mini_2
Autor: Anna Świderska     Publikacja: 25.10.2024
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

O jakości kształcenia w międzynarodowym gronie 

Międzynarodowy Kongres Jakości Kształcenia dobiegł końca, wypełniły go spotkania, debaty i warsztaty dotyczące wyzwań edukacyjnych, mobilności, umiędzynarodowienia oraz doskonalenia metod i systemów kształcenia.  

W czwartek w Muzeum Śląskim odbyła się uroczysta inauguracja kongresu, w której wzięli udział przedstawiciele władz wielu uczelni, nie tylko z regionu oraz goście z zagranicy. Wydarzeniu towarzyszyła debata na temat znaczenia umiędzynarodowienia, mobilności studentów oraz pracowników a także uwypuklono różnice w tym zakresie pomiędzy uniwersytetami europejskimi a amerykańskimi.  

– Mobilność bezpośrednio wpływa na jakość kształcenia, nasi studenci mają okazję poznawać laboratoria i warunki w jakich prowadzone jest kształcenie w zagranicznych uniwersytetach, przywożą pewne rozwiązania i mogą się nimi dzielić. Z kolei zagraniczni studenci niejako wymuszają na nas nieustanne podnoszenie jakości kształcenia, bo przecież chcemy się zaprezentować z jak najlepszej strony – powiedział prof. dr hab. inż. Zbigniew Paszenda, Prorektor ds. Infrastruktury i Inwestycji Politechniki Śląskiej. – Mobilność pracowników sprzyja prowadzeniu badań naukowych w międzynarodowych zespołach, a ich wyniki bezpośrednio wpływają na jakość kształcenia.  

Prof. Paszenda podkreślał także to, że Politechnika Śląska stawia na indywidualizowanie kształcenia, pozwala studentom na kształtowanie ścieżki edukacyjnej poprzez wybór odpowiednich przedmiotów. Z kolei prof. Beata Orlińska, Dyrektor Kolegium Studiów Politechniki Śląskiej zwróciła uwagę na wdrażane innowacyjne metody kształcenia takie jak Project Based Learning (PBL). 

– Politechnika Śląska jest liderem wdrażania takich metod jak PBL, mogliśmy zaprezentować nasze osiągnięcia, liczbę projektów, dyskutowaliśmy o naszych rozwiązaniach podczas tego kongresu, o tym jak ważne jest włączanie studentów w prace badawcze – powiedziała prof. Orlińska. – Rozmawiamy także o nawiązywaniu współpracy między nauczycielami akademickim i szkół ponadpodstawowych, angażujemy się w nią między innymi poprzez realizację projektów PBL z uczniami tych szkół.  

Projekty PBL to często projekty badawcze, których efektem są zgłoszenia patentowe czy publikacje naukowe. Studenci występują na konferencjach, gdzie mają okazję mówić o uzyskanych rezultatach, dzięki czemu rozwijają swoje umiejętności prezentowania prac badawczych. Podczas kongresu Politechnika Śląska zorganizowała panel na temat kształcenia opartego na prowadzeniu badań naukowych, w którym rozmawiano między innymi o potrzebach i oczekiwaniach studentów, roli naukowców w opiece nad projektem badawczym czy korzyściach z kształcenia opartego na prowadzeniu badań naukowych.  

 

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie