Zdjęcie bolidu elektrycznego podczas prezentacji
Autor: Agnieszka Kliks-Pudlik     Publikacja: 15.11.2022     Aktualizacja: 19.12.2022

Pierwszy elektryczny bolid Koła Naukowego PolSl Racing

Studenci Koła Naukowego PolSl Racing zaprezentowali 15 listopada swój pierwszy elektryczny bolid klasy Formuła Student.

Bolid elektryczny o nazwie SW-03e to efekt prac rozwojowych nad ich poprzednim bolidem spalinowym, który wielokrotnie odnosił sukcesy na arenie międzynarodowej. Poza zupełnie nowym źródłem mocy, zmiany obejmują konstrukcję ramy, zawieszenia oraz pakietu aerodynamicznego. Pojazd zaprojektowany do udziału w zawodach na torach wyścigowych.

- Ten pojazd jest wyjątkowy ze względu na to, że dotyczy bardzo nowoczesnych rozwiązań inżynieryjnych. Studenci zastosowali wiele innowacyjnych rozwiązań, na przykład dyspersyjne materiały kompozytowe, ultralekkie poszycie z włókna, aerodynamika pojazdu została zasymulowana w profesjonalnych oprogramowaniach. Dodatkowo stosowane są systemy kontroli trakcji, systemy sterowania, systemy bezpieczeństwa, nowy system magazynowania energii. Można powiedzieć, że pojazd jest wręcz naszpikowany wieloma nowoczesnymi rozwiązaniami – powiedział opiekun naukowy dr hab. inż. Mirosław Szczepanik, prof. PŚ.

Dodał, że jest to pojazd niskobudżetowy, jego cena to około 200 tys. zł.

W ocenie liderki zespołu Ewy Kocyan, największym wyzwaniem było sama transplantacja silnika elektrycznego w miejsce silnika spalinowego. – To nie jest tak, że jeden silnik się wyciągnie i włoży w to miejsce ten drugi – powiedziała studentka 5. roku kierunku mechanika i budowa maszyn.

Większość elementów pojazdu to autorskie projekty i rozwiązania studentów z PolSl Racing. – To przede wszystkim własny system magazynowania energii, czyli sama bateria. Korzystamy z zakupionych silników komercyjnych, ale bateria jest naszego projektu, jak również całe poszycie i cały pakiet aerodynamiczny, który prezentuje się bardzo ładnie – dodała liderka.

Obecnie studenci z PolSl Racing skupiają się głównie na rozwoju pojazdów elektrycznych. Ewa Kocyan przyznała, że przejście na bolid elektryczny wynika m.in. z obecnych trendów motoryzacyjnych, które stawiają właśnie na elektromobilność. – Poza tym, w zawodach Formuły Student powoli wygaszane są konkurencje z pojazdami spalinowymi. Jednocześnie, nadal będziemy oczywiście rozwijać nasz pojazd spalinowy, bo wszelkie mechaniczne rzeczy prototypujemy i sprawdzamy najpierw na nim. Duże możliwości rozwoju elektroniki daje nam też nasz pierwszy motocykl elektryczny, który pozwala nam testować pojedyncze moduły i różne systemy monitorujące pracę baterii – dodała Ewa Kocyan.

Były lider zespołu Damian Pietryja przypomniał, że praca nad projektem bolid elektrycznego trwała ponad 1,5 roku, a pracowało nad nim około czterdziestu studentów. – Projekt był dlatego taki długi, ponieważ postawiliśmy sobie wysokie wymagania. Większość zespołów Formuły Student na całym świecie, budując swój pierwszy bolid elektryczny, wkłada tylko jeden silnik, mają zakupioną od zewnętrznej firmy baterię. My chcieliśmy pójść krok dalej i zrobić to sami. Nie po to przecież przychodziliśmy na studia, żeby kopiować rozwiązania innych firm, tylko żeby wraz z ich wsparciem, pomocą i mentoringiem zrobić coś sami, zdobywając doświadczenie, umiejętności oraz wiedzę – podkreślił Damian Pietryja.

Bolid elektryczny swój debiut ma już za sobą. W tym roku zespół zaprezentował się na zawodach Formuły Student w Chorwacji, gdzie został doceniony za innowacyjność i poziom skomplikowania projektu. Teraz studenci mają plan na dalsze prace udoskonalające pojazd oraz na przygotowanie się do kolejnego sezonu zawodów.

Dr hab. inż. Mirosław Szczepanik, prof. PŚ jest opiekunem Koła Naukowego PolSl Racing od dziesięciu lat. Przyznał, że najbardziej jest dumny z atmosfery w zespole i z tego, że studenci z powodzeniem realizują z nim swoje pasje. – Działalność w naszym kole kreuje studentów na inżynierów przyszłości, którzy wywodzą się z naszej wspaniałej Uczelni, z Politechniki Śląskiej i są rozchwytywani na rynku pracy. Niektórzy zdecydowali się kontynuować badania naukowe w formie doktoratów wdrożeniowych, co mnie również bardzo cieszy – podsumował Mirosław Szczepanik.

PolSl Racing to zespół pasjonatów motoryzacji, składający się z 45 członków, studiujących na sześciu wydziałach Politechniki Śląskiej. Zespół ma na swoim koncie wiele sukcesów m.in. na zawodach Formuły Student.

Więcej na stronie Koła Naukowego PolSl Racing: https://racing.polsl.pl/

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie