minimini_2
Autor: Katarzyna Siwczyk     Publikacja: 05.11.2024     Aktualizacja: 06.11.2024
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

O grach, które uczą studentów w ramach „Tygodnia Gier” na Politechnice Śląskiej

Gry mogą uczyć studentów i kształcić pracowników przyszłości i to właśnie na ten temat rozmawiano podczas Inauguracji Tygodnia Gier w Europejskim Mieście Nauki. Wydarzenie odbywało się w siedzibie Europejskiego Centrum Innowacyjnych Technologii dla Zdrowia Politechniki Śląskiej.

Podczas pierwszych wydarzeń Tygodnia Gier w Europejskim Mieście Nauki można się było przekonać, że gry to nie tylko zabawa i rozrywka, ale doskonała pomoc w szkoleniu i dydaktyce, pod warunkiem, że gra jest odpowiednio zabezpieczona i posiada niezbędne certyfikaty.

- Chcieliśmy pokazać wiele twarzy gier, nie tylko tych rozrywkowych, ale też edukacyjnych.  Dzisiaj mówimy przede wszystkim o tym, że gry mogą uczyć, mogą stanowić pole doświadczalne w medycynie i rehabilitacji – mówił kurator Tygodnia Nauki prof. Michał Kłosiński z Uniwersytetu Śląskiego. Z kolei dr inż. Piotr Wodarski z Politechniki Śląskiej dodał, że ten edukacyjny walor gier może dziś stanowić motor napędowy dla rozwoju wielu dyscyplin.

- Rozmawialiśmy podczas debaty i pokazaliśmy na stanowiskach pokazowych, jakie innowacyjne rozwiązania z pogranicza nauki i technologii, w szczególności tych wykorzystujących gry komputerowe, technologię wirtualnej (VR) i rozszerzonej rzeczywistości (AR) oraz sztuczną inteligencję (AI) można wykorzystać w medycynie oraz treningu sportowym – mówił Piotr Wodarski.

Wśród panelistów znaleźli się też praktycy, którzy na co dzień wykorzystują gry oparte o wirtualną rzeczywistość. Mówił o tym Łukasz Mścisz z Centrum Symulacji Medycznej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Zabrzu, gdzie przyszli lekarze, studenci medycyny uczą się zawodu poprzez grę.

- W 2018 r. zaczynaliśmy kształcić w oparciu o technologię VR, ale wtedy jakość grafiki była kiepska i nie byliśmy do tego przekonani. Dziś, wraz z rozwojem nowoczesnych technologii, jakość obrazu VR jest bardzo autentyczna, studenci wchodzą w ten świat wirtualny z pełnym zaangażowaniem, dzięki czemu możemy testować pracę w skrajnych sytuacjach na izbie przyjęć z pacjentem, w sali operacyjnej czy podczas katastrof – relacjonował Mścisz.

Uczestnicy debaty o bezpieczeństwie wyrobów wykorzystujących technologie AI, VR i AR zgodnie podkreślali, że aby w pełni móc korzystać z tych możliwości, jakie dają gry należy zadbać o bezpieczeństwo cyfrowe, odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa i higienę sprzętu.

Podczas inauguracji można było także zobaczyć pokazy technologii VR/AR i zwiedzić Laboratorium Technologii Wirtualnej Rzeczywistości w EHTIC.

W ramach Tygodnia Gier na Politechnice Śląskiej odbywać się będą jeszcze inne wydarzenia.

Cały harmonogram dostępny jest tutaj:

https://program.miastonauki.pl/tydzien-gier

minimini_10
1

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie