe to zarówno przyszłość, jak i wyzwanie, które wymaga naszej wspólnej odpowiedzialności. Są przyszłością, ponieważ w ramach rządowych programów ich rozwój jest priorytetem – chcemy, aby rosły dynamicznie i obejmowały coraz większą część społeczeństwa – mówił wicepremier.
- Szczególnie istotne jest podnoszenie poziomu kompetencji wśród najstarszych grup wiekowych, gdzie obecnie jedynie 17% osób posiada podstawowe umiejętności cyfrowe. Aby jednak całe społeczeństwo mogło wznieść się na wyższy poziom cyfrowej świadomości, potrzebne są skoordynowane działania i jasna wizja rozwoju – dodał Gawkowski.
W odpowiedzi na te dane, działania o których mowa już zostały zapowiedziane. Mówiła o nich zarówno Minister Edukacji Narodowej Katarzyna Lubnauer jak i wiceminister Nauki i Szkolnictwa Wyższego prof. Marek Gzik.
- Już w przyszłym roku do wszystkich szkół – zarówno podstawowych jak i ponadpodstawowych trafi przedmiot edukacja zdrowotna, podczas którego dzieci i młodzież będą się uczyć o higienie cyfrowej i o tym jak unikać zagrożeń wynikających z korzystania z social mediów, ale też jak nie poddać się uzależnieniu od social mediów i narzędzi cyfrowych – mówiła Lubnauer.
Z kolei w ramach edukacji obywatelskiej w szkołach ponadpodstawowych będzie przekazywana wiedza nt. cyberbezpieczeństwa i walki z dezinformacją.
- Zgodnie z polityką rządową w zakresie transformacji, realizowane będą programy, które doposażą szkoły w pracownie AI, STEM czy pracownie do zdalnej edukacji – wyliczała Lubnauer.
W zakresie edukacji cyfrowej także Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego widzi wiele wyzwań.
- W okresie głębokiej transformacji gospodarczej, rozwój kompetencji cyfrowych jest kluczowy. Jeżeli myślimy o tym, żeby konkurować z najbardziej rozwiniętymi krajami tego świata, musimy stawiać na rozwój młodzieży i absolwentów szkół wyższych, by potrafili swoimi umiejętnościami odpowiadać na potrzeby rynku pracy – mówił prof. Marek Gzik, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Uczelnie już starają się na te potrzeby odpowiadać.
- Politechnika Śląska jest w centrum dyskusji na temat kompetencji cyfrowych nie bez powodu. Śląsk jest w fazie transformacji energetycznej, a ta nie odbędzie się bez kompetencji cyfrowych. Za tym idzie nowy przemysł Śląska i potrzeba uświadamiania ludziom różnego rodzaju możliwości, ale także zagrożeń – mówił Rektor Politechniki Śląskiej, prof. dr hab. inż. Marek Pawełczyk.
Rektor zaznaczył, że po raz pierwszy w historii obserwujemy sytuację, kiedy młodsze pokolenie uczy starszych. To buduje dodatkowe wyzwania m.in. związane z szukaniem nowych form przekazywania wiedzy i przekształcania zawodów przeszłości w zawody przyszłości oparte o nowoczesne technologie. Był to także jeden z tematów poruszanych podczas debat, które towarzyszyły konferencji.
W sumie podczas konferencji odbyły się trzy panele, które poświęcono także automatyzacji i robotyzacji przemysłu oraz umiejętnościom liderów, którzy będą wprowadzać cyfrowe zmiany w firmach i społecznościach.
- Podczas tej dyskusji wybrzmiało m.in. że mamy zapotrzebowanie na kształcenia kadr dla rozwoju sztucznej inteligencji, z czym wiąże się też sporo problemów. Pojawiły się też dane, że w Polsce wypadamy dobrze jeśli chodzi o poziom wiedzy eksperckiej, ale gorzej w zakresie kształcenia obywateli. Tu jest wiele pracy do zrobienia – mówił dr inż. Jarosław Homa, zastępca dyrektora Centrum Cyberbezpieczeństwa Politechniki Śląskiej.
Przekaz, jaki popłynął z konferencji był spójny, każdy obywatel z pomocą państwa sam powinien poszerzać swoje umiejętności cyfrowe.
- Kompetencji cyfrowych nie da się zbudować decyzjami centralnymi. Zarządzenia ministerstw to za mało. Na końcu kompetencji cyfrowych jest każdy z nas, kto musi znaleźć w sobie energię i chęć, żeby takie kompetencje zbudować. Państwo jako instytucja może nam jedynie zapewnić do tego narzędzia, możliwości i ewentualnie czas – mówił dr inż. Radosław Nielek, dyrektor NASK.
Głównym założeniem konferencji Digital Skills Summit było wsparcie transformacji cyfrowej w Polsce, a także promowanie międzysektorowej i międzyinstytucjonalnej współpracy na rzecz poprawy kompetencji cyfrowych społeczeństwa w kontekście rozwoju nowoczesnej i konkurencyjnej gospodarki.
fot. Maciej Mutwil